Kehittämis- ja tutkimustoiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: ZZ00CK89-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 19.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Opettaja
- Riikka Ahlgren
Ryhmät
-
HTL22S1Liiketalouden tutkinto-ohjelma (AMK)
-
HTL23S1Liiketalouden tutkinto-ohjelma (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.
Opintojakson osaamiset (ARENEn tutkintojen yhteiset osaamiset):
1. Oppimaan oppiminen:
- osaat hankkia, arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman alasi kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä.
- otat vastuuta omasta ja ryhmän oppimisesta sekä opitun jakamisesta.
2. Ennakoiva kehittäminen:
- osaat hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
3. Eettisyys:
- kykenet vastaaman omasta toiminnastasi ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä alan ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti.
- ymmärrät hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
4. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus:
- osaat seurata oman alan kansainvälistä kehitystä työssäsi.
EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
- Tutkimukset ja tiedonhaku
- Tekniikan soveltaminen käytäntöön
- Viestintä ja tiimityö
Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämisprosessien eri vaiheet. Osaat hankkia luotettavaa ja ajankohtaista työelämätietoa. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämismenetelmän sekä aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät. Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin ja osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Sisältö
- Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit
- Kehittämisen prosessi: tavoitteen määrittely, tutkimuskysymys tai kehittämistehtävä, työelämätiedon hankinta, aineiston keruun ja analyysin menetelmät, luotettavuuden arviointi
- Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö
- Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: kehittämistehtävän asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi
- Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Eskola, J. & Suoranta, J. 2014 tai uudempi painos. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.
TAI
Tuomi, J.& Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi.
TAI
Metsämuuronen, J. (toim.) 2006. Laadullisen tutkimuksen käsikirja. Helsinki: International Methelp.
JA
Metsämuuronen, J. 2011. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä: Opiskelijalaitos. 2. laitos (4. laitoksen pohjalta). Helsinki: International Methelp.
TAI
Vilkka, H. 2007. tai uudempi painos. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: Tammi.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus luokassa Rajakadulla.
Itsenäiset tehtävät, pari- ja pienryhmätyöskentely kontaktitunneilla.
Läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon kuluttua toteutuksen alkamisajankohdasta, jolloin ensimmäinen tehtävä tulee olla tehty.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentit ja harjoitustentit opintojakson aikana itse valitsemasi aikataulun mukaisesti.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Korvaaminen
Aiemman osaamisen hyväksiluku
Katso tarkemmat ohjeet Opinto-oppaasta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 30h
Itsenäinen opiskelu ja tehtävät 105h
Yhteensä 135h
Varaa tälle opintojaksolle noin 8h työtä viikossa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnet kehittämisprosessin vaiheet. Tiedät, miten hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tiedät keskeisiä kehittämismenetelmiä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Tyydyttävä 2
Osaat hankkia omaa alaansi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tunnistat kehittämismenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Tunnet opinnäytetyöhön hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Kiitettävä 4
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat analysoida kehittämismenetelmien eroja ja perustella tekemiäsi menetelmävalintoja. Osaat arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.