Ohjaajan etiikka ja ammatillinen kehittyminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: AO00CQ52-3001
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
04.09.2024 - 03.09.2027
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
50 - 50
Koulutus
- Opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
- Päivi Kauppila
- Pirjo Hänninen
- Pasi Savonmäki
- Riikka Michelsson
Ryhmät
-
AJO24SJOOpinto-ohjaajan koulutus
Tavoitteet
Tällä opintojaksolla tarkastellaan ohjaajan ammatillisen toiminnan eettistä perustaa, ohjaajan ihmiskäsitystä ja arvoja sekä näiden suhdetta ohjauskäytäntöihin. Lisäksi tarkastellaan ohjaajan suhdetta ohjaustyön yhteiskunnalliseen tehtävään ja siihen kohdistuviin odotuksiin. Opintojakson aikana rakennat henkilökohtaisen ohjausfilosofiasi ja näkemyksesi siitä, miten omaa ohjausasiantuntijuutta voi kehittää.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität eettistä osaamistasi ja ammatilliseen kehittymiseen liittyvää reflektio-osaamistasi.
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi
• tunnistat ohjaustyöhön liittyviä käsityksiäsi, arvojasi, asenteitasi sekä ajattelu- ja toimintamallejasi ja ymmärrät näiden yhteyden omaan ohjausorientaatioosi ja toimintaasi ohjaajana
• tunnet ohjausalan kansalliset ja kansainväliset eettiset periaatteet
• osaat arvioida ja perustella toimintaasi eettisistä näkökulmista
• tunnistat kehittymistäsi ohjausalan asiantuntijana
Sisältö
• Ihmiskäsitys, arvot, ohjausfilosofia
• Etiikka ohjausalalla
• Asiantuntijuus ohjausalalla
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bond, T. 2000. Standards and ethics for counselling in action. London: Sage. (ebrary kokoelma)
Buber, M. 1947. Between Man and Man. Routledge (e-kirja)
Eteläpelto, A., Collin, K. & Saarinen, J. (toim.) 2007. Työ, identiteetti ja oppiminen. Helsinki: WSOY.
IAEVG [International Association for Educational and Vocational Guidance]. (2017). IAEVG Ethical Guidelines. http://iaevg.net/wp-content/uploads/IAEVG-EthicsNAFeb2018Final.pdf
MacIntyre, A. 2004. Hyveiden jäljillä: moraaliteoreettinen tutkimus. Helsinki: Gaudeamus.
Mattila, K-P. 2008. Arvostava kohtaaminen - Arjessa, auttamistyössä ja työyhteisössä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Mc Leod, J. 2013. An introduction to counselling (Chapter 24, Being and becoming a counsellor). 5th ed. Maidenhead: Open University Press. (ebrary-kokoelma)
Sire, J. W. 2004. Naming the elephant: worldview as a concept. Downers Grove, IL: InterVarsity Press.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu koulutuspäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla koulutuspäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.
Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat koulutuspäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on yhteensä 270 h (10 op x 27 h opiskelijan työtä).
Lisätietoja opiskelijoille
Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.
Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat:
Eettinen osaaminen
• Osaat kuvata ja perustella oman ihmiskäsityksesi, eettisen ajattelusi ja arvosi
• Kykenet perustelemaan ohjausfilosofiasi ja sen osa-alueiden vaikutuksen ohjausorientaatioosi ja toimintaasi ohjaajana.
Ammatillinen kehittyminen ja reflektio-osaaminen
• Tunnistat kehittymisesi ohjausalan asiantuntijana