Siirry suoraan sisältöön

Kehittämis- ja tutkimustoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: ZZPP0620-3207

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 25.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

TA51 - Kuntoutusinstituutti

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Opettaja

  • Minna Haapakoski
  • Pauliina Soanvaara

Vastuuopettaja

Minna Haapakoski

Ryhmät

  • STT22SM
    Toimintaterapeutti (AMK)
  • SAR22S1
    Sairaanhoitaja (AMK)
  • SAR22SM
    Sairaanhoitaja (AMK)
  • SAR22SM2
    Sairaanhoitaja (AMK)
  • SOS22SM
    Sosionomi (AMK)
  • SAR22S2
    Sairaanhoitaja (AMK)
  • SKO22SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • 03.09.2024 12:00 - 15:00, Research and Development ZZPP0620-3207
  • 10.09.2024 12:00 - 15:00, Research and Development ZZPP0620-3207
  • 17.09.2024 12:00 - 15:00, Research and Development ZZPP0620-3207
  • 24.09.2024 12:00 - 15:00, Research and Development ZZPP0620-3207
  • 01.10.2024 12:00 - 15:00, Research and Development ZZPP0620-3207
  • 08.10.2024 12:00 - 15:00, Research and Development ZZPP0620-3207
  • 22.10.2024 12:00 - 13:00, Research and Development ZZPP0620-3207
  • 25.10.2024 12:00 - 13:00, Research and Development ZZPP0620-3207

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.

Opintojakson osaamiset:
Eettinen osaaminen
Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen

EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
Tutkimukset ja tiedonhaku
Tekniikan soveltaminen käytäntöön
Viestintä ja tiimityö

Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämis- ja tutkimusprosessien eri vaiheet, kehittämis- ja tutkimusotteet, sekä aineistonkeruun ja analyysien yleisimmät vaihtoehdot. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja – menetelmät (aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät). Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin, osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen ja suunnitelman, jossa perustelet tekemäsi menetelmälliset valinnat. Tunnet opinnäytetyötä koskevan tutkimusetiikan ja toimit niiden ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaisesti.

Sisältö

Tutkimusprosessi (tutkimusasetelma: tutkimusongelma, tutkimuskysymys, tutkimusote, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu, avoin tiede)

Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit ja valmiiden töiden arviointiharjoitukset

Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö

Kuvaileva kirjallisuuskatsaus menetelmänä
- tutkimuskysymysten asettaminen, aineiston haku ja hankinta, aineiston keruu, aineiston laadun arviointi ja aineiston analysointi

Kvalitatiivinen tutkimus:
- yleisimmät kvalitatiiviset aineistonkeruumenetelmät, analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu

Kvantitatiivinen tutkimus:
- aineistonkeruu, mitta-asteikot, otanta, aineiston analysointimenetelmät perustasolla hyödyntämällä esim. Webropolin analysointimenetelmiä (esim. tunnusluvut, suora jakauma, ristiintaulukointi, tilastollinen merkitsevyys), määrällisen tutkimuksen luotettavuustarkastelu (reliabiliteetti ja validiteetti)

Tutkimuksellinen kehittämistoiminta:
- kehittämisongelmien/-kysymysten asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi

Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta

Aika ja paikka

1. Aloitus ja Jamkin opinnäytetyöprosessi: ti 3.9. klo 12-15.
2. Hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimusetiikka: ti 10.9. klo 12-15
3. Määrällinen tutkimus: ti 17.9. klo 12-15
4. Laadullinen tutkimus: ti 24.9. klo 12-15
5. Kirjallisuuskatsaus: ti 1.10. klo 12-15
6. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: ti 8.10. klo 12-15
Tentti: ti 22.10. klo 12-13
Tentti I: pe 25.10. klo 12-13
Tentti II: ti 29.10. klo 12-13

Opetusmenetelmät

Aktiivinen osallistuminen Zoom-webinaareihin, jotka sisältävät pienryhmätyöskentelyä.
Itsenäinen työskentely, joka sisältää ennakkotehtävien tekemistä, materiaaleihin sekä menetelmäkirjallisuuteen perehtymistä ja näihin liittyvää tiedonhankintaa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti Moodlessa: ti 22.10. klo 12-13
Verkkotentti Moodlessa, ensimmäinen uusinta: pe 25.10. klo 12-13
Verkkotentti Moodlessa, toinen uusinta: ti 29.10. klo 12-13

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27 h = 135
-Aihe-ehdotusharjoitus
-Ennakkotehtävä- ja oppimistehtävä hyvään tieteelliseen käytäntöön sekä tutkimusetiikkaan liittyen
-Ennakko- ja oppimistehtävät eri tutkimusmenetelmiin (4) liittyen.
-Tenttikirjallisuuden ja luentodiojen lukeminen sekä tentti.

Lisätietoja opiskelijoille

Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.

Opintojakson arvosana perustuu tenttisuoritukseen (100 %).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Opiskelija tuntee kehittämis- ja tutkimusprosessin vaiheet. Hän tietää, miten hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Opiskelija tietää keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja osaa kuvailla niiden eroja. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa. Hän tunnistaa kehittämis- ja tutkimusmenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä. Hän osaa valita opinnäytetyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusmenetelmän. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Kiitettävä 4
Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa valita omaan kehittämis- tai tutkimustyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusotteen ja -menetelmän ja perustella valintansa. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija osaa hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin
Hän osaa analysoida kehittämis- ja tutkimusmenetelmien eroja ja perustella kehittämis- tai tutkimusmenetelmien valinnan opinnäytetyöhönsä. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.