Skip to main content

Kehittämis- ja tutkimustoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: ZZ00CK89-3013

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

13.01.2025 - 19.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Tietojenkäsittely (AMK)

Opettaja

  • Jarkko Immonen

Ryhmät

  • HTK21S1
    Tietojenkäsittely (AMK)
  • HTK22S1
    Tietojenkäsittely (AMK)
  • HTK20S1
    Tietojenkäsittely

Objectives

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.

Opintojakson osaamiset (ARENEn tutkintojen yhteiset osaamiset):
1. Oppimaan oppiminen:
- osaat hankkia, arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman alasi kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä.
- otat vastuuta omasta ja ryhmän oppimisesta sekä opitun jakamisesta.

2. Ennakoiva kehittäminen:
- osaat hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.

3. Eettisyys:
- kykenet vastaaman omasta toiminnastasi ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä alan ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti.
- ymmärrät hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.

4. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus:
- osaat seurata oman alan kansainvälistä kehitystä työssäsi.

EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
- Tutkimukset ja tiedonhaku
- Tekniikan soveltaminen käytäntöön
- Viestintä ja tiimityö

Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämisprosessien eri vaiheet. Osaat hankkia luotettavaa ja ajankohtaista työelämätietoa. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämismenetelmän sekä aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät. Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin ja osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.

Content

- Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit
- Kehittämisen prosessi: tavoitteen määrittely, tutkimuskysymys tai kehittämistehtävä, työelämätiedon hankinta, aineiston keruun ja analyysin menetelmät, luotettavuuden arviointi
- Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö
- Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: kehittämistehtävän asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi
- Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta

Learning materials and recommended literature

Eskola, J. & Suoranta, J. 2014 tai uudempi painos. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino

Tuomi, J.& Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi

Vilkka, H. 2007. tai uudempi painos. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: Tammi.

Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: SAGE

Stolt, M. & Axelin, A. & Suhonen, R. 2015 tai uudempi painos. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto 2. korjattu painos

Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4

Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)

Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi

Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa

Teaching methods

Yksilölliset oppimistehtävät
Pienryhmätyöskentely
Luennot tai webinaarit
Verkkotenttti

Exam dates and retake possibilities

Verkkotentti tehdään opintojaksolla itsenäisesti.

Alternative completion methods

Opintojakson voi opinnollistaa tutkintosäännön mukaisesti.

Student workload

Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Välttävä 1
Tunnet kehittämisprosessin vaiheet. Tiedät, miten hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tiedät keskeisiä kehittämismenetelmiä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.

Tyydyttävä 2
Osaat hankkia omaa alaansi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tunnistat kehittämismenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Tunnet opinnäytetyöhön hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.

Evaluation criteria, good (3-4)

Hyvä 3
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.

Kiitettävä 4
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti

Evaluation criteria, excellent (5)

Erinomainen 5
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat analysoida kehittämismenetelmien eroja ja perustella tekemiäsi menetelmävalintoja. Osaat arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.