Kehittämis- ja tutkimustoiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: ZZ00CK89-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Opettaja
- Teija Koskinen
Ryhmät
-
HTL22SIYLiiketalouden tutkinto-ohjelma (AMK)
- 10.09.2024 17:30 - 18:45, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZ00CK89-3004
- 24.09.2024 17:30 - 18:45, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZ00CK89-3004
- 01.10.2024 17:30 - 18:45, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZ00CK89-3004
- 08.10.2024 17:30 - 18:45, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZ00CK89-3004
- 22.10.2024 17:30 - 18:45, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZ00CK89-3004
- 05.11.2024 17:30 - 18:45, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZ00CK89-3004
- 19.11.2024 17:30 - 18:45, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZ00CK89-3004
- 26.11.2024 17:30 - 18:45, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZ00CK89-3004
- 03.12.2024 17:30 - 18:45, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZ00CK89-3004
- 10.12.2024 17:30 - 18:45, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZ00CK89-3004
Objectives
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.
Pätevyydet:
1. Oppimaan oppimaan -
Kehität kriittistä ja analyyttistä ajattelutapaa, joka auttaa sinua tutkimaan ja arvioimaan olemassa olevaa tietoa asiaankuuluvien oppimisresurssien ja oppimismenetelmien valossa; kannustaa sinua hankkimaan uutta tietoa; ja kehittää älyllisiä kykyjäsi tehdä johtopäätöksiä ja tehdä johtopäätöksiä eri yhteyksissä.
Tämän osaamisen saavuttamiseksi sinun tulee:
– oppia muotoilemaan oleellisia kysymyksiä ja etsimään tietoa,
- käydä läpi relevanttia teoreettista ja empiiristä kirjallisuutta ymmärtääkseen erilaisia näkökulmia sekä arvioidakseen ja tulkitaakseen argumentteja ja vasta-argumentteja,
-ymmärrät alasi kehitystä ja teet sen perusteella tietoisia päätöksiä.
- omaksua tutkijan ajattelutavan problematisoida, tutkia ja ymmärtää tosielämän ilmiöitä erityisesti akateemisessa radassa.
2. Ennakoiva kehitys-
Kehität ratkaisuja liiketoiminnan ajankohtaisten ja odotettavissa olevien tilanteiden ja haasteiden valossa soveltamalla tietoa, kriittistä päättelyä ja analyyttisiä taitoja. Varmistat, että nämä ratkaisut ovat toteuttamiskelpoisia, relevantteja, luovia, käyttäjäystävällisiä ja kestäviä sekä korostat aktiivista yhteistyötä eri toimijoiden välillä.
Tämän osaamisen saavuttamiseksi sinun tulee:
- soveltaa olemassa olevaa tietoa ja hyödyntää asiaankuuluvia tutkimusmenetelmiä, mukaan lukien digitaaliteknologiaa, kehityshankkeissa
- tulkita uutta näyttöä olemassa olevan tiedon valossa, vertailla ja tehdä johtopäätöksiä,
- ilmaista henkistä panoksesi tieteellisten tai ammatillisten kirjoitusten kautta,
-ymmärtää uusien ratkaisujen hyödyllisyyden, luovuuden, kannattavuuden, skaalautuvuuden ja kestävyyden.
3. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus-
Työskentelet monikulttuurisissa ja kansainvälisissä ympäristöissä ja verkostoissa kehittääksesi tietoa ja kommunikaatiotaitoja sekä kehittääksesi empatiaa ja arvostusta muita kulttuureja kohtaan. Kommunikoit vastuullisesti ja tehokkaasti englannin kielellä kirjallisessa, suullisessa, ei-sanallisessa ja digitaalisessa muodossa yksilöllisesti sekä tiimin jäsenenä erilaisissa ympäristöissä.
Tämän osaamisen saavuttamiseksi sinun tulee:
- tunnet kulttuuritaustasi vaikutuksen toimintaasi ja pystyt toimimaan tehokkaasti ja tuottavasti monikulttuurisuuden merkityksen selkeästi tunnustavassa työyhteisössäsi
- osoittaa mielekästä kulttuurienvälistä ryhmätyötä, mukaan lukien johtajuuden ja konfliktien ratkaisun roolit, kehittääkseen luovia ratkaisuja, joilla on monikulttuurinen perusta
- kyetä kokemaan ryhmäoppimista ja jakamaan parhaita käytäntöjä kansainvälisissä ympäristöissä
- oppia viestimään ideoista ja ratkaisuista tehokkaasti eri aiheiden, useiden tarkoitusten ja laajan yleisön kontekstissa sekä yksilöllisesti että ryhmässä
- aloittaa ja käydä rakentavaa vuoropuhelua asiaankuuluvien sidosryhmien kesken saavuttaakseen halutut tavoitteet useisiin tarkoituksiin ja viestiä ideoita ja ratkaisuja laajalle yleisölle, mukaan lukien sekä yksilöille että ryhmille,
- oppia olemaan "aktiivinen kuuntelija" ymmärtämään erilaisia näkökulmia ja näkökulmia tarkasti, puolueettomasti ja kriittisesti,
- Opi digitaalisen median eri puolia.
