Skip to main content

Työelämän viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: ZZ00CD02-3026

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 16.05.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TA94 - Kielikeskus

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Logistiikka (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
  • Palveluliiketoiminta (AMK)
  • Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)
  • Sähkö- ja automaatiotekniikka (AMK)
  • Tiimiakatemia (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Konetekniikka (AMK)
  • Tietojenkäsittely (AMK)
  • Rakennusmestari (AMK)
  • Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
  • Liiketalous (AMK)
  • Musiikkipedagogi (AMK), varhaisiän musiikkikasvatus ja kulttuurihyvinvointi
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Maaseutuelinkeinot (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)
  • Musiikkipedagogi (AMK), instrumenttiopetus ja ryhmänohjaus

Opettaja

  • Anna Jokelainen
  • 14.01.2025 12:15 - 15:00, Työelämän viestintä ZZ00CD02-3026
  • 21.01.2025 12:15 - 15:00, Työelämän viestintä ZZ00CD02-3026
  • 28.01.2025 12:15 - 15:00, Työelämän viestintä ZZ00CD02-3026
  • 04.02.2025 12:15 - 15:00, Työelämän viestintä ZZ00CD02-3026
  • 11.02.2025 12:15 - 15:00, Työelämän viestintä ZZ00CD02-3026
  • 18.02.2025 12:15 - 15:00, Työelämän viestintä ZZ00CD02-3026
  • 04.03.2025 12:15 - 15:00, Työelämän viestintä ZZ00CD02-3026
  • 11.03.2025 12:15 - 15:00, Työelämän viestintä ZZ00CD02-3026
  • 25.03.2025 12:15 - 15:00, Työelämän viestintä ZZ00CD02-3026
  • 01.04.2025 12:15 - 15:00, Työelämän viestintä ZZ00CD02-3026
  • 08.04.2025 12:15 - 15:00, Työelämän viestintä ZZ00CD02-3026

Objectives

Opintojakson tarkoitus
• Saat valmiuksia viestiä oman alasi asiantuntijatehtävissä.

Opintojakson osaamiset
• Oppimaan oppiminen
• Työelämässä toimiminen
• Eettisyys
• Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Opintojakson osaamistavoite
• Ymmärrät viestinnän merkityksen työyhteisössä ja osana ammattitaitoasi. Olet tietoinen viestinnän onnistumiseen vaikuttavista tekijöistä. Sinulla on valmiuksia kehittää viestintätaitojasi työkeskusteluissa, puheenvuoron pitämisessä ja asiatyylisessä kirjoittamisessa.
• Lisäksi opit projektityötaitoja, yhteiskirjoittamista ja sovellat Office365-työkaluja.
• Osaat pitää asiantuntijaesityksen ja havainnollistaa sitä. Osaat perustella näkemyksesi ja antaa ja ottaa vastaan palautetta. Tunnistat tyypillisten työkeskustelujen keskeiset menettelytavat. Osaat toimia keskustelun osallistujana menettelytapojen mukaisesti. Osaat tuottaa asiakirjoja ja muita asiatekstejä ohjeiden ja mallien mukaan. Osaat kirjoittaa hyvän asiantyylin mukaista tekstiä. Osaat tarkastella omia viestintätaitojasi. Olet tietoinen oman viestintätyylisi vaikutuksesta viestintätilanteessa. Tunnistat viestintäprosessin osatekijät ja viestinnän roolin osana ammattitaitoa.
• Viestintä ja tiimityö: Osaat kommunikoida tehokkaasti yksilönä ja tiimin jäsenenä työyhteisössä ja eri sidosryhmissä.

Content

Työkeskustelut, niiden järjestäminen, johtaminen ja dokumentoiminen myös virtuaalisesti. Projektityötaidot.

Asiantuntijapuheenvuorot ja -esitykset.

Viestintätaitojen kehittäminen, viestintätilanteiden ja -taitojen havainnointi, analysointi ja reflektointi. Palautteen antaminen ja vastaanottaminen. Eri kulttuurien merkitys viestintätilanteissa. Verkkovälitteinen viestintä työelämässä.

Asiatyylinen kirjoittaminen. Yhteiskirjoittaminen.

Time and location

Kuten aikataulussa

Learning materials and recommended literature

Liukko, S. & Perttula, S. 2019. Opinnäytetyön raportointi. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Ohjetta päivitetään vuosittain. https://help.jamk.fi/raportointiohje/fi/

Teaching methods

Kontaktitoteutus: lähiopetus, työskentely projektiryhmissä. Opintojakson suorittaminen edellyttää läsnäoloa (80 %).

Jos haet opintojaksosta hyväksilukua tai odotat siitä päätöstä, älä ilmoittaudu opintojaksolle.

Opetus alkaa 14.1.2025. Ensimmäisellä kerralla on oltava paikalla, jos opintojakson aikoo aloittaa. Opetusta lukujärjestyksen mukaisesti tiistaisin klo 12.15 - 14.45 luokassa F304. Lisäksi projektiryhmillä on omia tapaamisia, jotka sovitaan ryhmässä opintojakson alussa.

