Mielenterveys- ja päihdehoitotyön laajavastuinen kliininen käytäntö (5 op)
Toteutuksen tunnus: YS00BY73-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 13.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Opettaja
- Katja Kokkinen
Vastuuopettaja
Katja Kokkinen
Ryhmät
-
ZJAYSI24S1Avoin AMK, sote,YAMK-väylät,Kliininen asiantuntija (MTP)
-
YSI24S1Kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma (YAMK)
- 10.02.2025 08:00 - 16:00, Mielenterveys- ja päihdehoitotyön laajavastuinen kliininen käytäntö YS00BY73-3002
- 11.02.2025 08:00 - 16:00, Mielenterveys- ja päihdehoitotyön laajavastuinen kliininen käytäntö YS00BY73-3002
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen:
- hallitset näyttöön perustuvan toiminnan teoreettiset lähtökohdat sekä osaat kriittisesti arvioida ja kehittää sekä omaa että työyhteisön toimintaa niiden mukaisesti.
- hallitset yhteistyössä tehtävän hoidon ja palvelutarpeen arvioinnin sekä hoitotyön prosessin mukaisen toteutuksen.
- osaat kriittisesti arvioida ja kehittää asiakkaan edun mukaisia ja eettisesti kestäviä kliinisiä käytäntöjä.
Sisältö
- Näyttöön perustuva toiminta mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- Kokonaisvaltainen asiakkaan ja läheisten hoidon ja palvelutarpeen arviointi yhteistyössä asiakkaan ja lähiverkoston kanssa
- Jaettu päätöksenteko ja hoitotyön prosessi yhteistyössä asiakkaan ja lähiverkoston kanssa
- Eettinen päätöksenteko
- Advocacy –roolin mukainen toiminta
Aika ja paikka
Intensiivipäivät 10.-11.2.2025 Turun ammattikorkeakoulussa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Polhuis, D. & Grealish, A. 2022. Advanced Mental Health Nursing Assessment, Formulation and Desicion-Making. Teoksessa Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K. (toim.). 2022. Advanced Practice in Mental Health Nursing. A European Perspective. (s. 91-121). Springer, Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-031-05536-2
Kristofersson, G.K. & Kaas, M.J. 2022. Integrative Care Planning. Teoksessa Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K. (toim.) Advanced Practice in Mental Health Nursing. A European Perspective. (s. 123-146). Springer, Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-031-05536-2
Hahn, S. & Wolfensberger, H. 2022. Enhancing the Quality of Care Through Participatory Generation of Evidence. Teoksessa Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K. (toim.). 2022. Advanced Practice in Mental Health Nursing. A European Perspective. (s. 449-46 ). Springer, Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-031-05536-2
www.hotus.fi
Ajankohtaiset artikkelit ja muu ajankohtainen materiaali
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä, kaksi peräkkäistä intensiivipäivää Turussa (sisältää luentoja, ryhmätöitä), kirjallinen tehtävä tai tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallisen tehtävän palautuspäivä / tentti sovitaan intensiivipäivillä. Kaksi uusintamahdollisuutta (sovitaan intensiivipäivillä):
1. Uusintapäivä (n. 2 viikkoa palautuspäivästä)
2. Uusintapäivä (n. 2 viikkoa edellisestä palautuspäivästä)
Uusintapäivien jälkeen palautuksia ei oteta vastaan
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä 1 op, intensiivipäivät 1 op, opintojakson kirjallinen tehtävä / tentti 3 op
Sisällön jaksotus
Opintojakson ennakkotehtävä annetaan noin kuukausi ennen intensiivipäiviä. Kirjallinen tehtävä tai tenttimateriaali annetaan intensiivipäivillä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on osa Mielenterveys- ja päihdetyön syventävät YAMK-opinnot opintokokonaisuutta eikä sitä voi suorittaa erillisenä.
Taustakoulutusvaatimus näihin opintoihin on sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, ensihoitaja tai kätilö.
Opintojakson järjestämisvastuussa oleva ammattikorkeakoulu vastaa opintojakson toteuttamisesta ja arvioinnista.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija:
-osaa hakea tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttää kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-osaa soveltaa kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-ei osoita aihealueen kriittistä arviointia.
Osallistuminen opintojaksolle on vaihtelevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija:
-osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa aihealueesta sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-osaa käyttää hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osallistuminen opintojaksolla on pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
-osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa aihealueesta useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä.
-osaa arvioida tutkimuksia kriittisellä otteella ja kykenee muodostamaan kerätystä tiedosta synteesiä.
-osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta.
-osaa kriittisesti arvioida nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
Osallistuminen opintojaksolla on kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.
Esitietovaatimukset
Mielenterveys- ja päihdetyön YAMK-opintojen opintokokonaisuuden opiskelijalta edellytetään
sairaanhoitajan, terveydenhoitajan, kätilön tai ensihoitajan perustutkintoa.
Lisätiedot
Opintojakso on osa Mielenterveys- ja päihdetyön syventävät YAMK-opinnot opintokokonaisuutta eikä sitä voi suorittaa erillisenä.