Asiakaslähtöisyys kehittämisessä (5 op)
Toteutuksen tunnus: YZ00CL08-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.02.2025
Ajoitus
12.03.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 45
Koulutus
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), sosiaali- ja terveysala
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri
- Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
Opettaja
- Emilia Lahdenperä
Vastuuopettaja
Emilia Lahdenperä
Ryhmät
-
ZJA24SSYAvoin AMK, sote, YAMK
-
ZJAYSB24S1Avoin AMK, sote, YAMK-väylät, Projektijohtaminen
-
YSB24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
-
YSB23S1Projektijohtaminen YAMK
- 12.03.2025 15:00 - 17:00, Asiakaslähtöisyys kehittämisessä YZ00CL08-3002
- 26.03.2025 15:00 - 17:00, Asiakaslähtöisyys kehittämisessä YZ00CL08-3002
- 09.04.2025 15:00 - 17:00, Asiakaslähtöisyys kehittämisessä YZ00CL08-3002
- 23.04.2025 15:00 - 17:00, Asiakaslähtöisyys kehittämisessä YZ00CL08-3002
- 07.05.2025 15:00 - 17:00, Asiakaslähtöisyys kehittämisessä YZ00CL08-3002
- 21.05.2025 15:00 - 17:00, Asiakaslähtöisyys kehittämisessä YZ00CL08-3002
- 28.05.2025 15:00 - 17:00, Asiakaslähtöisyys kehittämisessä YZ00CL08-3002
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi sinulla on kyky ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa, hallitset asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämismenetelmiä ja osaat soveltaa niitä omalla toimialallasi.
Tunnistat asiakaskokemuksen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä. Opintojakosn jälkeen sinulla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa, jonka avulla kehittämisen tarpeita voidaan kohdentaa ja ennakoida asiakaslähtöisesti. Osaat arvioida ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä.
Opintojakson osaamiset:
- Eettisyys
- Oppimaan oppiminen
- Ennakoiva kehittäminen
Sisältö
Asiakaslähtöinen ajattelutapa palvelujen kehittämisessä (Muotoiluajattelu, design thinking) 1 op
Asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä ja viitekehyksiä: Kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu 2 op
Asiakaskokemus ja sen johtaminen 1 op
Palvelujen asiakaslähtöisen kehittämisen hyödyt ja haasteet hyvinvointipalveluissa 1 op
Aika ja paikka
Kaikki tapaamiset toteutuvat etätapaamisina Zoomissa.
20.1. Opintojaksoinfo
5.2. Asiakaslähtöinen ajattelutapa palvelujen kehittämisessä
19.2. Asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä ja viitekehyksiä
5.3. Asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä ja viitekehyksiä
19.3. Asiakaskokemus ja sen johtaminen
2.4. Palvelujen asiakaslähtöisen kehittämisen hyödyt ja haasteet hyvinvointipalveluissa
16.4. Opintojakson päätös, reflektio
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Luentotallenteet
Webinaarit
Itsenäinen opiskelu
Pienryhmäopiskelu
Tehtävien työstäminen yksilönä ja ryhmässä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla toimitaan tutkintosäännön mukaisin periaattein.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Asiakaslähtöinen ajattelutapa palvelujen kehittämisessä 1 op
Asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä ja viitekehyksiä 2 op
Asiakaskokemus ja sen johtaminen 1 op
Palvelujen asiakaslähtöisen kehittämisen hyödyt ja haasteet hyvinvointipalveluissa 1 op
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija osoittaa kykyä ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa.
- Opiskelija hallitsee jonkin asiakaslähtöisen palvelujen kehittämismenetelmän ja osaa soveltaa sitä omassa toimintaympäristössään.
- Opiskelija ymmärtää, mitä asiakaskokemuksella tarkoitetaan ja ymmärtää sen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä.
- Opiskelijalla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa asiakaslähtöisen kehittämisen tarpeiden tunnistamisessa.
- Opiskelija tunnistaa ammattialan eettiset periaatteet ja arvot palvelujen kehittämisen kontekstissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija osoittaa edistynyttä kykyä ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa.
- Opiskelija hallitsee useampia asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämismenetelmiä ja osoittaa kykyä soveltaa niitä omalla toimialallaan.
- Opiskelija tunnistaa asiakaskokemuksen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä ja osaa soveltaa osaamistaan käytännön työelämän haasteisiin.
- Opiskelijalla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa, jonka avulla kehittämisen tarpeita voidaan kohdentaa ja ennakoida asiakaslähtöisesti.
- Opiskelija osaa arvioida ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija osoittaa edistynyttä ja kriittistä kykyä ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa.
- Opiskelija hallitsee useampia asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämismenetelmiä, osaa soveltaa niitä kehittämisessä ja kykenee arvioimaan erilaisten menetelmien käyttöä suhteessa kehittämisen tarpeeseen.
- Opiskelija tunnistaa asiakaskokemuksen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä ja osaa soveltaa osaamistaan vaativiin käytännön työelämän haasteisiin.
- Opiskelijalla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa, jonka avulla kehittämisen tarpeita voidaan kohdentaa ja ennakoida asiakaslähtöisesti. Opiskelija osoittaa kykyä soveltaa tietoa vaativiin käytännön työelämän haasteisiin.
- Opiskelija osaa arvioida ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä. Lisäksi opiskelija tunnistaa ja analysoi tulevaisuuden ilmiöitä, jotka haastavat ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä.