Ketterä oppiminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: HA00BS36-3002
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
26.08.2024 - 21.12.2026
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Tiimiakatemia (AMK)
Opettaja
- Anu Manner
- Tero Lehtinen
- Kimmo Aho
- Tapu Holttinen
- Jaana Larsson
- Janne Roiha
Ryhmät
-
HTA23S1Tiimiakatemia (AMK)
Tavoitteet
Ketterän oppimisen moduulissa tavoitteena on kehittää itseohjautuvan, yhteisöllisen oppimisen sekä jatkuvan oppimisen taitoja.
Sisältö
Moduulissa kuvattua osaamista rakennetaan kokemuksellisesti, tekemällä ja soveltamalla teoriaa käytäntöön. Osallistumalla aktiivisesti, aloitteellisesti ja itseohjautuvasti oman tiimiyrityksen oppimis- ja kehitysprosessiin aiheen osaaminen kehittyy. Tämän myötä oppijan osaamista kehitetään seuraavien työkalujen ja näyttöaineistojen rakentamisen avulla:
1.Aiheeseen liittyvät käsitteet ja taustateoriaaineistot, esseet ja raportit: esimerkkiaiheina oppimisteoriat ja reflektiot jotka osoittavat itsetuntemusta oppijana
2.Oppimaan oppimisen, kokemuksellisen oppimisen prosessin ymmärtämisen osoittavat aineistot: Oppimissopimukset, asetetut tavoitteet, kokeilusuunnitelmat
3.Menetelmäaineisto: Oppimissopimukset, Portfolio, Kokeilu- ja projektisuunnitelmat (sis. esi- ja jälkimotorola), Kokeilemalla kehittäminen, Oppimisen reflektiot, Palauteosaaminen (taito antaa ja pyytää palautetta), Tiedon käsittelyn osaaminen
4.Oppimistulosten esittelyaineistot, dokumentit ja artefaktit (Portfoliot): Oppimisen osoittaminen näyttöaineistojen avulla, Kokeilujen toteuttaminen ja reflektioaineisto joissa näkyy itsetuntemuksen ja osaamisen kehittyminen, Loppuraportit, kehitetyt tuotteet ja palvelut, oman oppimisprosessin reflektiot
Harjoittelujakso on integroitu moduuliin, työskenteleminen omassa tiimiyrityksessä vastaa työelämäharjoittelua.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Treeneissä (kontaktivalmennus) jaettava materiaali, sähköinen materiaali (videot, verkkoaineisto)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä
Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarviointien ja loppuarvioinnin avulla.
Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osaamisalueella, jotka myös muodostavat opetussuunnitelman keskeiset moduulit :
1. Ketterä oppiminen
2. Radikaali luovuus
3. Kasvun johtaminen
4. Asiakkuusajattelu
5. Viestintä ja vuorovaikutus
6. Vastuullinen tiimiyrittäjyys
7. Globaali ajattelutapa
Jokaisen tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen kehittymistä arvioidaan seuraavien osaajaprofiilien avulla:
0 - Ei osaamista
Ei hallitse osaamisaluetta lainkaan. Ei teoriatietämystä tai toiminnallista kokemusta osaamisalueeseen liittyen.
1 - Vasta-alkaja
Ymmärrät tiedollisia perusasioita osaamisalueeseen liittyen mutta käytännön kokemuksesi ja kokemusten reflektio ja arviointi on vielä vähäistä. Olet tehnyt suunnitelmia osaamisen kehittämiseen liittyen.
2 - Edistynyt vasta-alkaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat, sinulla on teorianäyttöjä osaamisalueeseen liittyen. Olet laatinut toiminnallisia suunnitelmia ja asettanut tavoitteita osaamisalueen kehittämiseen liittyen. Sinulla on osaamisalueesta jo jonkin verran käytännön kokemusta. Kokemusten reflektio kuvaa toimintaa, oppimista ja osaamisen kehittymistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä
Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarviointien ja loppuarvioinnin avulla.
Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osaamisalueella, jotka myös muodostavat opetussuunnitelman keskeiset moduulit :
1. Ketterä oppiminen
2. Radikaali luovuus
3. Kasvun johtaminen
4. Asiakkuusajattelu
5. Viestintä ja vuorovaikutus
6. Vastuullinen tiimiyrittäjyys
7. Globaali ajattelutapa
3 - Osaaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat hyvin, ja sinulla on riittävästi teorianäyttöä osaamisalueeseen liittyen. Osaat laatia suunnitelmia ja asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita. Olet asettanut osaamisalueella kehittämisen tavoitteita, toteuttanut osaamisalueella projekteja ja vienyt teoriaosaamistasi käytäntöön. Olet reflektoinut projektiesi onnistumista ja osaat arvioida tavoitteidesi toteutumista reflektioissa hyvin.
4 - Taitaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat syvällisesti. Osaat myös kriittisesti arvioida tietoa. Osaat laatia taitavasti sekä toiminnallisia ja osaamisen kehittymiseen liittyviä suunnitelmia, asettaa tavoitteita, toteuttaa laadukkaasti projekteja ja reflektoida osaamisen kehittymistä taitavasti. Sinulla on merkittävää kokemusta osaamisalueen projekteista, ja teet projekteja oman osaamisen kehittymisen vuoksi. Olet tehnyt useita suunnitelmia, asettanut tavoitteita, toteuttanut projekteja ja arvioinut tavoitteiden toteutumista. Saamasi palaute on hyvää, ja toteutetut projektit ovat alkaneet tuottaa tekemiseesi jatkuvuutta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä
Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarviointien ja loppuarvioinnin avulla.
Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osaamisalueella, jotka myös muodostavat opetussuunnitelman keskeiset moduulit :
1. Ketterä oppiminen
2. Radikaali luovuus
3. Kasvun johtaminen
4. Asiakkuusajattelu
5. Viestintä ja vuorovaikutus
6. Vastuullinen tiimiyrittäjyys
7. Globaali ajattelutapa
5 - Asiantuntija
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat syvällisesti, ja laajennat jatkuvasti tietämystäsi. Osaat kriittisesti arvioida tietoa. Osaat laatia erinomaisesti ja tarkasti sekä lyhyen että pitkän aikavälin toiminnallisia ja osaamisen kehittymiseen liittyviä suunnitelmia, asettaa tavoitteita, toteuttaa erinomaisesti projekteja ja reflektoida osaamisen kehittymistä monipuolisesti ja innovatiivisesti. Tämän teet itseohjautuvasti ja oman osaamisen kehittämisen ja sisäisen motivaatiosi vuoksi.
Sinulla on merkittävää ja laajaa kokemusta osaamisalueen projektien toteutuksesta ja niiden reflektointi ja arviointi on sinulle keino kehittää osaamistasi. Osaat myös hankkia ja yhdistää uutta tietoa toteutettujen projektien arvioinnissa ja osaamisesi kehittämisessä. Saamasi palaute on erinomaista, ja osaamisalueella toimintasi ja projektit ovat jatkuvia.
Esitietovaatimukset
Perusopinnot
Lisätiedot
Opintojakso/ moduuli suoritetaan prosessimaisesti 2,5 vuoden aikana, 3 op osakirjaukset kirjataan lukukausittain, ja osaamisen kehittymistä arvioidaan jatkuvasti. Opintojakson / moduulin loppuarviointi suoritetaan 4. vuoden syksynä.