Palveluliiketoiminnan perusteet (4 op)
Toteutuksen tunnus: HL00CA48-3006
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
26.08.2024 - 23.12.2024
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Opettaja
- Mari Karjalainen
Ryhmät
-
ZJA24SHPMAvoin AMK, LIKE, AMK-polut, liiketalous, mara-ala, monimuotototeutus
- 26.08.2024 16:00 - 17:15, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3006
- 02.09.2024 16:00 - 17:15, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3006
- 09.09.2024 16:00 - 17:15, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3006
- 16.09.2024 16:00 - 17:15, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3006
- 23.09.2024 16:00 - 17:15, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3006
- 07.10.2024 16:00 - 17:15, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3006
- 21.10.2024 16:00 - 17:15, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3006
- 28.10.2024 16:00 - 17:15, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3006
- 11.11.2024 16:00 - 17:15, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3006
- 18.11.2024 16:00 - 17:15, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3006
- 25.11.2024 16:00 - 17:15, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3006
- 02.12.2024 16:00 - 17:15, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3006
- 09.12.2024 16:00 - 17:15, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3006
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on tutustua palveluyrityksen liiketoimintaan ja antaa perusvalmiuksia palveluyritysten asiantuntijatehtäviin.
Osaamiset
Liiketoimintaosaaminen: Opiskelijalla on laaja-alainen käsitys liiketoiminnasta (markkinointi, palvelut, johtaminen, talous, juridiikka, jne.).
Oppimaan oppiminen: Opiskelija arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Kestävä kehitys: Opiskelija osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöön ottamiseen ja vakiinnuttamiseen.
Opintojakson osaamistavoite
Tutustut palveluyrityksen toimintaympäristöön ja erilaisiin liiketoimintamuotoihin. Hallitset yrityksen palveluliiketoimintaan liittyvät peruskäsitteet. Ymmärrät palvelun laadun ja markkinoinnin yleispiirteet. Osaat soveltaa oppimaasi tietoainesta palvelujen analysoinnissa ja asiakastyytyväisyyden parantamisessa huomioiden digitalisaation tuomat mahdollisuudet ja kestävän kehityksen vaatimukset.
Kurssin aikana perehdyt keskeisiin palveluihin liittyviin teorioihin, jonka jälkeen sovellat niitä käytännön esimerkkeihin.
Osaat toimia tavoitteellisesti ryhmässä, esittää ja raportoida työsi tuloksia Jamkin ohjeistuksen mukaisesti sekä reflektoida omaa kehitystäsi.
Sisältö
Palveluyrityksen toimintaympäristö
Palveluyrityksen liiketoimintamallit ja yritysmuodot
Palvelun ominaispiirteet
Palvelun laatu
Palveluiden markkinointi
Palveluiden digitalisoituminen
Kestävä kehitys palveluyrityksessä
Aika ja paikka
Kontaktiopetus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Viita E. Jylhä R. 2013. Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta. Helsinki: Edita Publishing Oy.
- Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki : WSOYpro.
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätehtävät / paritehtävät,
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla voi käydä vierailijoita työelämästä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttimahdollisuudet kolmella viimeiseillä kerralla
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Työn opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi on kuormitukseltaan 4 op, vastaten 108 tunnin työmäärää. Työmäärä jakautuu seuraavasti:
- Kontaktitunnit 36 h
- Ryhmätyöskentely 30 h
- Itsenäinen työskentely (42 h)
Sisällön jaksotus
Kurssi jakautuu eri tyyppiseen opetukseen
- Luennot, joissa käydään läpi kurssin sisältöjä teoriatasolla sekä työskennellään soveltaen ryhmissä
- Videoluennot, joihin liittyy itsenäistä tehtävää
Webinaariluennot/videoluennot
35 webinaari
36 webinaari
37 webinaari
38 webinaari
39 webinaari
41 webinaari
43 webinaari
44 webinaari
46 webinaari esitykset
47 webinaari esitykset
48 tentti
49 tentti
50 tentti
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 5 (sisältyy max-määrään)
Ryhmätehtävästä palaute kurssin kuluessa. Kurssin päätteeksi itse- ja vertaisarviointi sekä tentti.
