Special needs education in different learning environments (6 cr)
Code: AE00CQ32-3001
General information
- Timing
-
04.06.2024 - 03.06.2027
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 6 cr
- Local portion
- 6 cr
- Mode of delivery
- Face-to-face
- Unit
- School of Professional Teacher Education
- Campus
- Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 50 - 50
- Degree programmes
- Vocational Special Needs Teacher Education
- Teachers
- Tiina Parviainen
- Kaisa Räty
- Riikka Hongisto
- Kaija Peuna-Korpioja
- Groups
-
AJE24SJEAmmatillinen erityisopettajan koulutus
- Course
- AE00CQ32
Evaluation scale
Pass/Fail
Objective
Osaat opettaa ja ohjata erilaisia oppijoita yksilöllisesti erityisen tuen menetelmiä ja oppilaitoksen erityistä tukea hyödyntäen ja oppimisympäristön inklusiivisuutta edistäen.
Content
Harjoittelun ydinsisältö on teoreettisesti perustellun yksilöllisen oppimisprosessin ja erityisen/vaativan erityisen tuen suunnittelu ja toteutus. Yksityiskohtaisempi sisältö määrittyy omien henkilökohtaisten harjoittelutavoitteittesi mukaisesti.
Materials
Ennen harjoittelun alkua valitse sellaista kirjallisuutta, joka tukee työskentelyäsi ja oppimistasi harjoittelussa. Kirjaa valitsemasi kirjallisuus harjoittelusuunnitelmaasi. Harjoittelun jälkeen hyödynnä raportissa lisäksi kirjallisuutta, jonka auttaa sinua tarkastelemaan harjoittelun aikaisia ilmiöitä ja asioita sekä reflektoimaan oppimistasi teoriaan kytkettynä.
Teaching methods
Not available in English
International connections
Harjoittelu on mahdollista suorittaa ulkomailla Jamkin kv-vaihdon ohjeistusten mukaisesti.
Completion alternatives
Harjoittelua ei voi hyväksilukea muilla opinnoilla tai osaamisella.
Student workload
Opintojakson laajuus on 6op ja se merkitsee sinulta 162 tunnin työpanosta; lukemista, materiaalin han-kintaa, työskentelyn suunnittelua, toteutusta ja arviointia sekä raportointia.
Assessment criteria, approved/failed
Yksilöllisen oppimisen ohjausosaaminen:
Osaat suunnitella omaa ammatillista kehittymistäsi edistävän kokonaisuuden ja valita siihen soveltuvaa kirjallisuuta.
Osaat tunnistaa ja huomioida yksilöllisiä oppimisvalmiuksia ja niiden perusteella suunnitella ja toteuttaa opetusta ja ohjausta monenlaisille oppijoille erityisen tuen menetelmiä hyödyntäen. Kykenet perustelemaan pedagogiset ratkaisusi kytkemällä ne teoriaan ja opiskelijan yksilöllisiin tarpeisiin.
Hyödynnät harjoitteluoppilaitoksen erilaisia tuki- ja palvelujärjestelmiä. Tunnet oppilaitoksen yhteistyöverkostoja ja osaat toimia aktiivisesti ja tarkoituksenmukaisesti niiden kanssa oppimisen edistämiseksi. Ymmärrät inklusiivisen, esteettömän ja saavutettavan oppimisympäristön merkityksen oppimiselle ja osaat hyödyntää erilaisten oppimisympäristöjen tarjoamia mahdollisuuksia oppimisen edistämiseen.
Osaat arvioida omaa kehittymistäsi erityisen tuen asiantuntija-na yksilöllisen oppimisen ohjaamisessa ja tukemisessa. Arvioit ja osoitat osaamistasi laatimalla harjoittelusta pedagogisesti jäsennellyn harjoitteluraportin, jossa hyödynnät valitsemaasi kirjallisuutta.
Further information
Arviointi on oppimistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Prosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Arviointiaineiston muodostavat raportti, harjoittelun ohjaajan arviointi ja itsearviointi. Arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävä on tehty.