Ohjauksen työmuotoja ja menetelmiä (6 op)
Toteutuksen tunnus: AO00CQ45-3001
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
04.09.2024 - 03.09.2027
Opintopistemäärä
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
50 - 50
Koulutus
- Opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
- Päivi Kauppila
- Pirjo Hänninen
- Pasi Savonmäki
- Riikka Michelsson
Ryhmät
-
AJO24SJOOpinto-ohjaajan koulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojaksolla perehdyt henkilökohtaisen ohjauksen ja ryhmäohjauksen toteuttamiseen monikanavaisesti erilaisissa ohjausympäristöissä. Lisäksi tutustut erilaisiin ohjausmenetelmiin sekä arvioit niiden toimivuutta yksilöllisissä ja yhteisöllisissä ohjausprosesseissa.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität vuorovaikutusosaamista, ohjauksen menetelmäosaamista, eettistä osaamista ja ohjauksen teoriaosaamista.
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi
· Tunnet ohjauksen keskeiset työmuodot ja menetelmät sekä osaat arvioida niiden soveltuvuutta eri ohjaustilanteissa ja perustella tekemiäsi ratkaisuja.
· Osaat suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia ja ohjattavan toimijuutta tukevia ohjausprosesseja monikanavaisesti ja dialogitaitoja hyödyntäen.
· Jäsennät ohjaustyösi tavoitteita ja menetelmiä ohjauksen teorioiden avulla
· Tunnistat ja ymmärrät kehittyvän teknologian käytön mahdollisuudet ohjaustyössä sekä kykenet kriittisesti arvioimaan uusiin työtapoihin liittyviä haasteita.
Sisältö
• Ohjattavan toimijuus ja sen tukeminen
• Ohjauksen monikanavaiset työmuodot ja menetelmät
• Tavoitteellinen ohjausprosessi
• Kehittyvä teknologia osana ohjaustyötä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Amundson, N. 2003. Aktiivinen ohjaus - opas uraohjauksen ammattilaisille. Psykologien kustannus Oy. Helsinki (suom. Petri Auvinen).
Peavy, V. R. 2006. Sosiodynaamisen ohjauksen opas. Psykologien kustannus Oy. Helsinki
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas: yhteistyössä kohti toimijuutta.
Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan opintojaksolla.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu koulutuspäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla koulutuspäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.
Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat koulutuspäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on yhteensä 162 h (6 op x 27 h opiskelijan työtä)
Lisätietoja opiskelijoille
Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.
Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat:
Vuorovaikutusosaaminen
• ymmärrät dialogisuuden merkityksen monikanavaisissa ohjausprosesseissa.
Ohjauksen menetelmäosaaminen
• tunnet ohjauksen keskeiset työmuodot ja menetelmät sekä osaa arvioida niiden soveltuvuutta eri ohjaustilanteissa ja konteksteissa
• osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta sekä ohjausprosesseja
Eettinen osaaminen
• osaat soveltaa eettistä ajatteluaan ohjauskäytänteiden ja menetelmien osalta sekä perustella tekemiäsi ratkaisuja.
Ohjauksen teoriaosaaminen
• osaat hyödyntää teoriaosaamistaan ohjausmenetelmien valinnassa ja kehittämisessä