Vuorovaikutus johtamisessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: HL00CB07-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.08.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson alkuvaiheessa opiskellaan ja harjoitellaan työelämän vuorovaikutustilanteita. Ryhmätehtävän esitykset sijoittuvat opintojakson loppuvaiheeseen. Portfolio on osaamisen näyttönä toimiva kokoava oppimistehtävä.
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät vuorovaikutustaitojen merkityksen organisaatioiden menestystekijänä sekä olennaisena työyhteisö- ja johtamisosaamisena. Osaat kehittää työyhteisön vuorovaikutusta erilaisissa tilanteissa.
Opintojakson osaamiset
Liiketoimintaosaaminen: Opiskelijalla on keskeiset tiedot suuntautumisvaihtoehtoon liittyvistä teorioista.
Oppimaan oppiminen: Opiskelija ottaa vastuuta myös ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.
Työelämässä toimiminen: Opiskelija osaa toimia rakentavasti työyhteisössä ja edistää omaa ja työyhteisön hyvinvointia. Opiskelija osaa toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
Eettisyys: Opiskelija kykenee vastaamaan omasta toiminnastaan ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä alansa ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti. Opiskelija ottaa toiset huomioon ja edistää tasa‐arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta.
Opintojakson osaamistavoite
Hankit vuorovaikutustaitoihin liittyvää tietoa ja tunnistat erilaisia teorioita sekä menetelmiä. Tunnistat vuorovaikutuksen ja viestinnän erilaisia osa-alueita. Ymmärrät vuorovaikutustaitojen olevan olennainen osa työyhteisö- ja johtamisosaamista sekä tunnistat vuorovaikutustaitojen yhteyden työn tuloksellisuuteen, työntekijöiden sitoutumiseen ja hyvinvointiin. Osaat kuvailla ja reflektoida omaa vuorovaikutustyyliäsi sekä toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja ottaa toiset huomioon sekä jakaa oppimaasi opintojakson ryhmätyöskentelyssä. Osaat tehdä opintojakson sisältöihin liittyviä havainnollisia dokumentteja.
Sisältö
Vuorovaikutustaidot työyhteisö- ja johtamisosaamisena
Vuorovaikutuksen ja viestinnän osa-alueet
Moninaisuuden johtaminen
Työyhteisökäyttäytyminen ja tunteet työyhteisössä
Ryhmädynamiikka
Vuorovaikutus haastavissa tilanteissa
Vuorovaikutuksen havainnoiminen ja vuorovaikuttajana kehittyminen
Työkalut
Menetelmät vuorovaikutuksen kehittämiseen työyhteisössä
Aika ja paikka
Kontaktiopetusta viikoittain.
Oppimateriaalit
Kuusela, S. 2013. Esimiehen vuorovaikutustaidot. Helsinki: Talentum. Saatavana e-kirjana Jamkin kirjastosta.
Opetusmenetelmät
Aktiivinen osallistuminen viikoittaiseen kontaktiopetukseen. Kontakteilla tehdään demoharjoituksia.
Ryhmätehtävä (ryhmät muodostetaan opintojakson alkuvaiheessa tuetusti).
Yksilöllinen työskentely (kontakteille valmistautuminen ja arvioitava oppimistehtävä, portfolio).
Ohjausta on saatavissa jokaisen kontaktin päätteeksi.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson kontaktitunneilla tehtävät harjoitteet ja oppimistehtävät pohjautuvat työelämän tilanteisiin. Opintojaksolla hyödynnetään myös vaihtuvia vierailuluennoitsijoita.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktitapaamiset 20 h
Ryhmätehtävät 35 h
Itsenäinen portfoliotyöskentely 80 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1
Hankit vuorovaikutustaitoihin liittyvää tietoa ja tunnistat erilaisia teorioita sekä menetelmiä. Tunnistat vuorovaikutuksen ja viestinnän erilaisia osa-alueita. Ymmärrät vuorovaikutustaitojen olevan olennainen osa työyhteisö- johtamisosaamista sekä tunnistat vuorovaikutustaitojen yhteyden työn tuloksellisuuteen, työntekijöiden sitoutumiseen ja hyvinvointiin. Osaat kuvailla ja reflektoida omaa vuorovaikutustyyliäsi sekä toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja ottaa toiset huomioon sekä jakaa oppimaasi opintojakson ryhmätyöskentelyssä. Osaat tehdä opintojakson sisältöihin liittyviä havainnollisia dokumentteja.
