Skip to main content

Kehittämis- ja tutkimustoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: ZZPP0620-3213

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 19.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Teknologiayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)
  • Konetekniikka (AMK)

Opettaja

  • Harri Peuranen

Ryhmät

  • TER22S1
    Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)
  • TER22SM
    Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)
  • TKN22SM
    Konetekniikka (AMK)
  • 14.01.2025 15:00 - 17:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3213/ Verkko-ohjaus
  • 04.02.2025 15:00 - 16:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3213/ Verkko-ohjaus
  • 04.03.2025 15:00 - 16:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3213/ Verkko-ohjaus
  • 01.04.2025 15:00 - 16:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3213/ Verkko-ohjaus

Objectives

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.

Opintojakson osaamiset:
Eettinen osaaminen
Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen

EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
Tutkimukset ja tiedonhaku
Tekniikan soveltaminen käytäntöön
Viestintä ja tiimityö

Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämis- ja tutkimusprosessien eri vaiheet, kehittämis- ja tutkimusotteet, sekä aineistonkeruun ja analyysien yleisimmät vaihtoehdot. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja – menetelmät (aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät). Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin, osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen ja suunnitelman, jossa perustelet tekemäsi menetelmälliset valinnat. Tunnet opinnäytetyötä koskevan tutkimusetiikan ja toimit niiden ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaisesti.

Content

Tutkimusprosessi (tutkimusasetelma: tutkimusongelma, tutkimuskysymys, tutkimusote, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu, avoin tiede)

Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit ja valmiiden töiden arviointiharjoitukset

Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö

Kuvaileva kirjallisuuskatsaus menetelmänä
- tutkimuskysymysten asettaminen, aineiston haku ja hankinta, aineiston keruu, aineiston laadun arviointi ja aineiston analysointi

Kvalitatiivinen tutkimus:
- yleisimmät kvalitatiiviset aineistonkeruumenetelmät, analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu

Kvantitatiivinen tutkimus:
- aineistonkeruu, mitta-asteikot, otanta, aineiston analysointimenetelmät perustasolla hyödyntämällä esim. Webropolin analysointimenetelmiä (esim. tunnusluvut, suora jakauma, ristiintaulukointi, tilastollinen merkitsevyys), määrällisen tutkimuksen luotettavuustarkastelu (reliabiliteetti ja validiteetti)

Tutkimuksellinen kehittämistoiminta:
- kehittämisongelmien/-kysymysten asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi

Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta

Learning materials and recommended literature

Opintojakson Moodle-oppimisympäristö avautuu 6.1.2025.

Kananen, J. 2010. Opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän amk:n julkaisuja 111. (Kirja sisältää laadullisen ja määrällisen tutkimuksen) tai

Kananen, J. 2015. Verkkotutkimus opinnäytetyönä. Jyväskylän amk:n julkaisuja 187. (Kirja sisältää laadullisen ja määrällisen tutkimuksen) tai
Kananen, J. 2014. Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä: miten kirjoitan kvalitatiivisen opinnäytetyön vaihe vaiheelta. Jyväskylän amk:n julkaisuja 148 ja

Kananen, J. 2011. Kvantti: Kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän amk:n julkaisuja 118.

Kananen, J. 2014. Toimintatutkimus kehittämistutkimuksen muotona. Jyväskylän amk:n julkaisuja 185.

Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)

Raportointi:
Liukko, S. & Perttula, S. 2014. Opinnäytetyön raportointiohje. Jyväskylän amk:n Avoimet oppimateriaalit -sivusto: http://oppimateriaalit.jamk.fi/raportointiohje/ https://oppimateriaalit.jamk.fi/opinnaytetyo/

Alakohtainen menetelmäkirjallisuus. Ilmoitetaan erikseen.

Teaching methods

HUOM: Ensimmäinen eli aloituswebinaari on pakollinen. Mikäli siihen ei opiskelija ole osallistunut, poistetaan hänet opintojaksolta. Perustellusta syystä pois jäämisestä ilmoitettava vastuuopettajalle etukäteen ennen edellä mainittua aloituswebinaaria. Läsnäoloa vastaavaa tietoa korvaava tehtävä tehtävä hyväksytysti, joka oikeuttaa opintojaksolle osallistumiseen.

Etäohjauskontakti-webinaarit kuukausittain (1 h/kk) tarvelähtöisesti.

Tiedonhaku ja soveltavat oppimistehtävät. Ongelmalähtöisen oppimisen kautta opiskelijoilla on oppimistehtäviä ratkottavana. Tehtäviä tehdään osin ryhmissä ja osin yksilötyönä.

Tekoälysovellusten vastuulliseen ja läpinäkyvään käyttämiseen kannustetaan tällä opintojaksolla. Tekoälyn käyttämisen ohjeet ovat Opinnäytetyön raportointiohjeen luvussa 3.2 (https://help.jamk.fi/raportointiohje/fi/3-kirjoittamisprosessi/tekoalyn-kaytto-oppimistehtavissa-ja-opinnaytetyossa/). Kunkin oppimistehtävän ohjeissa on tarvittaessa tarkennuksia sen hyödyntämisestä tarkemmin tällä opintojaksolla.

Exam dates and retake possibilities

Opintojakso ei sisällä varsinaisia kokeita.

Alternative completion methods

Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.

Student workload

- kontaktitaamiset verkko-opetusympäristössä 5 oppimistyötuntia
- oppimistehtävät 85 oppimistyötuntia
- opiskelumateriaaliin ja kirjallisuuteen perehtyminen 45 oppimistyötuntia

Yhteensä 135 opiskelijan oppimistyötyötuntia.

Content scheduling

Webinaarit kevät 2025:
- aloitus: vko 3, 2 h (tammikuu)
- kysymyksiä ja ohjausta: vko 6, 1 h (helmikuu)
- kysymyksiä ja ohjausta: vko 10, 1 h (maaliskuu)
- kysymyksiä ja ohjausta: vko 14, 1 h (huhtikuu)

Osallistuminen aloituskontaktikertaan on samalla merkki osallistumisestasi opintojaksolle.
Aloituskerralla mm. annetaan ensimmäiset oppimistehtävät. Opintojakso päättyy 19.5.2025.

Further information for students

Arviointimenetelmät:
Reflektiivinen itsearviointi, vertaiskommentointi, jatkuva palaute ja opintojakson kokonaisarviointi oppimistehtäviin ja osaaamistestiin pohjautuen.

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Välttävä 1
Opiskelija tuntee kehittämis- ja tutkimusprosessin vaiheet. Hän tietää, miten hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Opiskelija tietää keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja osaa kuvailla niiden eroja. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa. Hän tunnistaa kehittämis- ja tutkimusmenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Evaluation criteria, good (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä. Hän osaa valita opinnäytetyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusmenetelmän. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Kiitettävä 4
Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa valita omaan kehittämis- tai tutkimustyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusotteen ja -menetelmän ja perustella valintansa. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti

Evaluation criteria, excellent (5)

Erinomainen 5
Opiskelija osaa hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin
Hän osaa analysoida kehittämis- ja tutkimusmenetelmien eroja ja perustella kehittämis- tai tutkimusmenetelmien valinnan opinnäytetyöhönsä. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.