Ryhmätehtävä 40 % kurssiarvosanasta, arvionti 1-5
Tentti 60 % kurssiarvosanasta, arvionti 1-5
Läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon kuluttua toteutuksen alkamisajankohdasta. Opiskelijan tulee tänä aikana osoittaa aktiivisuutensa sillä, että on liittynyt Moodle-työtilassa ryhmätyöhön tarvittavaan ryhmään. Muussa tapauksessa opiskelijan ilmoittautuminen Pepissä hylätään.
Tekoälysovelluksia voidaan käyttää toteutuksella apuna esimerkiksi aiheen valintaan ja tärkeiden teemojen ideointiin, työn rakenteen suunnitteluun ja tiedonhaun suunnitteluun ja ideointiin
Jos hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, sen käyttö tulee kuvata esimerkiksi johdantoluvussa. Kerro mitä tekoälysovelluksia (esim. ChatGPT, Copilot, Gemini, DeepL, Grammarly) hyödynnät ja miten niitä on hyödynnetty (esim. tiedonhaun apuna, ideoinnissa, kieliasun tarkistamisessa, kääntämisessä, visualisoinnissa). Jos viittaat tekoälysovellukseen ohjelmistona tai tekoälysovelluksen kanssa käymääsi keskusteluun, käytä Jamkin raportointiohjetta.
Kurssitöiden palautuksissa on plagioinnin ja tekoälyn käytön tarkistus käytössä. Tekoälyn käyttö tulee merkitä tekstiviitteisiin.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Tiedät palvelun ja kestävän kehityksen käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Toimit tutuissa ongelmanratkaisutilanteissa annetun ohjeen mukaan itsenäisesti. Arvioit omaa osaamistasi, mutta tunnistat kehittämisen kohteesi puutteellisesti. Kirjoitat jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia toistuvia kieli- ja tyylivirheitä sekä puutteita raportointiohjeistuksen noudattamisessa.
Tyydyttävä 2
Ymmärrät palveluyrityksen liiketoimintaympäristön lainalaisuuksia sekä liiketoimintamalleja. Osaat kuvata palvelun ja kestävän kehityksen käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Osaat toimia ryhmässä ja tuota esille näkökulmasi . Arvioit omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi jossakin määrin. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä sekä puutteita raportointiohjeistuksen noudattamisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Sovellat palveluyrityksen liiketoimintaympäristön lainalaisuuksia sekä liiketoimintamalleja. Ymmärrät palvelun ja kestävän kehityksen käsitteet sekä niiden käytännön merkityksen.Osaat toimia ryhmässä tavoitteellisesti, tuota esille näkökulmasi ja perustella sen. Arvioit omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudat raportointiohjeistusta.
Kiitettävä 4
Pystyt analysoimaan ja yhdistämään tietosi ja luomaan itsellesi kokonaisvaltaisen käsityksen kurssin teemoista. Hallitset käytännön taidot itsenäiseen ja ryhmissä työskentelyyn. Osaat organisoida toimintaa ja ottaa vastuuta tehtävistä. Otat vastuuta ryhmätyöskentelystä. Arvioit reflektoiden omaa osaamistasi eri osa-alueissa ja osoitat osaamisen kehittymisesi. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä noudattaen raportointiohjeistusta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Pystyt arvioimaan palveluyrityksen liiketoimintaa, prosesseja ja lopputulosta. Hallitset palvelun käsitteistön ja käytännön taidot tavoitteelliseen itsenäiseen ja ryhmässä työskentelyyn. Osaat työskennellä yhteistyössä, organisoida toimintaa, ottaa vastuuta tehtävistä sekä ongelmanratkaisutilanteista. Otat vastuuta ryhmän kehittymisestä. Reflektoit osaamisesi kehittymistä kriittisesti ja monipuolisesti. Kirjoitat loogisesti etenevää, kriittiistä ajatetelua osoittavaa, asiantuntevaa ja lähes virheetöntä asiatyyliä. Noudattat Jamkin raportointiohjeistusta.
Esitietovaatimukset
-