Digiosaajana kuntoutus- ja liikunta-alalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: YS00BD47-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
19.09.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK)
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Opettaja
- Minna Haapakoski
Ryhmät
-
YSF24S1Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK)
- 19.09.2024 14:00 - 16:00, Digiosaajana kuntoutus- ja liikunta-alalla YS00BD47-3006
- 03.10.2024 14:00 - 16:00, Digiosaajana kuntoutus- ja liikunta-alalla YS00BD47-3006
- 31.10.2024 14:00 - 16:00, Digiosaajana kuntoutus- ja liikunta-alalla YS00BD47-3006
- 14.11.2024 14:00 - 16:00, Digiosaajana kuntoutus- ja liikunta-alalla YS00BD47-3006
Objectives
Opintojakson tavoitteena on, että
-tunnistat digitalisaation vaikutukset ja mahdollisuudet omalla asiantuntijuusalueellasi
-pohdit kriittisesti ja avoimesti tutkimusnäyttöä hyödyntäen digitaalisten menetelmien käyttöönottoa omassa toimintaympäristössäsi
-hankit valmiuksia hyödyntää digitaalisia menetelmiä (mm. mobiilimenetelmiä, pelillisyys) osana asiantuntijatyötäsi
Content
Opintojakson sisältönä on:
Digitalisaatio kuntoutus- ja liikunta-alalla
Digitaaliset menetelmät ja niiden käyttöönotto
Tietoturva ja tietosuoja digitaalisissa palveluissa
Time and location
Webinaarien ajankohdat ja alustavat sisällöt ovat seuraavat:
1) to 19.9.2024 klo 14-16: opintojakson aloitusinfo ja pienryhmien muodostaminen,
2) to 3.10.2024 klo 14-16: kuntoutusteknologia;
3) to 31.10.2024 klo 14-16: virtuaalitodellisuus ja pelillisuus motivaation synnyttämisessä ja ylläpitämisessä;
4) to 14.11.2024 klo 14-16: saavutettavuus ja tietoturva.
Learning materials and recommended literature
Digi kuuluu kaikille. Aluehallintovirasto. https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/
Eysenbach, G. 2016. The Effectiveness of Self-Management Mobile Phone and Tablet Apps in Long-term Condition Management: A Systematic Review. Journal of Medical Internet Research 18(5), e97. doi: 10.2196/jmir.4883.
Hakala, S., Rintala, A., Immonen, J., Karvanen, J., Heinonen, A. & Sjögren T. Effectiveness of technology-based distance interventions promoting physical activity: Systematic review, meta-analysis and meta-regression. J Rehabil Med. 2017 Jan 31;49(2):97-105. Review.
Hopia H., Heikkilä, J. & Lehtovirta M. 2016. Terveyden mobiilisovellukset – hyötyä vai huvia? Tutkiva Hoitotyö 14(1), 44–46.
Hopia, H. & Raitio, K. 2016. Gamification in Healthcare: Perspectives of Mental Health Service Users and Health Professionals. Issues in Mental Health Nursing 37(12), 894-902.
Kokkinen, K., Rutanen, M., & Luotojoki, T. (2024). Pelaamalla hyvinvointia? NEET-nuorten ja nuorten aikuisten hyvinvoinnin tukeminen digipelaamisen avulla. Kuntoutus, 47(1), 45–51. https://doi.org/10.37451/kuntoutus.144682
Korhonen, M. & Virtanen, T. 2015. Digitaalisuus ja asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa - kansalaisen omat tiedot hyötykäyttöön. FinJeHew 7(4).
Salminen, A-L. & Hiekkala, S. 2019. Kokemuksia etäkuntoutuksesta. Kelan etäkuntoutushankkeen tuloksia. Helsinki; Kela, Kelan Tutkimus. URI http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052416890
Sosiaali- ja terveysministeriö. 2016. Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena. Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2016:5.
Rintala A, Päivärinne V, Hakala S, Paltamaa J, Heinonen A, Karvanen J, Sjögren T. Effectiveness of Technology-Based Distance Physical Rehabilitation Interventions for Improving Physical Functioning in Stroke: A Systematic Review and Meta-analysis of Randomized Controlled Trials. Arch Phys Med Rehabil. 2018 Dec 6. pii: S0003-9993(18)31513-2.
Rintala A, Hakala S, Sjögren T. Etäteknologian vaikuttavuus liikunnallisessa kuntoutuksessa Järjestelmällinen kirjallisuuskatsaus ja meta-analyysi. Helsinki: Kela, Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 145, 2017. 166 s. ISBN 978-952¬284-017-2 (nid.), 978-952-284-
Teaching methods
Tämä opintojakso toteutetaan online -toteutuksena ja sen keskeiset osaamistavoitteet ovat:
- tunnistat digitalisaation vaikutukset ja mahdollisuudet omalla asiantuntijuusalueellasi,
- pohdit kriittisesti ja avoimesti tutkimusnäyttöä hyödyntäen digitaalisten menetelmien käyttöönottoa omassa toimintaympäristössäsi
- hankit valmiuksia hyödyntää digitaalisia menetelmiä (mm. mobiilimenetelmiä, pelillisyys) osana asiantuntijatyötäsi
Opintojaksolla opiskelet sekä itsenäisesti, että pienryhmässä opiskelijakollegoiden kanssa. Opintojaksoon sisältyy neljä webinaaria, jotka pidetään Zoom-etäyhteyden kautta.
Student workload
Opintojakson laajuus on viisi opintopistettä ja näin opintojaksolle laajuus vastaa 135 h opiskelijan työtä (5 op x 27 h).
Opintojaksoon sisältyy osallistuminen webinaareihin ( 4 x 2 h),
tiedonhankintaa ja oppimistehtävien tekemistä sekä itsenäisesti, että pienryhmän kanssa.
Further information for students
Opintojaksolla on kaksi arvioitavaa tehtävää, joista ensimmäinen on yksilötehtävä ja toinen pienryhmätehtävä.
Molemmat arvioidaan numeerisesti (1-5) ja niiden keskiarvosta muodostuu opintojakson arvosana.
Evaluation scale
0-5