4. Etiikka-
Vertailet ja osoitat eettistä ja vastuullista toimintaa asiaankuuluvien kansallisten ja kansainvälisten elinten ja organisaatioiden vakiintuneiden periaatteiden, normien ja parhaiden käytäntöjen mukaisesti.
Tämän osaamisen saavuttamiseksi sinun tulee:
- ymmärtää ja soveltaa vakiintuneita vastuullisen toiminnan periaatteita tutkimuksessa ja ongelmanratkaisussa
- noudattaa oikeudenmukaisuuden, tasa-arvon ja syrjimättömyyden periaatteita,
- ottaa vastuu omista teoistasi ja niiden seurauksista ja pohtia niitä asiaankuuluvien eettisten periaatteiden, normien ja käytäntöjen mukaisesti
- kehittää monimuotoisuuden ja saavutettavuuden toteutumista toiminnassasi.
Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämisprosessien eri vaiheet. Osaat hankkia luotettavaa ja ajankohtaista työelämätietoa. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämismenetelmän sekä aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät. Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin ja osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Content
- Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit
- Kehittämisen prosessi: tavoitteen määrittely, tutkimuskysymys tai kehittämistehtävä, työelämätiedon hankinta, aineiston keruun ja analyysin menetelmät, luotettavuuden arviointi
- Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö
- Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: kehittämistehtävän asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi
- Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta
Learning materials and recommended literature
Eskola, J. & Suoranta, J. 2014 tai uudempi painos. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.
TAI
Tuomi, J.& Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi.
TAI
Metsämuuronen, J. (toim.) 2006. Laadullisen tutkimuksen käsikirja. Helsinki: International Methelp.
JA
Metsämuuronen, J. 2011. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä: Opiskelijalaitos. 2. laitos (4. laitoksen pohjalta). Helsinki: International Methelp.
TAI
Vilkka, H. 2007. tai uudempi painos. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: Tammi.
Teaching methods
Verkko-opiskelu, sisältäen ajoitetut webinaarit, pakollisia harjoituksia, etätehtäviä ja teoriatentin.
Opintojaksolla on kokonaisuuksi, joita käydään läpi eri näkökulmista. Kokonaisuudet ja aiheet tukevat oppimisprosessia seuraavasti:
1. itsenäinen perehtyminen aihealueeseen ja tuleviin tehtäviin
2. asiantuntijaluennot
3. pakollisten tuntiharjoitusten tekeminen kontaktitunneilla
4. henkilökohtaiset oppimistehtävät
Opintojakson aikana saa ohjausta seuraavasti:
1. Kontaktituntien alussa johdatus ja ohjeistus käsiteltävään asiaan
2. Tuntiharjoitusten ohjausta tunnilla
3. Harjoitusten ja tehtävien arviointi joko hyväksytty/hylätty -asteikolla tai numeraalisella asteikoilla
4. Määrättyjen tuntiharjoitusten vertaispalaute toisilta opiskelijoilta
5. Kirjallinen palaute oppimisalustalle tehtäväantojen mukaisesti
Practical training and working life connections
Opintojaksolla tehtävän tutkimusharjoituksen voi halutessaan tehdä yritykselle.
Exam dates and retake possibilities
Tentit on suoritettava opintojakson aikana.
Alternative completion methods
Korvaaminen
Aiemman osaamisen hyväksiluku
Katso tarkemmat ohjeet Opinto-oppaasta
Student workload
Lähiopiskelu 20h
Itsenäinen opiskelu ja tehtävät 105h
Tenttiin lukeminen ja tentti 10h
Yhteensä 135h
Further information for students
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Välttävä 1
Tunnet kehittämisprosessin vaiheet. Tiedät, miten hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tiedät keskeisiä kehittämismenetelmiä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Tyydyttävä 2
Osaat hankkia omaa alaansi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tunnistat kehittämismenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Tunnet opinnäytetyöhön hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Evaluation criteria, good (3-4)
Hyvä 3
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Kiitettävä 4
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti
Evaluation criteria, excellent (5)
Erinomainen 5
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat analysoida kehittämismenetelmien eroja ja perustella tekemiäsi menetelmävalintoja. Osaat arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.