Tyydyttävä 2
Osaat esitellä vuorovaikutustaitoihin liittyvää tietoa sekä erilaisia teorioita ja menetelmiä. Tunnistat vuorovaikutuksen ja viestinnän erilaisia osa-alueita. Ymmärrät vuorovaikutustaitojen olevan olennainen osa työyhteisö- johtamisosaamista sekä tunnistat vuorovaikutustaitojen yhteyden työn tuloksellisuuteen, työntekijöiden sitoutumiseen ja hyvinvointiin. Osaat reflektoida ja kehittää omaa vuorovaikutustyyliäsi sekä toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja ottaa toiset huomioon sekä jakaa oppimaasi opintojakson ryhmätyöskentelyssä. Osaat hyödyntää teorioita havainnollisten ja johdonmukaisten dokumenttien tekemisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Osaat vertailla vuorovaikutustaitoihin liittyvää tietoa sekä erilaisia teorioita ja menetelmiä. Tunnistat vuorovaikutuksen ja viestinnän osa-alueita eri näkökulmista ja osaat analysoida vuorovaikutusta työelämän tilanteissa. Osaat analysoida työyhteisön ja johtamisen vuorovaikutusta sekä vuorovaikutusosaamisen merkitystä suhteessa työn tuloksellisuuteen, työntekijöiden sitoutumiseen ja hyvinvointiin. Osaat reflektoida ja kehittää omaa vuorovaikutustyyliäsi tavoitteellisesti sekä toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja ottaa toiset huomioon sekä analysoida oppimaasi opintojakson ryhmätyöskentelyyn aktiivisesti osallistuen. Osaat käyttää olennaisia teorioita havainnollisten, johdonmukaisten ja perusteltujen dokumenttien tekemisessä.
Kiitettävä 4
Vertailet ja analysoit vuorovaikutustaitoihin liittyvää tietoa sekä erilaisia teorioita ja menetelmiä. Tunnistat vuorovaikutuksen ja viestinnän osa-alueita eri näkökulmista ja osaat arvioida vuorovaikutusta työelämän tilanteissa. Osaat arvioida vuorovaikutusta työelämän tilanteissa useasta näkökulmasta suunnitellen kehittämistoimenpiteitä, joiden myötä työn tuloksellisuus, työntekijöiden sitoutuminen ja hyvinvointi kasvavat. Osaat reflektoida ja kehittää omaa vuorovaikutustyyliäsi tavoitteellisesti sekä toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja ottaa toiset huomioon sekä arvioida oppimaasi opintojakson ryhmätyöskentelyyn aktiivisesti osallistuen. Osaat hyödyntää tutkimustietoa havainnollisten, johdonmukaisten ja perusteltujen dokumenttien tekemisessä sekä arvioida tekemiesi dokumenttien sisältöjä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat luoda uusia näkökulmia vuorovaikutustaitojen kehittämiseen harkiten valittujen teorioiden ja menetelmien pohjalta. Osaat analysoida ja arvioida vuorovaikutusta työelämän tilanteissa useasta näkökulmasta sekä suunnitella ja kehittää ratkaisuvaihtoehtoja, joiden myötä työn tuloksellisuus, työntekijöiden sitoutuminen ja hyvinvointiin kasvavat. Osaat reflektoida ja kehittää sekä omaa vuorovaikutustyyliäsi että työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteita tavoitteellisesti. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja ottaa toiset huomioon sekä arvioida kriittisesti oppimaasi, opintojakson ryhmätyöskentelyyn uusia näkökulmia tuottaen. Osaat hyödyntää harkiten valikoitua tutkimustietoa syvällisten, havainnollisten, johdonmukaisten ja perusteltujen dokumenttien tekemisessä sekä arvioida tekemiesi dokumenttien sisältöjä.
Esitietovaatimukset
Johtamisen keskeisten käsitteiden ja teorioiden tunteminen.
Lisätiedot
Opintojaksolla tapahtuvan oppimisen arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista, kriteeriperusteista ja opiskelijan itsearvioinnilla on siinä tärkeä rooli. Oppimisen arviointi tukee opiskelijan osaamisen kehittymistä.