Ympäristön arviointi ja muokkaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: STTS2015-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 27.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
- Anu Halonen
Vastuuopettaja
Jaana Ritsilä
Ryhmät
-
STT23S1Toimintaterapeutti (AMK)
-
ZJA24SSAvoin AMK, sote
- 27.08.2024 12:00 - 14:00, Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3010
- 03.09.2024 12:00 - 14:00, Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3010
- 04.09.2024 12:00 - 15:00, Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3010
- 09.09.2024 12:00 - 14:00, Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3010
- 09.09.2024 14:00 - 15:00, Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3010
- 10.09.2024 12:00 - 14:00, Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3010
- 16.09.2024 12:00 - 14:00, Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3010
- 18.09.2024 12:00 - 15:00, Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3010
- 23.09.2024 12:00 - 14:00, Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3010
- 25.09.2024 12:00 - 15:00, Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3010
- 09.10.2024 12:00 - 15:00, Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3010
- 10.10.2024 08:30 - 10:30, Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3010
- 23.10.2024 12:00 - 14:00, Ympäristön arviointi ja muokkaaminen STTS2015-3010
Objectives
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit ymmärtämään ympäristön monimuotoisuutta sekä arvioimaan ja muokkaamaan ympäristöäa esteettömyyden näkökulmasta.
Osaamiset
Toimintaterapiaprosessin ja ammatillisen harkinnan osaaminen
Vastuullisen toimintaterapiatyöskentelyn osaaminen
Opintojakson osaamistavoitteet
Käytyäsi tämän opintojakson sinulla on työvälineitä ympäristön esteettömyyden arviointiin ja keinoja ratkaista esteettömyyteen liittyviä ongelmia. Tunnet ympäristö- ja esteettömyys -käsitteiden monimuotoisuuden sekä ympäristön arvioinnin ja muokkaamisen perusteet.Olet tutustunut esteettömyyteen liittyviin tutkimus- ja kehittämistoimintoihin ja osaat toimia esteettömän ja muokattavissa olevan ympäristön luomiseksi. Tunnet työturvallisuuteen ja ergonomiaan vaikuttavia asioita sekä osaat huomioida yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan mahdollisuuksia vaikuttaa toiminnallisen oikeudenmukaisuuden toteutumiseen. Tunnet teknologian mahdollisuuksia asiakkaan etäohjauksessa.
Content
Ympäristö ja esteettömyys käsitteinä ja tutustuminen niihin liittyvään tutkimustietoon
Kuntoutumistalo.fi Apuvälineet https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo/ammattilaisille/apuvälineet
Fyysisen esteettömyyden arviointi ja ympäristön muokkaaminen
Omaisten ja verkoston ohjaaminen (sosiaalisen ja kultturisen ympäristön muokkaaminen)
Digitaalisuus ja virtuaaliset ympäristöt esim. etätkuntoutusratkaisut ja arviointi asiakaslähtöisesti (VR, mobiiliteknologia, videovälitteisyys)
Oma ergonomia (fyysinen ja kognitiivinen), työssä jaksaminen
Pienapuvälineiden kokeilu ja käytön ohjaus asiakkaalle
Time and location
Opintojaksolla on lähiopetusta Jamkin kampuksella ja soveltuu parhaiten Jyväskylän seudulla asuville päiväopiskelijoille.
Learning materials and recommended literature
Taylor, R. R. 2017. Kielhofner’s Model of Human Occupation. 5th ed. Wolters Kluwer.
Townsend, E. A. & Polatajko, H.J. 2007. Enabling Occupation II: Advancing an Occupational Therapy Vision for Health, Well-being & Justice through Occupation. CAOT Publications ACE: Ottawa, Ontario.
Ajankohtaiset verkkomateriaalit ja tutkimusartikkelit.
Teaching methods
Opintojaksolla on kontaktiopetusta, verkko-opetusta, oppimistehtäviä ja tentti.
Exam dates and retake possibilities
Tenttiajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Student workload
3 op yhteiset oppimistilanteet (webinaarit / kontaktitunnit) sekä näihin valmistautuminen
1 op oppimistehtävä (ryhmätyönä)
1 op tentti
Further information for students
Oppimisen arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa. Arviointi perustuu opiskelijan suoritukseen tentissä ja oppimistehtävissä. Lisäksi opiskelijan tulee osoittaa osaamisensa oppimistilanteissa (webinaarit / kontaktitunnit) ja niihin liittyvissä ennakkotehtävissä.
