Management of Accessible Tourism Services (online) (5 op)
Toteutuksen tunnus: MT00CK85-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
17.03.2025 - 19.05.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Tourism Management (AMK)
- Opettajat
- Petra Blinnikka
- Ryhmät
-
MTM25VKBachelor's Degree Programme in Tourism Management,vaihto-opiskelu/Exchange studies
-
MTM23S1Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
-
ZJA25KMAvoin amk, marata
-
ZJK25KMKorkeakoulujen välinen yhteistyö, MARATA
-
MTM22S1Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
- Opintojakso
- MT00CK85
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Tämän opintojakson tarkoituksena on syventää ymmärrystäsi esteettömästä matkailusta. Opit, kuinka esteettömyyttä toteutetaan asiakaspalvelussa, tuotantoprosesseissa, tuotekehityksessä ja henkilöstöhallinnassa. Tämän opintojakson jälkeen ymmärrät, kuinka tärkeää on palvelu- ja asenneympäristö on esteettömien palveluiden ja palvelutuotannon johtamisessa, sekä tunnet erilaisia menetelmiä, joilla voidaan arvioida esteettömyyttä fyysisessä ympäristössä.
Osaamiset: Matkailuliiketoiminta, Eettisyys, Kestävä kehitys
Oppimistulokset: Osaat tunnistaa, kuinka esteettömyys voidaan ottaa huomioon sekä asiakaspalvelussa, tuotantoprosesseissa, tuotekehityksessä että henkilöstöhallinnassa. Ymmärrät palvelu- ja asenneympäristön merkityksen esteettömien palveluiden ja palvelutuotannon johtamisessa. Tunnistat menetelmiä fyysisen esteettömyyden arvioimiseksi. Osaat hyödyntää ymmärrystäsi esteettömien matkailupalveluiden kehittämisessä ja johtamisessa.
Sisältö
Palveluprosessit ja saavutettavuus
Esteetön palvelu- ja asennekulttuuri
Esteettömien palvelujen kehittäminen
Esteettömyyden arviointi
Esteettömien matkailupalvelujen johtaminen
Aika ja paikka
Opintojakso alkaa 17. maaliskuuta, jolloin Moodle-työtila avataan ja opiskelijat saavat ennakkotehtävän kurssille. Tällä kurssilla on viisi webinaaria ja webinaarien välissä opiskelijat opiskelevat itsenäisesti opettajan antamien ohjeiden mukaisesti.
Oppimateriaalit
Buhalis, D. & Darcy, S. (eds.) 2011. Accessible tourism. Concepts and issues. Channel View Publications.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti. Opetus- ja oppimismenetelminä hyödynnetään:
* webinaareja
* oppimistehtäviä
* ryhmäkeskusteluja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään vierailijaluennoitsijoita sekä käytännön esimerkkejä matkaiualalta havainnollistamaan opintojaksojen sisältöjä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sinulla on oikeus hakea opintojesi hyväksilukemista, jos sinulla on aiemmin hankittua osaamista (esim. muualla suoritettuja yliopisto-opintoja), joka voidaan hyväksilukea parhaillaan suorittamaasi tutkintoon.
Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen on mahdollista kolmella ensisijaisella tavalla: hyväksilukeminen (korvaaminen tai sisällyttäminen), informaalin oppimisen tunnustaminen ja opiskelu. Tarkemmat tiedot: Jamkin tutkintosääntö 17 §.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tunnin työtä, eli viiden opintopisteen kuormitus on noin 135 tuntia. Kuorma jakautuu seuraavasti:
* verkkowebinaarit ja ryhmäkeskustelut 20
* itsenäiset harjoitustyöt ja muu itsenäinen työskentely (kirjallisuuden opiskelu, luennoille valmistautuminen) 115
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1: Ymmärrät, miten esteettömyys voidaan ottaa huomioon sekä asiakaspalvelussa, tuotantoprosesseissa, tuotekehityksessä että henkilöstöhallinnossa. Ymmärrät palvelu- ja asennekulttuurin tärkeyden esteettömien palvelujen ja palveluntuotannon johtamisessa. Tunnistat menetelmiä fyysisen esteettömyyden arvioimiseksi. Osaat hyödyntää ymmärrystäsi esteettömien matkailupalveluiden kehittämisessä ja johtamisessa.
Tyydyttävä 2: Ymmärrät, miten esteettömyys voidaan ottaa huomioon sekä asiakaspalvelussa, tuotantoprosesseissa, tuotekehityksessä että henkilöstöhallinnossa. Osaat selittää palvelu- ja asennekulttuurin tärkeyden esteettömien palvelujen ja palveluntuotannon johtamisessa. Luokittelet menetelmiä fyysisen esteettömyyden arvioimiseksi. Osaat hyödyntää ymmärrystäsi esteettömien matkailupalveluiden kehittämisessä ja johtamisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3: Löydät ratkaisuja siihen, kuinka esteettömyys voidaan ottaa huomioon sekä asiakaspalvelussa, tuotantoprosesseissa, tuotekehityksessä että henkilöstöhallinnossa. Voit selittää palvelu- ja asennettakulttuurin merkityksen esteettömien palvelujen ja palvelutuotannon hallinnassa. Näytät menetelmiä fyysisen esteettömyyden arvioimiseksi. Hyödynnät esteettömyyden ymmärrystäsi esteettömien matkailupalvelujen kehittämisessä ja hallinnassa.
Kiitettävä 4: Voit verrata erilaisia ratkaisuja esteettömyyden parantamiseen asiakaspalvelussa, tuotantoprosesseissa, tuotekehityksessä ja henkilöstöhallinnossa. Voit selittää palvelu- ja asennettakulttuurin merkityksen esteettömien palvelujen ja palvelutuotannon hallinnassa. Näytät menetelmiä fyysisen esteettömyyden arvioimiseksi. Sovellat esteettömyyden ymmärrystäsi esteettömien matkailupalvelujen kehittämisessä ja hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5: Voit kriittisesti analysoida erilaisia ratkaisuja parantaaksesi asiakaspalvelun, tuotantoprosessien, tuotekehityksen ja henkilöstöhallinnan esteettömyyttä. Sovellat palvelun ja asennekulttuurin merkitystä esteettömien palveluiden ja palvelutuotannon johtamisessa. Sovellat menetelmiä fyysisen esteettömyyden arvioimiseksi. Sovellat esteettömyyden ymmärrystäsi matkailupalveluiden kehittämisessä ja johtamisessa
Esitietovaatimukset
Opiskelija ymmärtää esteettömään matkailuun liittyvät käsitteet. Hän tunnistaa esteettömien palveluiden asiakkaiden erityispiirteet ja tarpeet.
Lisätiedot
Avoin amk 5
Campusonline 20