Näyttöön perustuva toimintaterapia (5 op)
Toteutuksen tunnus: STTS2011-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 27.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
- Anu Halonen
- Emmi Ritvos
Vastuuopettaja
Emmi Ritvos
Ryhmät
-
STT24KMToimintaterapeutti (AMK)
-
ZJA24SSAvoin AMK, sote
-
ZJASTT24KMAvoin AMK, sote, AMK-polut, toimintaterapeutti monimuoto
- 29.08.2024 12:00 - 14:30, Näyttöön perustuva toimintaterapia STTS2011-3013
- 05.09.2024 12:00 - 14:30, Näyttöön perustuva toimintaterapia STTS2011-3013
- 12.09.2024 12:00 - 14:30, Näyttöön perustuva toimintaterapia STTS2011-3013
- 19.09.2024 12:00 - 14:30, Näyttöön perustuva toimintaterapia STTS2011-3013
- 26.09.2024 12:00 - 14:30, Näyttöön perustuva toimintaterapia STTS2011-3013
- 03.10.2024 12:00 - 14:30, Näyttöön perustuva toimintaterapia STTS2011-3013
- 10.10.2024 12:00 - 14:30, Näyttöön perustuva toimintaterapia STTS2011-3013
- 22.10.2024 12:00 - 13:00, Näyttöön perustuva toimintaterapia STTS2011-3013
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opiskelet näyttöön perustuvan toimintaterapian perustaa ja prosessia.
Opintojakson osaamiset
Toimintaterapiapalvelujen johtamisen ja edistämisen osaaminen
Vastuullisen toimintaterapiatyöskentelyn osaamisen
Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson jälkeen tunnet oman asiantuntijuusalueesi tietoperustaa ja kykenet pohtimaan sen soveltamista käytännön työhön. Ymmärrät ja osaat selittää toimintaterapian näyttöön perustuvan prosessin vaiheet. Osaat hakea ajankohtaista tietoa toimintaterapiasta. Kykenet arvioimaan näytön laatua ja näytön yhdistämistä käytännön työhön.
Sisältö
Opintojaksolla perehdyt näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohtiin ja prosessiin. Mitä näyttöön perustuvuus tarkoittaa ja miksi se on oleellinen osa toimintaterapeutin työtä? Paneudut tutkimusmetodologiaan, tiedonhakuun, tutkimusartikkelien lukemiseen, näytön kriittiseen arviointiin ja sen viemiseen käytäntöön. Käyt läpi ajankohtaisia toimintaterapian hyviä käytäntöjä ja tutustut tieteellisiin lehtiin, kuten AJOT ja SJOT.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu verkossa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alnervik, A. & Linddah,l I. Value of occupational therapy –about evidence-based occupational therapy. The Swedish Association of Occupational Therapists (FSA). 2011.
Ajankohtainen kurssilla esitetty materiaali ja tutkimusartikkelit.
Opetusmenetelmät
Opintojakso rakentuu 6 teemasta liittyen näyttöön perustuvaan prosessiin. Näiden parissa työskentelet flipped learning periaatteella eli jokaiseen teemaan tutustutaan ensin itsenäisesti joko lukemalla annettua materiaalia tai katsomalla tallenne. Tämän jälkeen osallistut interaktiiviseen webinaariin, jossa käsitellään teemaa yhdessä ja tehdään erilaisia pieniä ryhmätehtäviä. Webinaarin aikana tai jälkeen tehdään vielä teemaan liittyvä viikkotehtävä joko yksin tai ryhmässä. Opintojaksolla rakennetaan ryhmissä harjoitustehtävä, jossa jokaisen teeman oppeja harjoitellaan ja lopuksi osaaminen osoitetaan tentissä.
Teet opintojaksolla itsearviointia, vertaisarviointia ryhmässä sekä saat palautetta opettajalta. Opintojakson puolivälissä on mahdollista antaa palautetta, jonka perusteella opettaja muovaa viimeisten teemojen webinaareja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kuormitus 5op eli 135t:
Webinaarit ja niihin valmistautuminen (tallenteet & kirjallinen materiaali) 27t
Viikkotehtävät liittyen teemoihin 1-6 27t
Ryhmätyö 54t
Tentti 27t
Sisällön jaksotus
Opintojakso rakentuu 6 teemasta, joista jokaisen parissa työskennellään noin 1 viikko. Ryhmätyötä rakennetaan teemojen oppien perusteella pitkin opintojaksoa ja palautetaan opintojakson lopuksi. Tentti tehdään opintojakson lopuksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla voi seurata etenemistäsi edistymisen seurannan kautta ja saat palautetta pitkin opintojaksoa. Osasta tehtävistä opettaja antaa kirjallista palautetta ja webinaareissa suullista palautetta. Lisäksi teet itsearviointia sekä vertaisarviointia. Numeraalisesti arvioitavia tehtäviä ovat ryhmätyö 50% ja tentti 50%. Pienemmät tehtävät hyv/täydennettävä.
Opiskelijoiden paikkamäärät:
Avoin AMK: 5 paikkaa väylälle
Avoin AMK: 3 paikkaa joustavalle väylälle (sovittu Emmin kanssa)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet yksinkertaisella tasolla. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman laajemmalla tasolla. Tunnistat joitakin tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Harjoittelet tiedonhaun alkeita. Tutkimustiedon lukeminen ja sen kriittinen arvioiminen onnistuvat aloittelevalla tasolla. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Kykynet nimeämään toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.
Tyydyttyvä 2
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman laajemmalla tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun ja tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua sekä monipuolista. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.
Kiitettävä 4
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon valinta on hyvin sopivaa suhteessa asetettuun kliiniseen ongelmaan. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua sekä monipuolista. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti sekä ansiokkaasti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Ongelma on jollakin tavalla ajankohtainen toimintaterapian alalla. Tunnistat monipuolisesti tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun, tunnistat eri tietokantoja ja osoitat perehtyneisyyttä tiedonhakuprosessiin ja sen kirjaamiseen. Tutkimustiedon valinta on hyvin sopivaa suhteessa asetettuun kliiniseen ongelmaan. Tutkimustiedon lukeminen ja tiivistäminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Näytön kriittinen arvioiminen on ansiokkaasti ja monipuolisesti perusteltua. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti.