Ohjausalan kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AO00CQ51-3001
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
04.09.2024 - 03.09.2027
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
50 - 50
Koulutus
- Opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
- Päivi Kauppila
- Pirjo Hänninen
- Riikka Michelsson
- Pasi Savonmäki
Ryhmät
-
AJO24SJOOpinto-ohjaajan koulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdytään ohjauksen kehittämiseen eri toimintaympäristöissä. Ohjauksen arviointia ja kehittämistä tarkastellaan sekä ohjaajan oman ammatillisen kehittymisen että ohjausalan kehittämisen näkökulmista. Opintojaksolla perehdytään ohjaukseen osana yhteiskuntaa ja sen palvelujärjestelmiä.
Opintojakson osaamiset
Opintojaksolla opiskelija kehittää yhteiskuntaosaamistaan, ohjauksen teoriaosaamistaan sekä kehittämisosaamistaan.
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan
• osaat tarkastella omaa rooliasi ohjausalan ammatillisessa kehittämistyössä
• osaat tarkastella ohjauspalveluita ja niiden tavoitteita osana yhteiskuntaa
• tunnet erilaisia ohjauksen arvioinnin ja kehittämisen lähtökohtia ja menetelmiä
Sisältö
• Ohjauksen palvelujärjestelmä
• Ohjauksen kehittämisen institutionaaliset prosessit
• Ohjausalan arviointi ja kehittäminen
• Ohjaaja ammattialansa kehittäjänä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
ELGPN [European Lifelong Guidance Policy Network]. (2015). Suuntaviivoja elinikäisen ohjauksen toimintapolitiikalle ja palvelujärjestelyille. Yhteiset tavoitteet ja periaatteet EU:n jäsenmaille ja komissiolle. ELGPN Tools No. 6. Jyväskylän yliopisto.
Elinikäisen ohjauksen strategia 2020–2023: ELO-foorumi. Valtioneuvoston julkaisuja 2020:34. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-536-8
Luomanen, T. & Luomanen-Jaakkola, L. 2023. Inhimilliset systeemit. Pedagogisten yhteisöiden systeemitietoinen kulttuuri. Edita, Helsinki.
Nykänen, S. 2010. Ohjauksen palvelujärjestelyjen toimijoiden käsitykset johtamisesta ohjausverkostossa. Matkalla verkostojohtamiseen? Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos. Tutkimuksia 25.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu koulutuspäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla koulutuspäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.
Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat koulutuspäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on yhteensä 135 h (5 op x 27 h opiskelijan työtä).
Lisätietoja opiskelijoille
Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.
Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat:
Kehittämisosaaminen
• Kykenet kriittisesti arvioimaan ja kehittämään ohjausta omassa työyhteisössäsi ja ohjausverkostoissasi
• Tunnistat tapoja vaikuttaa ohjausalan kehittämiseen erilaisissa ohjauskonteksteissa
• Tunnistat ohjausalan arviointiin ja tuloksellisuuteen liittyviä näkökulmia
Yhteiskuntaosaaminen
• Ymmärrät poliittisen päätöksenteon yhteydet ohjausalan kehittämiseen
• Osaat tarkastella ohjausalaa osana laajempaa palvelujärjestelmää
Ohjauksen teoriaosaaminen
• Tunnistat erilaisia ohjausalan arvioinnin ja kehittämisen lähtökohtia
• Osaat soveltaa arvioinnin ja kehittämisen lähtökohtia käytännön ohjaustyöhön
• Osaat hyödyntää teoreettista tietoa ohjauksen kehittämisessä