Skip to main content

Perhe-, verkosto- ja yhteisökeskeiset lähestymistavat (5 op)

Toteutuksen tunnus: YS00BY74-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 13.01.2025

Ajoitus

20.01.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

Opettaja

  • Katja Kokkinen

Vastuuopettaja

Katja Kokkinen

Ryhmät

  • ZJAYSI24S1
    Avoin AMK, sote,YAMK-väylät,Kliininen asiantuntija (MTP)
  • YSI24S1
    Kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • 07.04.2025 08:00 - 16:00, Perhe-, verkosto- ja yhteisökeskeiset lähestymistavat YS00BY74-3002
  • 08.04.2025 08:00 - 16:00, Perhe-, verkosto- ja yhteisökeskeiset lähestymistavat YS00BY74-3002

Objectives

Opintojakson jälkeen opiskelija:
-hallitsee perheiden, verkostojen ja yhteisöjen kanssa tehtävän mielenterveys- ja päihdetyön teoreettiset lähtökohdat ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa sekä työyhteisön toimintaa näiden mukaisesti.
-osaa kriittisesti arvioida ja kehittää läheisten tuen tarpeisiin vastaavia sekä perheiden ja vanhemmuuden tukemisen käytäntöjä.
-osaa johtaa yhdessä asiakkaiden kanssa tehtäviä yhteiskehittämisen prosesseja monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
-osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdetyön eri preventiotasoja ja kehittää niiden mukaista toimintaa.

Content

- Eri-ikäisten perheiden ja verkostojen kanssa tehtävä dialoginen yhteistyö
- Läheisten tuen tarpeeseen vastaaminen
- Perheiden ja vanhemmuuden tukeminen, kun vanhemmalla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia
- Yhteiskehittäminen ja vertaistuki
- Monialainen ja -ammatillinen yhteistyö
- Preventiotasot, toiminnat ja toimintaympäristöt

Time and location

Intensiivipäivät 7–8.4.2025 Tampereen ammattikorkeakoulussa (TAMK)

Learning materials and recommended literature

Sveinbjarnardóttir, E. K. & Kilkku, N. (2022) Collaboration with Families, Networks and Communities. In Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K (Eds.) Advanced Practice in Mental Health Nursing: A European Perspective. Springer publications, pp. 149-172.
Doyle,L. (2022) Advanced Practice Mental Health Nursing and Mental Health Promotion. In Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K (Eds.) Advanced Practice in Mental Health Nursing: A European Perspective. Springer publications, pp. 173-195.
Seikkula, J. 2022. Dialogi parantaa –mutta miksi? Mikä tekee dialogista ennennäkemättömän vaikuttavan vaikeissa kriiseissä. Kuva ja Mieli.

Ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali

Teaching methods

Ennakkotehtävä, kaksi peräkkäistä intensiivipäivää Tampereella (sisältää luentoja, ryhmätöitä), kirjallinen tehtävä tai tentti

Exam dates and retake possibilities

Kirjallisen tehtävän palautuspäivä / tentti sovitaan intensiivipäivillä. Kaksi uusintamahdollisuutta (sovitaan intensiivipäivillä):
1. Uusintapäivä (n 2 viikkoa palautuspäivästä)
2. Uusintapäivä (n 2 viikkoa edellisestä palautuspäivästä)
Uusintapäivien jälkeen palautuksia ei oteta vastaan

Student workload

Ennakkotehtävä 1 op, intensiivipäivät 1 op, opintojakson kirjallinen tehtävä / tentti 3 op

Content scheduling

Opintojakson ennakkotehtävä annetaan noin kuukausi ennen intensiivipäiviä. Kirjallinen tehtävä / tenttialue annetaan intensiivipäivillä.

Further information for students

Opintojakso on osa Mielenterveys- ja päihdetyön syventävät YAMK-opinnot opintokokonaisuutta eikä sitä voi suorittaa erillisenä.
Taustakoulutusvaatimus näihin opintoihin on sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, ensihoitaja tai kätilö.
Opintojakson järjestämisvastuussa oleva ammattikorkeakoulu vastaa opintojakson toteuttamisesta ja arvioinnista.

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija:
-osaa hakea tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttää kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-osaa soveltaa kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-ei osoita aihealueen kriittistä arviointia.
Osallistuminen opintojaksolle on vaihtelevaa.

Evaluation criteria, good (3-4)

Opiskelija:
-osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa aihealueesta sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-osaa käyttää hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osallistuminen opintojaksolla on pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.

Evaluation criteria, excellent (5)

Opiskelija:
-osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa aihealueesta useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä.
-osaa arvioida tutkimuksia kriittisellä otteella ja kykenee muodostamaan kerätystä tiedosta synteesiä.
-osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta.
-osaa kriittisesti arvioida nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
Osallistuminen opintojaksolla on kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.

Prerequisites

Mielenterveys- ja päihdetyön YAMK-opintojen opintokokonaisuuden opiskelijalta edellytetään
sairaanhoitajan, terveydenhoitajan, kätilön tai ensihoitajan perustutkintoa.

Lisätiedot

Opintojakso on osa Mielenterveys- ja päihdetyön syventävät YAMK-opinnot opintokokonaisuutta eikä sitä voi suorittaa erillisenä.