Siirry suoraan sisältöön

Laadullinen tutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: YZZZ0130-3031

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 04.01.2025

Ajoitus

15.01.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Koulutus

  • Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
  • Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Restonomi
  • Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Tradenomi

Opettaja

  • Heidi Neuvonen

Ryhmät

  • YMJ22S1
    Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
  • YHO21S1
    Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
  • YMJ21S1
    Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
  • YJH24S1
    Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, tradenomi
  • YHO22S1
    Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
  • YMJ23S1
    Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
  • YJM24S1
    Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, restonomi
  • YHO23S1
    Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on, että osaat tulkita ja arvioida laadullisia tutkimuksia ja osaat hyödyntää laadullista tutkimusta ja sen menetelmiä työelämän kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.

Osaamiset
- Eettinen osaaminen; Osaat toteuttaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita ja edistää niiden soveltamista työyhteisössäsi
- Oppimaan oppiminen; Osaat hankkia, kriittisesti arvioida ja tuottaa tietoa eri alojen näkökulmat huomioiden.
- Ennakoiva kehittäminen; Osaat toteuttaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä soveltaa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.

Opintojakson suoritettuasi osaat tulkita ja selittää laadullisen tutkimuksen teoreettisia perusteita ja menetelmiä. Osaat kriittisesti arvioida laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alasi tutkimus- ja kehittämistyöhön ottaen huomioon laadullisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Osaat suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen tai kehittämistyön soveltaen erilaisia laadullisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.

Sisältö

Laadullisen tutkimuksen tietoteoreettiset perusteet
Tutkimusaiheen rajaus ja tutkimustehtävän/ongelman muodostaminen
Laadullisen tutkimuksen prosessi
Keskeiset aineiston keruumenetelmät laadullisessa tutkimuksessa
Erilaiset kirjallisuuskatsaustyypit
Keskeiset aineiston analysointimenetelmät laadullisessa tutkimuksessa
Laadullisen tutkimuksen luotettavuus
Laadullisen tutkimuksen eettiset kysymykset

Aika ja paikka

Verkkototeutus 100%

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Eskola, J. 2015. laadullisen tutkimuksen juhannustaiat. Laadullisen aineiston analyysi vaihe vaiheelta. Teoksessa Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökumia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Toim. Valli, R. & Aaltola, J. Juva: Bookwell Oy, 185-189

Kiviniemi, K. 2015. Laadullinen tutkimus prosessina. Teoksessa Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökumia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Toim. Valli, R. & Aaltola, J. Juva: Bookwell Oy, 74-75

Kvalimot. Kvalitatiivisten tutkimusmenetelmien oppimisympäristö. Tampereen yliopisto.

Metsämuuronen, J. 2011: Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä 2 - opiskelijalaitos.

Patton, M. 2002. Qualitative research and evaluation methods. 3. painos. Thousand Oaks: Sage Publications

Puusa, A.& Juuti, P. 2011: Menetelmäviidakon raivaajat: perusteita laadullisen tutkimuslähestymistavan valintaan.

Rantala, I. 2015. Laadullisen aineiston analyysi tietokoneella. Teoksessa Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökumia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Toim. Valli, R. & Aaltola, J. Juva: Bookwell Oy, 108- 116.

Solatie, J. 2001. Focusryhmät: Kvalitatiiviset ryhmäkeskustelut strategisen markkinointitutkimuksen apuna. Helsinki: Mainostajien liitto

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
Tutkimuseettisen neuvottelukunna julkaisuja 3/2019. Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettiinen ennakointi Suomessa. https://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/Ihmistieteiden_eettisen_ennakkoarvioinnin_o hje_2019.pdf.

Valli, R. & Aaltola, J. 2015. Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. 4.uud. Jyväskylä: PS-kustannus

Opetusmenetelmät

Laadullinen tutkimus on verkossa toteutettava opintojakso. Opiskelet Moodle-oppimisympäristössä. Moodlesta löydät opintojakson ohjeistukset, aikataulut, tehtävät ja opiskelumateriaalit. Osallistut myös webinaareihin. Webinaareissa reflektoit ja jaat oppimaasi yhteisöllisesti vertaisopiskelijoidesi kanssa.

Opintojakson kolmen ensimmäisen viikon aikana teet orientaatiotehtävän jonka tekeminen vahvistaa läsnäolosi opintojaksolla.

Ohjaus
Saat ohjausta Moodle-oppimisympäristössä (mm. kysymys- ja vastauspalsta) sekä webinaareissa. Ohjausta saat myös vertaisopiskelijoiltasi.

Palaute
Saat laadullista arviointia ja palautetta oppimistehtävästäsi.

Annat palautetta opintojaksosta (loppupalaute) toteutuksesta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijaryhmäsi muodostaa työelämälähtöisen vertaisoppimisverkoston.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Kansainvälisyys

Opintojaksolla hyödynnät kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Voit tutustua Jamkin tutkintosäännön 17§:ään harkitessasi opintojakson osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (hyväksilukemista) perustuen aiemmin hankkimaasi osaamiseesi ja opintojakson tavoitteisiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjeellinen ajankäyttösi 5 opintopisteen opintojaksolla on 135 työtuntia, joka jakautuu seuraavasti:

Orientaatio opintojaksoon 10 h
Oppimateriaaliin perehtyminen 52 h
Oppimistehtävien tekeminen 62 h
Verkkoluennot ja webinaarit 8 h
Itsearviointi ja palautteen antaminen 3 h

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla oppiminen tapahtuu osallistumalla webinaareihin, itsenäisen tiedonhaun ja opiskelun sekä oppimistehtävien avulla.

Oppimistehtävien aikataulut Moodle - työtilassa.

Orientaatiotehtävän palauttaminen on merkki sinun osallistumisestasi opintojaksolle.

Lisätietoja opiskelijoille

Saat formatiivista ja summatiivista arviointia (opettaja-/vertaisarviointi) sisällön jaksotuksen sekä tehtävien mukaisesti.

Opintojaksolla tekoälyn hyödyntämisessä, ohjeistuksissa ja mahdollisissa eettisissä kysymyksissä noudatetaan päivitettyjä Arenen suosituksia ja Jamkin sääntöjä.


Avoin AMK paikkamäärä 5

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä1
Opiskelija tietää laadullisen tutkimuksen teoreettiset perusteet, vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa erilaisia laadullisia aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija ymmärtää miten arvioidaan laadullista tutkimusta. Opiskelija tuntee miten laadullista tutkimusta on sovellettu oman alan tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Tyydyttävä 2
Opiskelija soveltaa laadullisen tutkimuksen teoreettisia perusteita, vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija osaa toteuttaa laadullisen aineiston keruun, joka soveltuu erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija osaa soveltaa laadullista tutkimusta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija hallitsee laadullisen tutkimuksen teoreettiset perusteet, vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija osaa analysoida erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön. Opiskelija osaa analysoida laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Kiitettävä 4
Opiskelija osaa luoda synteesin laadullisen tutkimuksen vahvuuksista ja heikkouksista. Opiskelija osaa luoda uutta tietoa käyttämällä hyödyksi laadullista aineistoa ja menetelmiä. Opiskelija osaa tutkia ja kehittää omaa alaansa hyödyntämällä laadullista tutkimusta uuden tiedon tuottamiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija tarkastelee kriittisesti laadullisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija arvioi kriittisesti laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.