Oppimisympäristönä on Moodlen työtila, joka aukeaa viimeistään kurssin alkaessa. Muutama kerta opetusta saatetaan pitää etäyhteyksin (esim. projektiryhmän päätöspalaveri).

Exam dates and retake possibilities

Tehtävien palautusajat ja uusinnan ajat näkyvät Moodlen työtilassa.

Alternative completion methods

Opinnollistaminen

Student workload

Oppimistehtäviä on seitsemän:
Tehtävä 1 Minä viestijänä -essee (yksilö)
Tehtävä 2 Projektiryhmän aloituspalaveri (ryhmä)
Tehtävä 3 Projektisuunnitelma (ryhmä)
Tehtävä 4 Suullinen esitys (ryhmä)
Tehtävä 5 Projektiryhmän päätöspalaveri (ryhmä)
Tehtävä 6 Päätöspalaverin muistio (ryhmä)
Tehtävä 7 Itsearviointi (yksilö)

Opintojaksoon ja työtilaan tutustuminen, ryhmäytyminen 5 h
Kontaktitunnit, zoomissa tapaamiset, palaverit 20 - 30 h
Itsenäinen työskentely, tehtävien tekeminen 15 - 25 h
Projektityöskentely 30 - 35 h
yhteensä 81 h

Content scheduling

Tapaamiset pidetään lukujärjestyksen mukaisesti (80 % läsnäolovelvoite). Opintojakson tehtävät jaksottuvat yhteisten tapaamisten lomaan Moodlessa ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Lisäksi projektiryhmillä on omia tapaamisia, jotka sovitaan ryhmässä opintojakson alussa.

Tapaamiset tiistaisin klo 12.15 - 14.45
14.1.2025 / Aloitustapaaminen (pakollinen, jos opintojakson aikoo aloittaa)
21.1.2025 / Projektityöskentelyn aloitus
28.1.2025 / Puhe-esitys ja esiintymisjännitys, asiakirjoittaminen
4.2.2025 / Havainnollistaminen ja yleisön kohtaaminen, asiakirjoittaminen
11.2.2025 / EI KONTAKTITUNTIA, mutta luokka auki itsenäistä työskentelyä varten
18.2.2025 / Suulliset esitykset
4.3.2025 / Suulliset esitykset
11.3.2025 / Suulliset esitykset
25.3.2025 / Suulliset esitykset
1.4.2025 / Suulliset esitykset
8.4.2025 / Päätöstapaaminen

Further information for students

Jos haet opintojaksosta hyväksilukua tai odotat siitä päätöstä, älä ilmoittaudu opintojaksolle.

Tapaamiset pidetään lukujärjestyksen mukaisesti (80 % läsnäolovelvoite). Opintojakson tehtävät jaksottuvat yhteisten tapaamisten lomaan Moodlessa ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Lisäksi projektiryhmillä on omia tapaamisia, jotka sovitaan ryhmässä opintojakson alussa.

Tapaamiset tiistaisin klo 12.15 - 14.45
14.1.2025 / Aloitustapaaminen (pakollinen, jos opintojakson aikoo aloittaa)
21.1.2025 / Projektityöskentelyn aloitus
28.1.2025 / Puhe-esitys ja esiintymisjännitys, asiakirjoittaminen
4.2.2025 / Havainnollistaminen ja yleisön kohtaaminen, asiakirjoittaminen
11.2.2025 / EI KONTAKTITUNTIA, mutta luokka auki itsenäistä työskentelyä varten
18.2.2025 / Suulliset esitykset
4.3.2025 / Suulliset esitykset
11.3.2025 / Suulliset esitykset
25.3.2025 / Suulliset esitykset
1.4.2025 / Suulliset esitykset
8.4.2025 / Päätöstapaaminen

Jatkuva arviointi, yhteispalaute, vertaispalaute, yksilöllinen palaute ja itsearviointi. Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Evaluation criteria, pass/failed

Tunnistat viestintäprosessin osatekijät ja viestinnän roolin osana ammattitaitoa. Osaat eritellä omia viestintätaitojasi ja hyödyntää saamaasi palautetta sekä osaat antaa muille rakentavaa palautetta. Olet tietoinen oman viestintätyylisi vaikutuksesta viestintätilanteessa. Osaat toimia työkeskustelujen menettelytapoja noudattaen ja osaat arvioida niitä ja hyvän keskustelutaidon piirteitä, kuten läsnäoloa ja kuuntelemisen taitoa. Osaat pitää tehtävänannon mukaisen asiantuntijaesityksen (tyylilaji) ja havainnollistaa sitä. Osaat kohdentaa viestisi ja pyrit olemaan vuorovaikutuksessa yleisösi kanssa. Osaat tuottaa asiakirjoja ja muita asiatekstejä ohjeiden ja mallien mukaan ja asiatyylillä. Osaat toimia projektiryhmässä aktiivisesti ja vastuullisesti ja osallistut opetuskeskusteluihin.

Lisätiedot

Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi, hän suorittaa opintojakson yhteydessä virkamiessuomen eli saa arvioinnin suomen kielen suullisesta ja kirjallisesta kielitaidosta.

Laki julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta 6.6.2003/424.