Skip to main content

Life Balance - Tasapainoa elämään (5 op)

Toteutuksen tunnus: ZS00CJ12-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 09.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Maaret Rutanen

Vastuuopettaja

Maaret Rutanen

  • 16.01.2025 14:30 - 16:00, Life Balance - Tasapainoa elämään ZS00CJ12-3001
  • 23.01.2025 14:00 - 16:30, Life Balance - Tasapainoa elämään ZS00CJ12-3001
  • 30.01.2025 13:30 - 16:00, Life Balance - Tasapainoa elämään ZS00CJ12-3001
  • 06.02.2025 13:30 - 16:00, Life Balance - Tasapainoa elämään ZS00CJ12-3001
  • 13.02.2025 13:30 - 16:00, Life Balance - Tasapainoa elämään ZS00CJ12-3001
  • 20.02.2025 13:30 - 16:00, Life Balance - Tasapainoa elämään ZS00CJ12-3001
  • 06.03.2025 14:30 - 16:00, Life Balance - Tasapainoa elämään ZS00CJ12-3001

Objectives

Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on tukea elämäsi tasapainoa, kokonaisvaltaista hyvinvointia sekä opiskelukykyä ja luoda valmistuksia tulevalle työhyvinvoinnille ja työssä jaksamiselle

Opintojakson osaamiset:
Oppimaan oppiminen
Ennakoiva kehittäminen
Eettisyys

Opintojakson osaamistavoite:
Osaat arvioida ja kehittää oman elämäsi tasapainoa ja hyvinvointia sekä niihin vaikuttavia tekijöitä. Tarkastelet omaa toimintaasi kognitiivisen käyttäytymisterapian ja hyväksymis- ja omistautumisterapian periaatteiden mukaisesti. Kehität osaamistasi omissa toimintaympäristöissäsi. Ratkaiset elämäsi tasapainoon ja hyvinvointiisi vaikuttavia haasteita luovasti ja uudistat toimintatapojasi tavoitteidesi mukaisesti. Sovellat kehittämisessä luotettavaa tietoa.

Content

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on oman toiminnan ja tapojen tarkastelu ja kehittäminen elämän tasapainon ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin näkökulmista. Arvioit omaa motivaatiosi muutokseen ja asetat tarpeidesi perusteella henkilökohtaiset tavoitteet. Perehdyt teoreettisesti ja käytännössä tavoitteidesi saavuttamiseen liittyviin aiheisiin. Lopuksi teet havaintojesi, kokemustesi ja oppimasi tiedon perusteella itsellesi suunnitelman hyvinvointisi edistämiseksi.

Learning materials and recommended literature

Hayes, S.C. & Smith, S. 2008. Vapaudu mielesti vallasta ja ala elää. SKT:n julkaisusarja: Hoitomenetelmien julkaisuja 8.1. Suomen Käyttäytymistieteellinen Tutkimuslaitos Oy.

Matuska, K., Christiansen, C., Polatajko, H. & Davis, J. (toim.) 2009. Life balance: multidisclipnary theories and research. Thorofare, Nj: SLACK Inc.; Berhesda, MD: AOTA Press.

Pietikäinen, A. 2014. Kohti arvoistasi. Suuntaa mielekkäisiin muutoksiin. Kustannus Oy Duodecim.

Henkilökohtaisten tavoitteiden saavuttamista tukeva materiaali.

Teaching methods

Opintojakson toteutus perustuu kontakti- tai etäopetukseen. Opintojaksolla pidetään alku- ja loppuwebinaarit ja työskennellään pienryhmissä etänä tai mahdollisesti myös Jyväskylässä, mikäli halukkaita on. Opintojakson tehtävät toteutetaan itsenäisinä tehtävinä: henkilökohtaiset tavoitteet, kirjallisuuden reflektointi, toiminnalliset tehtävät ja tulevaisuuden suunnitelman laatiminen.

Student workload

Webinaarit, ryhmätapaamiset joko kontakti- tai etätapaamisina, toiminnalliset tehtävät 1 op (27h).

Verkkotyöskentely 1 op (27h).

Kirjallisuuteen perehtyminen ja henkilökohtaiset oppimistehtävät 3 op (81 h)

Content scheduling

Opintojakso etenee viikottaisilla tehtävillä ja opintojakson suorittaminen edellyttää aikataulun mukaan etenemistä.

Further information for students

Pienryhmätapaamisiin voi osallistua etäyhteydellä ja mahdollisesti kontaktissa, mikäli on kiinnostuneita tarpeeksi osallistumaan pienryhmään Jyväskylässä.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Evaluation criteria, pass/failed

Opiskelija nimeää oman elämän tasapainoon ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja tarkastelee omaa toimintaansa kognitiivisen käyttäytymisterapian ja hyväksymis- ja omistautumisterapian periaatteiden avulla. Opiskelija kuvaa oman osaamisensa kehittymistä. Opiskelija löytää ratkaisuja oman elämän haasteisiin liittyen ja tunnistaa mahdollisuuksia uudistaa omia toimintatapojaan. Opiskelija yhdistää luotettavaa tietoa oman toimintansa muutoksen suunnittelussa.