Erityisopettaja työnsä kehittäjänä ja tutkijana (5 op)
Toteutuksen tunnus: AE00CQ36-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
04.06.2024 - 03.06.2027
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 50 - 50
- Koulutus
- Ammatillinen erityisopettajankoulutus
- Opettajat
- Tiina Parviainen
- Kaisa Räty
- Riikka Hongisto
- Kaija Peuna-Korpioja
- Ryhmät
-
AJE24SJEAmmatillinen erityisopettajan koulutus
- Opintojakso
- AE00CQ36
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa verkko-ohjauspäivässä 4.6.2024 ja päättyy opintojen päättyessä.
Tavoitteet
Tällä opintojaksolla opit arvioimaan ja kehittämään omaa oppimistasi ja kehittymistäsi erityisopettajaksi sekä oman oppilaitoksesi erityisen tuen suunnittelua, toteutusta ja koordinointia.Syvennet valmiuksiasi työskennellä tavoitteellisesti yhteistyössä toisten toimijoiden kanssa. Opit ottamaan vastuuta erityisen tuen kehittämisestä ja erityisopettajan asiantuntijaroolista. Harjoittelet teoreettisesti perusteltua työskentelytapaa ja osallistutaan asiantuntijayhteisön keskusteluun.
Sisältö
Oman erityisopettajankoulutuksen suunnittelu, HOPS
Toiminnallinen kehittämistehtävä oman ja työyhteisön erityisen tuen osaamisen kehittämisen välineenä: suunnitelma, toteuttaminen ja raportointi erityisopettajan asiantuntijakirjoituksena.
Reflektio ja itsearviointi erityisopettajankoulutuksesta
Oppimateriaalit
Valitset omaa oppimistasi ja kehittämistyötäsi tukevaa kirjallisuutta ja esittelet niitä asiantuntijaraportissa ja oppimispäiväkirjassa /portfoliossa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti itsenäisenä työskentelynä ja vertaisoppimisena. Oppimisteh-tävän kautta tutustut ammatillisen erityisopetuksen eri toimintaympäristöihin. Tutustut itsellesi uusiin ympäristöihin vertaisoppimisen ja osaamisen jakamisen kautta.
Opintojakso alkaa ensimmäisessä ohjauspäivässä ja päättyy, kun opinnot loppuvat.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hankit tämän opintojakson osaamisen laatimalla itsellesi opintosuunnitelman ja päivittämällä sitä opintojen ajan. Hankit osaamisen suunnittelemalla ja toteuttamalla omalla työpaikallasi toteutettavan erityisen tuen kehittämishankkeen, työskentelemällä yhdessä oppimispiirisi kanssa ja kirjoittamalla teoreettisesti perustellun kehittämistehtäväsuunnitelman ja kehittämistä kuvaavan asiantuntijakirjoituksen.
Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat a) koostamalla oppimispäiväkirjan /portfolion oman osaamisesi kehittymisestä sekä b) esittelemällä asiantuntijakirjoituksen kehittämistyöskentelystä.
Opintojaksoa ei voi hyväksilukea muilla opinnoilla tai osaamisella.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5op ja se merkitsee sinulta 135 tunnin työpanosta; lukemista, materiaalin han-kintaa, kehittämisen suunnittelua, raportointia ja vertaisarviointia ja itsearviointia. Opintojakson to-dellinen kuormittavuus riippuu omista lähtökohdistasi, jotka määrittävät kehittämistyön suunnittelun toteutuksen ja arvioinnin sekä kirjoittamisen työllistävyyttä. Kehittämistehtävän ajankohdat määrittelet henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelmasi mukaisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Kehittämisosaaminen
Osaat suunnitella omien opintojesi tavoitteet, aikataulun ja toteutuksen ja raportoida siitä.
Osaat valita kehittämistehtävän aiheen yhteistyössä työyhteisösi kanssa ja laatia teoreettisesti perustellun kehittämissuunnitelman. Otat vastuuta oppilaitoksesi erityisen tuen kehittämisestä erityisopetuksen asiantuntijana.
Käytät tiedonhankinnassasi asianmukaisia lähdeaineistoja ja osallistut asiantuntijakeskusteluun tuottamalla asiantuntijakirjoituksen kehittämistyöstäsi.
Verkosto-osaaminen
Osaat toimia erityisopettajan vastuiden mukaisesti oppilaitoksen erityisen tuen kehittämistyössä. Tunnistat kehittämistyön kannalta merkitykselliset yhteistyökumppanit ja toimit rakentavassa yhteistyössä heidän kanssaan. Tuet oppimispiirisi jäsenten kehittämistyötä vertaisarvioijana ja -ohjaajana.
Lisätiedot
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat itsearviointi, työyhteisöltä saatu palaute ja oppimispiirin vertaisarviointi.
Arviointipäätöksen tekee vastuukouluttajasi, kun kaikki opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät; kehittämistehtävän suunnitelma, asiantuntijakirjoitus ja itsearviointi.