Siirry suoraan sisältöön

Harjoittelu II (15 op)

Toteutuksen tunnus: STTSW202-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

15 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 100

Koulutus

  • Toimintaterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Anu Halonen
  • Jaana Ritsilä
  • Katri Kainulainen
  • Tanja Hilli-Harju

Vastuuopettaja

Katri Kainulainen

Ryhmät

  • STT23SM
    Toimintaterapeutti (AMK)
  • STT22S1
    Toimintaterapeutti (AMK)
  • STT22SM
    Toimintaterapeutti (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Harjoittelujakson aikana opit tuntemaan terapeuttiseen vuorovaikutukseen perustuvan tavoitteellisen toimintaterapian kuntoutusprosessin, joka tukee asiakkaan osallistumista. Toimintaterapian keskeisenä käsitteenä on osallistuminen ja osallisuus, joissa huomioidaan asiakkaan toiminnallisuuteen vaikuttavien tekijöiden moninaisuus sekä asiakkaan kokemus osallistuudestaan sekä myös ammattilaisen näkökulma.

OSAAMISET
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen luominen
Toimintaterapian teoreettisen perustan osaaminen
Toimintaterapiaprosessin ja ammatillisen harkinnan osaaminen

Opintojakson tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat työskennellä asiakaslähtöisten periaatteiden mukaisesti ja luoda terapeuttisen vuorovaikutussuhteen ja kumppanuuden toimintaterapiaprosessin perustaksi. Olet ollut mukana asiakkaiden, perheen tai työryhmän jäsenten ohjaustilanteissa toiminnallisuuden ja osallistumisen mahdollistamiseksi. Osaat toimia yhteistyössä asiakkaiden kanssa puolustaen heidän oikeuksiaan toteuttaa toiminnalliset tarpeensa. Osaat toimia arvostaen ja kunnioittaen yksilöllisiä eroja, kulttuurisia uskomuksia, tapoja ja ymmärrät niiden vaikutusta toimintoihin ja osallistumiseen.
Osaat hyödyntää ammattieettisiä ohjeita toimintaterapiaprosessissa. Osaat havainnoida ja analysoida toimintaa ja tehdä johtopäätöksiä.
Olet tutustunut yhteen toimintaterapian arviointimenetelmään ja tarkastellut arvioinnin tuloksia asiakkaan näkökulmasta.

Sisältö

Ohjattu harjoittelu toimintaterapeutin työympäristöissä, hankkeissa, projektissa tai yrittäjämäisyyttä tukevassa harjoittelupaikassa.
Harjoittelun sisältöalueeseen liittyvät kirjalliset- ja virtuaaliset tehtävät sekä ohjaustapaamiset.

Aika ja paikka

Opiskelijan etsimä harjoittelupaikka Suomessa tai ulkomailla opiskelijalle suunnitellusti opintoihin sopivana ajankohtana

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Harjoittelupaikkaan soveltuvat toimintaterapian teoriaopintojen materiaalit ja harjoittelupaikan vaatimat/ehdottamat materiaalit.

Opetusmenetelmät

Käytännössa tapahtuva toimintaterapian harjoittelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

12 opintopistettä toteutuu työelämäyhteistyössä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelijan tulee suorittaa opintojakso valmiiksi (harjoittelutunnit ja kirjalliset tehtävät) viimeistään seuraavan lukauden loppuun mennessä

Kansainvälisyys

Harjoittelu on mahdollista tehdä kansainvälisessä vaihdossa

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opinnollistamismahdollisuus, jos opiskelijalla on aikaisempi sosiaali- ja terveysalan koulutus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelupaikassa tehtävät tunnit 300 h + syventävä dialogipäivä 8 h, jos ei osallistu tähän.
Oppimistehtävät 105 h

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointitehtävien ja harjoittelun hyväksytty suoritus. Harjoittelun hyväksytty suoritus edellyttää opiskelijalta reflektointia koko harjoittelun ajan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytysti suoritettu harjoittelu edellyttää että opiskelija on osoittanut osaavansa työskennellä asiakaslähtöisesti ja luoda terapeuttisen vuorovaikutussuhteen / kumppanuuden. Opiskelija on ohjannut asiakkaita toiminnallisuuden ja osallistumisen mahdollistamiseksi. Hän on näyttänyt toimivansa yhteistyössä asiakkaiden kanssa puolustaen heidän oikeuksiaan toteuttaa toiminnalliset tarpeensa. Opiskelija on osoittanut arvostavansa yksilöllisiä eroja, kulttuurisia uskomuksia ja tapoja.
Opiskelija on käyttänyt ammattieettisiä ohjeita toimintaterapian prosessissa. Hän on analysoinut toimintaa tarkoituksenmukaisesti.
Opiskelija on perehtynyt ja käyttänyt yhtä toimintaterapian arviointimenetelmää.Hän on tarkastellut arvioinnin tuloksia asiakasnäkökulmasta.Opiskelija on osoittanut pystyvänsä luomaan toimivan vuorovaikutussuhteen sekä toteuttamaan arviointiprosessin toimintaterapian teoreettiseen perustaan pohjautuen sekä käyttäen arviointikeskeisiä menetelmiä.

Esitietovaatimukset

Harjoittelu I
Opintojakso soveltuu vain toimintaterapian tutkinto-opiskelijoille.