Dialoginen yhteistyösuhde (5 op)
Toteutuksen tunnus: YS00BY72-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.10.2024 - 08.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettaja
- Katja Kokkinen
Vastuuopettaja
Katja Kokkinen
Ryhmät
-
ZJAYSI24S1Avoin AMK, sote,YAMK-väylät,Kliininen asiantuntija (MTP)
-
YSI24S1Kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma (YAMK)
- 18.11.2024 08:00 - 16:00, Dialoginen yhteistyösuhde YS00BY72-3002
- 19.11.2024 08:00 - 16:00, Dialoginen yhteistyösuhde YS00BY72-3002
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
-hallitsee dialogisen lähestymistavan teoreettiset perusteet, keskeiset ilmiöt ja toimintatavat.
-osaa arvioida ja kehittää terapeuttisen yhteistyösuhteen osaamistaan asiakkaan tarpeista käsin.
-osaa arvioida ja kehittää työyhteisön dialogista ja reflektiivistä työtapaa.
-osaa tarkastella kriittisesti sekä kehittää yhteistyökäytäntöjä kulttuurisen sensitiivisyyden ja moninaisuuden näkökulmista.
Sisältö
- Dialogisuus ja dialogiset toimintatavat
- Avoimen dialogin toimintamalli
- Terapeuttinen yhteistyösuhde
- Kehollisuus
- Henkisyys
- Kulttuurinen sensitiivisyys ja moninaisuuden huomioiminen
Aika ja paikka
Intensiivipäivät 18.-19.11.2024 Porin ammattikorkeakoulussa (SAMK)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kilkku, N. & Kristofersson, G.K. 2022. Part II: Foundations for Collaborative Working: Therapeutic Alliance. Teoksessa Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K. (toim.), Advanced Practice in Mental Health Nursing (s. 71-90). Springer, Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-031-05536-2
Barker, P. 2001. The Tidal Model: developing an empowering, person-centred approach to recovery within psychiatric and mental health nursing. J Psychiatr Ment Health Nurs. 2001 Jun;8(3):233-40. doi: 10.1046/j.1365-2850.2001.00391.x. PMID: 11882132.
Ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä, kaksi peräkkäistä intensiivipäivää Porissa (sisältää luentoja, ryhmätöitä), kirjallinen tehtävä tai tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallisen tehtävän palautuspäivä / tentti sovitaan intensiivipäivillä. Kaksi uusintamahdollisuutta (sovitaan intensiivipäivillä):
1. Uusintapäivä (n 2 viikkoa palautuspäivästä)
2. Uusintapäivä (n 2 viikkoa edellisestä palautuspäivästä)
Uusintapäivien jälkeen palautuksia ei oteta vastaan
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä 1 op, intensiivipäivät 1 op, opintojakson kirjallinen tehtävä / tentti 3 op
Sisällön jaksotus
Opintojakson ennakkotehtävä annetaan noin kuukausi ennen intensiivipäiviä. Kirjallinen tehtävä tai tenttimateriaali annetaan intensiivipäivillä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on osa Mielenterveys- ja päihdetyön syventävät YAMK-opinnot opintokokonaisuutta eikä sitä voi suorittaa erillisenä.
Taustakoulutusvaatimus näihin opintoihin on sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, ensihoitaja tai kätilö.
Opintojakson järjestämisvastuussa oleva ammattikorkeakoulu vastaa opintojakson toteuttamisesta ja arvioinnista.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija:
-osaa hakea tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttää kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-osaa soveltaa kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-ei osoita aihealueen kriittistä arviointia.
Osallistuminen opintojaksolle on vaihtelevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija:
-osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa aihealueesta sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-osaa käyttää hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osallistuminen opintojaksolla on pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
-osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa aihealueesta useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä.
-osaa arvioida tutkimuksia kriittisellä otteella ja kykenee muodostamaan kerätystä tiedosta synteesiä.
-osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta.
-osaa kriittisesti arvioida nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
Osallistuminen opintojaksolla on kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.
Esitietovaatimukset
Mielenterveys- ja päihdetyön YAMK-opintojen opintokokonaisuuden opiskelijalta edellytetään
sairaanhoitajan, terveydenhoitajan, kätilön tai ensihoitajan perustutkintoa.
Lisätiedot
Opintojakso on osa Mielenterveys- ja päihdetyön syventävät YAMK-opinnot opintokokonaisuutta eikä sitä voi suorittaa erillisenä.