Avoin amk: 3 joustavan väylän paikkaa (tästä sovittu Emmin kanssa)
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Välttävä 1
Opiskelija tunnistaa perustiedot ympäristön esteettömyydestä ja kodinmuutostöistä. Hän tunnistaa apuvälineiden käytön mahdollisuuksia sekä apuvälineiden hankintaprosessia. Opiskelija pystyy löytämään näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa, mutta tiedon hyödyntäminen asiakaslähtöisen toimintaterapeutin toteututtaman kotikäynnin suunnittelussa on niukkaa. (nämä arvioidaan oppimistehtävässä)
Opiskelijalla on välttävät tiedot (nämä arvioidaan tentissä)
• ympäristön moninaisuudesta
• ergonomiasta -
• työssä jaksamisesta
• toimintaterapiassa hyödynnettävästä teknologiasta
• saavutettavuudesta
Tyydyttävä 2
Opiskelija tunnistaa perustiedot ympäristön esteettömyydestä ja kodinmuutostöistä. Hän tunnistaa apuvälineiden käytön mahdollisuuksia sekä apuvälineiden hankintaprosessia. Opiskelija pystyy löytämään näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa ja käyttää sitä asiakaslähtöisen kotikäynnin toimintaterapeutin toteututtamasta suunnittelussa. Opiskelija listaa tietoja esteettömyydestä, apuvälineistä, apuvälineiden hankintaprosessista. (nämä arvioidaan oppimistehtävässä)
Opiskelijalla on tyydyttävät (nämä arvioidaan tentissä)
• ympäristön moninaisuudesta
• ergonomiasta -
• työssä jaksamisesta
• toimintaterapiassa hyödynnettävästä teknologiasta
• saavutettavuudesta
Evaluation criteria, good (3-4)
Hyvä 3
Opiskelijalla on hyvät perustiedot ympäristön esteettömyydestä ja kodinmuutostöistä. Hän tarkastelee apuvälineiden käytön mahdollisuuksia sekä apuvälineiden hankintaprosessia. Opiskelija pystyy löytämään näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa, ja osaa tehdä asiakaslähtöisen suunnitelman toimintaterapeutin toteututtamasta kotikäynnistä, jossa hyödyntää tietoja esteettömyydestä, apuvälineistä, apuvälineiden hankintaprosessista ja huomioi asiakkaan toimintakyvyn. (nämä arvioidaan oppimistehtävässä)
Opiskelijalla on hyvät tiedot (nämä arvioidaan tentissä)
• ympäristön moninaisuudesta
• ergonomiasta
• työssä jaksamisesta
• toimintaterapiassa hyödynnettävästä teknologiasta
• saavutettavuudesta
Kiitettävä 4
Opiskelijalla on laajat tiedot ympäristön esteettömyydestä ja kodinmuutostöistä. Hän tarkastelee analysoiden apuvälineiden käytön mahdollisuuksia sekä apuvälineiden hankintaprosessia. Opiskelija perustelee asiakkaan tilannetta soveltaen näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa ja osaa tehdä asiakaslähtöisen suunnitelman toimintaterapeutin toteututtamasta kotikäynnistä, jossa käyttää monipuolisesti tietoja esteettömyydestä, apuvälineistä, apuvälineiden hankintaprosessista hyödyntäen ja huomioiden asiakkaan toimintakyvyn. (nämä arvioidaan oppimistehtävässä)
Opiskelijalla on kiitettävät tiedot (nämä arvioidaan tentissä)
• ympäristön moninaisuudesta
• ergonomiasta
• työssä jaksamisesta
• toimintaterapiassa hyödynnettävästä teknologiasta
• saavutettavuudesta
Evaluation criteria, excellent (5)
Erinomainen 5
Opiskelijalla on laajat tiedot ympäristön esteettömyydestä ja kodinmuutostöistä Hän tarkastelee kehittävällä otteella apuvälineiden käytön mahdollisuuksia sekä apuvälineiden hankintaprosessia. Opiskelija perustelee asiakkaan tilannetta laajasti näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa monipuolisesti soveltaen ja osaa tehdä asiakaslähtöisen suunnitelman toimintaterapeutin toteututtamasta kotikäynnistä, jossa käyttää monipuolisesti ja innovatiivisesti tietoja esteettömyydestä, apuvälineistä, apuvälineiden hankintaprosessista hyödyntäen ja analysoiden asiakkaan toimintakykyä laajasti. (nämä arvioidaan oppimistehtävässä)
Opiskelijalla on erinomaiset tiedot (nämä arvioidaan tentissä)
• ympäristön moninaisuudesta
• ergonomiasta
• työssä jaksamisesta
• toimintaterapiassa hyödynnettävästä teknologiasta
• saavutettavuudesta
Lisätiedot
Opintojaksosta saat arvosanan asteikolla 1-5. Arvosanasi koostuu tentistä (50 %) ja kirjallisesta oppimistehtävästä (50 %). Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson teemoihin liittyvien valmistautumistehtävien tekemistä, osallistumista kontaktipäiviin sekä tentin että oppimistehtävän suoritusta hyväksytysti.