Skip to main content

Special needs teacher as a developer and researcher (5 cr)

Code: AE00CQ36-3001

General information


Timing
04.06.2024 - 03.06.2027
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Professional Teacher Education
Campus
Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
50 - 50
Degree programmes
Vocational Special Needs Teacher Education
Teachers
Tiina Parviainen
Kaisa Räty
Riikka Hongisto
Kaija Peuna-Korpioja
Groups
AJE24SJE
Ammatillinen erityisopettajan koulutus
Course
AE00CQ36
No reservations found for realization AE00CQ36-3001!

Evaluation scale

Pass/Fail

Content scheduling

Opintojakso alkaa verkko-ohjauspäivässä 4.6.2024 ja päättyy opintojen päättyessä.

Objective

Tällä opintojaksolla opit arvioimaan ja kehittämään omaa oppimistasi ja kehittymistäsi erityisopettajaksi sekä oman oppilaitoksesi erityisen tuen suunnittelua, toteutusta ja koordinointia.Syvennet valmiuksiasi työskennellä tavoitteellisesti yhteistyössä toisten toimijoiden kanssa. Opit ottamaan vastuuta erityisen tuen kehittämisestä ja erityisopettajan asiantuntijaroolista. Harjoittelet teoreettisesti perusteltua työskentelytapaa ja osallistutaan asiantuntijayhteisön keskusteluun. 

Content

Oman erityisopettajankoulutuksen suunnittelu, HOPS
Toiminnallinen kehittämistehtävä oman ja työyhteisön erityisen tuen osaamisen kehittämisen välineenä: suunnitelma, toteuttaminen ja raportointi erityisopettajan asiantuntijakirjoituksena.
Reflektio ja itsearviointi erityisopettajankoulutuksesta

Materials

Valitset omaa oppimistasi ja kehittämistyötäsi tukevaa kirjallisuutta ja esittelet niitä asiantuntijaraportissa ja oppimispäiväkirjassa /portfoliossa.

Teaching methods

Not available in English

Completion alternatives

Hankit tämän opintojakson osaamisen laatimalla itsellesi opintosuunnitelman ja päivittämällä sitä opintojen ajan. Hankit osaamisen suunnittelemalla ja toteuttamalla omalla työpaikallasi toteutettavan erityisen tuen kehittämishankkeen, työskentelemällä yhdessä oppimispiirisi kanssa ja kirjoittamalla teoreettisesti perustellun kehittämistehtäväsuunnitelman ja kehittämistä kuvaavan asiantuntijakirjoituksen.

Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat a) koostamalla oppimispäiväkirjan /portfolion oman osaamisesi kehittymisestä sekä b) esittelemällä asiantuntijakirjoituksen kehittämistyöskentelystä.
Opintojaksoa ei voi hyväksilukea muilla opinnoilla tai osaamisella.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5op ja se merkitsee sinulta 135 tunnin työpanosta; lukemista, materiaalin han-kintaa, kehittämisen suunnittelua, raportointia ja vertaisarviointia ja itsearviointia. Opintojakson to-dellinen kuormittavuus riippuu omista lähtökohdistasi, jotka määrittävät kehittämistyön suunnittelun toteutuksen ja arvioinnin sekä kirjoittamisen työllistävyyttä. Kehittämistehtävän ajankohdat määrittelet henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelmasi mukaisesti.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Kehittämisosaaminen
Osaat suunnitella omien opintojesi tavoitteet, aikataulun ja toteutuksen ja raportoida siitä.
Osaat valita kehittämistehtävän aiheen yhteistyössä työyhteisösi kanssa ja laatia teoreettisesti perustellun kehittämissuunnitelman. Otat vastuuta oppilaitoksesi erityisen tuen kehittämisestä erityisopetuksen asiantuntijana.
Käytät tiedonhankinnassasi asianmukaisia lähdeaineistoja ja osallistut asiantuntijakeskusteluun tuottamalla asiantuntijakirjoituksen kehittämistyöstäsi.

Verkosto-osaaminen
Osaat toimia erityisopettajan vastuiden mukaisesti oppilaitoksen erityisen tuen kehittämistyössä. Tunnistat kehittämistyön kannalta merkitykselliset yhteistyökumppanit ja toimit rakentavassa yhteistyössä heidän kanssaan. Tuet oppimispiirisi jäsenten kehittämistyötä vertaisarvioijana ja -ohjaajana.

Further information

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat itsearviointi, työyhteisöltä saatu palaute ja oppimispiirin vertaisarviointi.

Arviointipäätöksen tekee vastuukouluttajasi, kun kaikki opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät; kehittämistehtävän suunnitelma, asiantuntijakirjoitus ja itsearviointi.

Go back to top of page