Työelämän viestintä (3 op)
Toteutuksen tunnus: ZZ00CD02-3045
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
03.03.2025 - 16.05.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
TA94 - Kielikeskus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Logistiikka (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
- Palveluliiketoiminta (AMK)
- Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)
- Sähkö- ja automaatiotekniikka (AMK)
- Tiimiakatemia (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Konetekniikka (AMK)
- Tietojenkäsittely (AMK)
- Rakennusmestari (AMK)
- Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
- Liiketalous (AMK)
- Musiikkipedagogi (AMK), varhaisiän musiikkikasvatus ja kulttuurihyvinvointi
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Maaseutuelinkeinot (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
- Musiikkipedagogi (AMK), instrumenttiopetus ja ryhmänohjaus
Opettaja
- Sisko Riihiaho
- 04.03.2025 18:00 - 19:00, Työelämän viestintä ZZ00CD02-3045
- 10.03.2025 17:00 - 18:30, Työelämän viestintä ZZ00CD02-3045
- 17.03.2025 17:00 - 18:30, Työelämän viestintä ZZ00CD02-3045
- 31.03.2025 17:00 - 18:30, Työelämän viestintä ZZ00CD02-3045
- 01.04.2025 17:00 - 18:30, Työelämän viestintä ZZ00CD02-3045
- 07.04.2025 17:00 - 18:30, Työelämän viestintä ZZ00CD02-3045
- 08.04.2025 17:00 - 18:30, Työelämän viestintä ZZ00CD02-3045
- 14.04.2025 17:00 - 18:30, Työelämän viestintä ZZ00CD02-3045
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
• Saat valmiuksia viestiä oman alasi asiantuntijatehtävissä.
Opintojakson osaamiset
• Oppimaan oppiminen
• Työelämässä toimiminen
• Eettisyys
• Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Opintojakson osaamistavoite
• Ymmärrät viestinnän merkityksen työyhteisössä ja osana ammattitaitoasi. Olet tietoinen viestinnän onnistumiseen vaikuttavista tekijöistä. Sinulla on valmiuksia kehittää viestintätaitojasi työkeskusteluissa, puheenvuoron pitämisessä ja asiatyylisessä kirjoittamisessa.
• Lisäksi opit projektityötaitoja, yhteiskirjoittamista ja sovellat Office365-työkaluja.
• Osaat pitää asiantuntijaesityksen ja havainnollistaa sitä. Osaat perustella näkemyksesi ja antaa ja ottaa vastaan palautetta. Tunnistat tyypillisten työkeskustelujen keskeiset menettelytavat. Osaat toimia keskustelun osallistujana menettelytapojen mukaisesti. Osaat tuottaa asiakirjoja ja muita asiatekstejä ohjeiden ja mallien mukaan. Osaat kirjoittaa hyvän asiantyylin mukaista tekstiä. Osaat tarkastella omia viestintätaitojasi. Olet tietoinen oman viestintätyylisi vaikutuksesta viestintätilanteessa. Tunnistat viestintäprosessin osatekijät ja viestinnän roolin osana ammattitaitoa.
• Viestintä ja tiimityö: Osaat kommunikoida tehokkaasti yksilönä ja tiimin jäsenenä työyhteisössä ja eri sidosryhmissä.
Sisältö
Työkeskustelut, niiden järjestäminen, johtaminen ja dokumentoiminen myös virtuaalisesti. Projektityötaidot.
Asiantuntijapuheenvuorot ja -esitykset.
Viestintätaitojen kehittäminen, viestintätilanteiden ja -taitojen havainnointi, analysointi ja reflektointi. Palautteen antaminen ja vastaanottaminen. Eri kulttuurien merkitys viestintätilanteissa. Verkkovälitteinen viestintä työelämässä.
Asiatyylinen kirjoittaminen. Yhteiskirjoittaminen.
Aika ja paikka
Ei täytetä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Liukko, S. & Perttula, S. 2019. Opinnäytetyön raportointi. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Ohjetta päivitetään vuosittain. https://help.jamk.fi/raportointiohje/fi/
Opetusmenetelmät
Verkkototeutus, monimuoto-opiskelijoille erityisesti tarkoitettu iltaan painottuva toteutus! Päiväopiskelijoille tarjolla kontaktiopetusryhmiä eri aikoina, joten jokaiselle löytyy niistä paikka.
Jos haet opintojaksosta hyväksilukua tai odotat siitä päätöstä, älä ilmoittaudu opintojaksolle.
