Terveyden edistämisen työmenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: YS00BZ82-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 13.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 27.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
- Terveyden edistäminen (YAMK)
Opettaja
- Pauliina Soanvaara
Vastuuopettaja
Pauliina Soanvaara
Ryhmät
-
YSC25KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
ZJAYSC25K1Avoin AMK, sote, YAMK- Väylät,Terveyden edistäminen
- 17.01.2025 09:00 - 14:00, Terveyden edistämisen työmenetelmät YS00BZ82-3002
- 07.03.2025 13:00 - 16:00, Terveyden edistämisen työmenetelmät YS00BZ82-3002
- 28.03.2025 09:00 - 14:00, Terveyden edistämisen työmenetelmät YS00BZ82-3002
Objectives
Opintojakson tarkoituksena on, että osallistujat ymmärtävät terveyden edistämisen lähtökohdat. Tarkoituksena on lisäksi lisätä terveyden edistämisen asiantuntijuutta terveyden edistämisen työmenetelmistä ja terveyskäyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä.
Kurssin käytyäsi saat seuraavat osaamiset:
Ennakoiva kehittäminen (Osaat johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen)
Oppimaan oppiminen (Edistät omaa ja työyhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia)
Työelämässä toimiminen (Omaat valmiudet kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää)
Content
Terveyden edistämisen lähtökohdat
Terveyskäyttäytymisen ja terveyden edistämisen työmenetelmien jäsentäminen
Tutkimusnäyttöön pohjautuva ohjaus ja neuvonta terveyskäyttäytyminen eri osa-alueilla
Digitaalisten menetelmien hyödyntäminen terveyskäyttäytymisen ohjauksessa ja neuvonnassa
Yksilö-, ryhmä- ja vertaisohjaus, kokemusasiantuntijuus
Time and location
Webinaarit Zoomissa:
1.webinaari: pe 17.1.2025 klo 9-14
2.webinaari: pe 7.3.2025 klo 13-16
3.webinaari: pe 28.3.2025 klo 9-14
Learning materials and recommended literature
Patja, K., Absetz, P. & Rautava, P. (toim.) 2022. Terveyden edistäminen. Duodecim. (e-kirja) (soveltuvin osin)
Green, J., Cross, R., Woodall, J. & Tones, K. 2019. Health Promotion. Planning and strategies. 4th edition. SAGE. (soveltuvin osin)
Michie, S., West, R., Campbell, R. ym. 2014. ABC of Behavior Change Theories. An Essential Resource for Researchers, Policy Makers and Practitioners. Great Britain: Silverback Publishing. (e-kirja) (soveltuvin osin)
Ajankohtainen muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.
Teaching methods
Opintojakso toteutuu verkossa. Verkko-oppimisympäristönä on Moodle.
Opintojakso sisältää webinaareja ja ohjattua itsenäistä opiskelua. Webinaareihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä ja työpajoja, vertaiskeskustelua ja luentomuotoista opiskelua. Opintojaksolla opiskellaan osittain käänteisen oppimisen (Flipped learning) menetelmää käyttäen.
Itsenäinen opiskelu sisältää oppimateriaaliin perehtymisen, välitehtävät, kirjallisen oppimistehtävän (pienryhmätyö), josta tehdään myös esitys videomuotoisena sekä kirjallisen reflektiivisen itsearvioinnin.
Practical training and working life connections
Osan opintojakson oppimistehtävistä voi liittää työelämän kehittämistoimintaan.
International connections
Opintojaksolla käytetään osin kansainvälistä oppimateriaalia ja -kirjallisuutta (englannin kieli). Sekä välitehtävissä että oppimistehtävässä käytetään lähdemateriaaleina osin kansainvälistä lähdeaineistoa.
Student workload
Webinaarit:5 h+3 h+5 h = yht. 13 h
Itsenäiseen työskentelyyn sisältyvät välitehtävät ennen webinaareja: 18h
Muu itsenäinen työskentely ja oppimistehtävä (pienryhmätyö) ja sen esitys videomuodossa: 104 h
Yhteensä 135h
Content scheduling
Moodle-työtila aukeaa 13.1.2025.
Kolme webinaaria.
Kaksi välitehtävää.
Reflektiivinen itsearviointi koko opintojakson ajan.
Kirjallinen pienryhmätyönä laadittava oppimistehtävä sekä sen esitys videomuodossa ajoittuu 3.webinaarin jälkeiselle ajalle.
Further information for students
Opintojakson arvosana (0-5) muodostuu opintojakson arviointikriteerien mukaisesti pienryhmässä toteutettavan kirjallisen oppimistehtävän ja sen videomuotoisen esityksen arvioinnista. Webinaarien kahden ennakkotehtävän osalta vertaisarviointia (ei sisälly opintojakson numeraaliseen arviointiin). Kirjallinen itsearviointi arvioidaan hyväksytty/täydennettävä (hyväksytty suoritus vaaditaan, ei sisälly opintojakson numeraaliseen arviointiin).
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Välttävä1: Opiskelija tunnistaa joitakin terveyskäyttäytymisen teorioita, malleja ja menetelmiä. Hän tietää oman asiantuntijuusalueensa keskeiset terveyden edistämisen menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa terveyden edistämisen menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan suunnitellessaan asiakkaiden terveyttä ja osallisuutta edistävää toimintaa.
Tyydyttävä 2: Opiskelija tuntee keskeisiä terveyskäyttäytymisen teorioita malleja ja menetelmiä, sekä osaa hyödyntää niitä kirjallisissa tuotoksissaan. Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida terveyden edistämisen menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden terveyden ja osallisuuden edistämiseksi.
Evaluation criteria, good (3-4)
Hyvä 3: Opiskelija hallitsee asiantuntijuusalueensa keskeiset terveyskäyttäytymisen teoriat, mallit ja menetelmät. Opiskelija kykenee soveltamaan, arvioimaan ja kehittämään niitä jäsentyneesti omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden ja sidosryhmien terveyden ja osallisuuden edistämiseksi.
Kiitettävä 4: Opiskelija hallitsee ja osaa soveltaa tutkimusnäyttöön perustuen asiantuntijuusalueensa keskeisiä terveyskäyttäytymisen teorioita, malleja ja muutostekniikoita luovasti erilaisissa tilanteissa. Opiskelija kykenee soveltamaan, arvioimaan ja kehittämään kriittisesti ja tutkimusnäyttöön perustuen terveyden edistämisen menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden ja sidosryhmien terveyden ja osallisuuden edistämiseksi. Hän osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen menetelmiin liittyvää materiaalia.
Evaluation criteria, excellent (5)
Erinomainen 5: Opiskelija hallitsee monipuolisesti ja osaa soveltaa innovatiivisesti tutkimusnäyttöön perustuen asiantuntijuusalueensa keskeisiä terveyskäyttäytymisen teorioita, malleja ja muutostekniikoita omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden ja sidosryhmien terveyden ja osallisuuden edistämiseksi. Kiitettävän osaamisen tason lisäksi opiskelija osoittaa valmiuksia uusien tai monialaisten näkökulmien luomiseen terveyden edistämisessä. Opiskelija kehittää itsenäisesti oman työyhteisönsä tai alansa osaamista.