Life Balance - Tasapainoa elämään (5 op)
Toteutuksen tunnus: ZS00CJ12-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 09.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Maaret Rutanen
Vastuuopettaja
Maaret Rutanen
- 16.01.2025 14:30 - 16:00, Life Balance - Tasapainoa elämään ZS00CJ12-3001
- 23.01.2025 14:00 - 16:30, Life Balance - Tasapainoa elämään ZS00CJ12-3001
- 30.01.2025 13:30 - 16:00, Life Balance - Tasapainoa elämään ZS00CJ12-3001
- 06.02.2025 13:30 - 16:00, Life Balance - Tasapainoa elämään ZS00CJ12-3001
- 13.02.2025 13:30 - 16:00, Life Balance - Tasapainoa elämään ZS00CJ12-3001
- 20.02.2025 13:30 - 16:00, Life Balance - Tasapainoa elämään ZS00CJ12-3001
- 06.03.2025 14:30 - 16:00, Life Balance - Tasapainoa elämään ZS00CJ12-3001
Objectives
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on tukea elämäsi tasapainoa, kokonaisvaltaista hyvinvointia sekä opiskelukykyä ja luoda valmistuksia tulevalle työhyvinvoinnille ja työssä jaksamiselle
Opintojakson osaamiset:
Oppimaan oppiminen
Ennakoiva kehittäminen
Eettisyys
Opintojakson osaamistavoite:
Osaat arvioida ja kehittää oman elämäsi tasapainoa ja hyvinvointia sekä niihin vaikuttavia tekijöitä. Tarkastelet omaa toimintaasi kognitiivisen käyttäytymisterapian ja hyväksymis- ja omistautumisterapian periaatteiden mukaisesti. Kehität osaamistasi omissa toimintaympäristöissäsi. Ratkaiset elämäsi tasapainoon ja hyvinvointiisi vaikuttavia haasteita luovasti ja uudistat toimintatapojasi tavoitteidesi mukaisesti. Sovellat kehittämisessä luotettavaa tietoa.
Content
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on oman toiminnan ja tapojen tarkastelu ja kehittäminen elämän tasapainon ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin näkökulmista. Arvioit omaa motivaatiosi muutokseen ja asetat tarpeidesi perusteella henkilökohtaiset tavoitteet. Perehdyt teoreettisesti ja käytännössä tavoitteidesi saavuttamiseen liittyviin aiheisiin. Lopuksi teet havaintojesi, kokemustesi ja oppimasi tiedon perusteella itsellesi suunnitelman hyvinvointisi edistämiseksi.
Learning materials and recommended literature
Hayes, S.C. & Smith, S. 2008. Vapaudu mielesti vallasta ja ala elää. SKT:n julkaisusarja: Hoitomenetelmien julkaisuja 8.1. Suomen Käyttäytymistieteellinen Tutkimuslaitos Oy.
Matuska, K., Christiansen, C., Polatajko, H. & Davis, J. (toim.) 2009. Life balance: multidisclipnary theories and research. Thorofare, Nj: SLACK Inc.; Berhesda, MD: AOTA Press.
Pietikäinen, A. 2014. Kohti arvoistasi. Suuntaa mielekkäisiin muutoksiin. Kustannus Oy Duodecim.
Henkilökohtaisten tavoitteiden saavuttamista tukeva materiaali.
Teaching methods
Opintojakson toteutus perustuu kontakti- tai etäopetukseen. Opintojaksolla pidetään alku- ja loppuwebinaarit ja työskennellään pienryhmissä etänä tai mahdollisesti myös Jyväskylässä, mikäli halukkaita on. Opintojakson tehtävät toteutetaan itsenäisinä tehtävinä: henkilökohtaiset tavoitteet, kirjallisuuden reflektointi, toiminnalliset tehtävät ja tulevaisuuden suunnitelman laatiminen.
Student workload
Webinaarit, ryhmätapaamiset joko kontakti- tai etätapaamisina, toiminnalliset tehtävät 1 op (27h).
Verkkotyöskentely 1 op (27h).
Kirjallisuuteen perehtyminen ja henkilökohtaiset oppimistehtävät 3 op (81 h)
Content scheduling
Opintojakso etenee viikottaisilla tehtävillä ja opintojakson suorittaminen edellyttää aikataulun mukaan etenemistä.
Further information for students
Pienryhmätapaamisiin voi osallistua etäyhteydellä ja mahdollisesti kontaktissa, mikäli on kiinnostuneita tarpeeksi osallistumaan pienryhmään Jyväskylässä.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Evaluation criteria, pass/failed
Opiskelija nimeää oman elämän tasapainoon ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja tarkastelee omaa toimintaansa kognitiivisen käyttäytymisterapian ja hyväksymis- ja omistautumisterapian periaatteiden avulla. Opiskelija kuvaa oman osaamisensa kehittymistä. Opiskelija löytää ratkaisuja oman elämän haasteisiin liittyen ja tunnistaa mahdollisuuksia uudistaa omia toimintatapojaan. Opiskelija yhdistää luotettavaa tietoa oman toimintansa muutoksen suunnittelussa.