Ajoitettu verkkototeutus intensiivitoteutuksena, työskentely projektiryhmissä
Verkkototeutuksella työskennellään projektiryhmissä opintojakson yhteisen aikataulun mukaisesti. Kyseessä ei ole täysin itsenäinen kurssi eikä webinaareista tule pääasiassa tallenteita. Oppimisympäristönä on Moodlen työtila, joka aukeaa muutama viikko ennen kurssin alkamista. Viikkowebinaarit pidetään lukujärjestyksen mukaisesti Zoomissa, jonka linkki ilmoitetaan Moodlessa.
Opetus alkaa 4.3.2025 klo 18.00 - 19.00. Ensimmäisellä kerralla webinaarissa on oltava paikalla, jos opintojakson aikoo aloittaa.
Muu aikataulu:
Ma 10.3. klo 17.00 - 18.30 Projektityön ryhmittely, aiheen valinta ja aloituspalaverit (pakollinen)
Ma 17.3. klo 17.00 - 18.30 Projektisuunnitelman työstämisen tilannekatsaus ja projektiesityksen alustus (pakollinen)
Väliviikko, jolloin projektiryhmät pitävät omia palavereitaan
Ma 31.3. klo 17.00 - 18.30 Osa projektiryhmistä pitää suullisen esityksen (pakollinen)
Ti 1.4. klo 17.00 - 18.30 Osa projektiryhmistä pitää suullisen esityksen (pakollinen)
Ma 7.4. klo 17.00 - 18.30 Osaprojektiryhmistä pitää suullisen esityksen (pakollinen)
Ti 8.4. klo 17.00 - 18.30 Osaprojektiryhmistä pitää suullisen esityksen (pakollinen)
Ma 14.4. klo 17.00 - 18.30 Info projektin lopputyöskentelystä ja varakerta esityksille (pakollinen)
Vkot 16, 17 Projektiryhmät järjestävät päätöspalaverit, joiden ajan sopivat keskenään
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei täytetä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtävien palautusajat ja uusinnan ajat näkyvät Moodlen työtilassa.
Kansainvälisyys
Ei täytetä
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opinnollistaminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtäviä on seitsemän:
Tehtävä 1 Minä viestijänä -essee (yksilö)
Tehtävä 2 Projektiryhmän aloituspalaveri (ryhmä)
Tehtävä 3 Projektisuunnitelma (ryhmä)
Tehtävä 4 Suullinen esitys (ryhmä)
Tehtävä 5 Projektiryhmän päätöspalaveri (ryhmä)
Tehtävä 6 Päätöspalaverin muistio (ryhmä)
Tehtävä 7 Itsearviointi (yksilö)
Opintojaksoon ja työtilaan tutustuminen, ryhmäytyminen 5 h
Kontaktitunnit, zoomissa tapaamiset, palaverit 20 - 30 h
Itsenäinen työskentely, tehtävien tekeminen 15 - 25 h
Projektityöskentely 30 - 35 h
yhteensä 81 h
Sisällön jaksotus
Tapaamiset pidetään lukujärjestyksen mukaisesti. Opintojakson tehtävät jaksottuvat yhteisten tapaamisten lomaan Moodlessa ilmoitetun aikataulun mukaisesti.
Lisätietoja opiskelijoille
Jatkuva arviointi, yhteispalaute, vertaispalaute, yksilöllinen palaute ja itsearviointi. Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa.
Opetuksen aikataulu näkyy opetusmenetelmät kohdalla, katso Pepin kautta!
Jos haet opintojaksosta hyväksilukua tai odotat siitä päätöstä, älä ilmoittaudu opintojaksolle.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tunnistat viestintäprosessin osatekijät ja viestinnän roolin osana ammattitaitoa. Osaat eritellä omia viestintätaitojasi ja hyödyntää saamaasi palautetta sekä osaat antaa muille rakentavaa palautetta. Olet tietoinen oman viestintätyylisi vaikutuksesta viestintätilanteessa. Osaat toimia työkeskustelujen menettelytapoja noudattaen ja osaat arvioida niitä ja hyvän keskustelutaidon piirteitä, kuten läsnäoloa ja kuuntelemisen taitoa. Osaat pitää tehtävänannon mukaisen asiantuntijaesityksen (tyylilaji) ja havainnollistaa sitä. Osaat kohdentaa viestisi ja pyrit olemaan vuorovaikutuksessa yleisösi kanssa. Osaat tuottaa asiakirjoja ja muita asiatekstejä ohjeiden ja mallien mukaan ja asiatyylillä. Osaat toimia projektiryhmässä aktiivisesti ja vastuullisesti ja osallistut opetuskeskusteluihin.
Lisätiedot
Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi, hän suorittaa opintojakson yhteydessä virkamiessuomen eli saa arvioinnin suomen kielen suullisesta ja kirjallisesta kielitaidosta.
Laki julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta 6.6.2003/424.