Siirry suoraan sisältöön

Erityinen kirjallisuudessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00CQ68-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 30.12.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 25

Koulutus

  • Ammatillinen erityisopettajankoulutus

Opettaja

  • Leena Selkivuori

Ryhmät

  • AJE24SJE
    Ammatillinen erityisopettajan koulutus

Tavoitteet

Valinnaisten opintojen tarkoituksena on laajentaa ja syventää tietämystä ja pedagogista osaamista erityiskasvatuksen osa-alueista ja erityiseen liittyvistä teoreettisista, eettisistä ja filosofisista lähtökohdista. Osaat toimia kriittisesti, kehittävästi ja luovasti erityisen tuen pedagogisissa toimintaympäristöissä.

Kehittämisosaamisen tarkoituksena on, että osaat kehittää yhdessä muiden kanssa omaa ja yhteisön toimintaa edistäen inklusiivista oppimiskulttuuria tutkittuun tietoon perustuen. Osaat soveltaa tietoa erityisen tuen vaikuttavuudesta pedagogisissa ratkaisuuissa oppimisen ja opiskelun eri konteksteissa: oppilaitosympäristöissa, työpaikoilla, yrittäjätoiminnassa alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla. Kykenet hankkimaan tietoa ammatillisen oppimisen ja työelämän kehittämistarpeista ja niiden perusteista sekä käyttää sitä oppimisen edistämiseksi.

Reflektio-osaamisen tavoitteena on, että kykenet tunnistamaan ja arvioimaan kriittisesti omaan opettajuuteen liittyviä peruskäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä omia ajattelu- ja toimintamalleja. Kykenet arvioimaan omaa ajattelua ja toiminnan eettisiä lähtökohtia ja pystyt kehittämään niitä sen perusteella.  

Sisältö

Opintojakson osaamiset hankit osallistumalla webinaareihin sekä tekemällä opintojakson oppimistehtävät. Oppimistehtäviä ovat valittuihin teoksiin tutustuminen, alustuksen tekeminen, lukupiirityöskentelyyn osallistuminen, pöytäkirjan kirjoittaminen ja itsearviointi.

Aika ja paikka

Lukupiiri on avoinna 7.1. - 30.4.2025
Ennakkoaineiston lukeminen 7.- 27.1.2025
Aloituswebinaari 29.1.2025 klo 15-17
Lukupiirityöskentelyn aikataulusta sopii ryhmän jäsenet
Koontiwebinaari 16.4.2025 klo 15-17

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kaikille yhteiset materiaalit ja lukupiirissä valittavat artikkelit ja teokset.

Opetusmenetelmät

Opintojakso on tarkoitettu vain ammatillisen erityisopettajankoulutuksen opiskelijoille.
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti itsenäisenä työskentelynä, lukupiirissä ja webinaareissa työskennellen.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Osaamisen hankkiminen:
Tällä opintojaksolla tavoitteena olevan osaamisen hankit osallistumalla webinaareihin sekä tekemällä opintojakson oppimistehtävät. Oppimistehtäviä ovat valittuihin teoksiin tutustuminen, alustuksen tekeminen, lukupiirityöskentelyyn osallistuminen, pöytäkirjan kirjoittaminen ja itsearviointi.

Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat a) perehtymällä kirjallisuuteen ja materiaaleihin sekä koostamalla raportin työskentelystä sekä b) osaamisen jakamisen avulla oppimispiirissä vertaisarvioiden.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suomeksi
Opintojakson laajuus on 5op ja se merkitsee sinulta 135 tunnin työpanosta; lukemista, materiaalin hankintaa, työskentelyn suunnittelua, toteutusta ja arviointia sekä raportointia.

Sisällön jaksotus

Lukupiiri on avoinna 7.1. - 30.4.2025
Ennakkoaineiston lukeminen 7.- 27.1.2025
Aloituswebinaari 29.1.2025 klo 15-17
Lukupiirityöskentelyn aikataulusta sopii ryhmän jäsenet
Koontiwebinaari 16.4.2025 klo 15-17

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointi on oppimistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Prosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet, vertaisarviointi ja itsearviointi. Arviointiaineiston muodostavat raportti ja itsearviointi. Arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi on osaamistavoitteisiin perustuvaa ja laadullista. Osaamisen arviointi on kriteeriperustaista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, lukupiirityöskentely, opintojakson kokoava itsearviointi ja palautteet.