Markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: HL00CA44-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.08.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Liiketalous (AMK)
- Opettajat
- Heidi Neuvonen
- Ryhmät
-
ZJAHTL25S1Avoin AMK, lita, AMK- Väylät, liiketalous päivätoteutus
-
HTL25SBTradenomi (AMK), liiketalous, päivätoteutus
- Opintojakso
- HL00CA44
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla oppiminen tapahtuu osallistumalla lähiopetukseen, itsenäisen tiedonhaun ja opiskelun sekä oppimis- ja ryhmätehtävien avulla.
Oppimistehtävien aikataulut Moodle - työtilassa.
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on tarjota monipuolinen ja kattava kokonaiskuva markkinoinnin perusteista, toimintaperiaatteista sekä markkinoinnin alati muuttuvasta toimintakentästä.
Opintojakson osaamiset
Liiketoimintaosaaminen: opiskelijalla on laaja-alainen käsitys markkinoinnista sekä yrityksen kilpailukeinoista.
Oppimaan oppiminen; opiskelija ymmärtää markkinoinnin kokonaisuutena ja osaa etsiä sekä soveltaa tietoa markkinoinnin eri osa-alueisiin liittyen.
Opintojakson osaamistavoite
Ymmärrät markkinoinnin merkityksen yrityksen toiminnassa sekä asiakkaan arvontuotannossa. Opit arvioimaan markkinoinnin tuloksia. Perehdyt markkinointiteknologioihin ja markkinoinnin toimintaympäristöön eri näkökulmista sekä ymmärrät vastuullisuuden merkityksen markkinoinnissa. Kehität vuorovaikutustaitojasi niin yksilöllisesti kuin ryhmässäkin sekä osaat reflektoida omaa osaamistasi.
Sisältö
Markkinoinnin toimintaympäristö
Kuluttajakäyttäytyminen
Asiakasarvon luominen
Markkinoinnin ja myynnin integraatio
Tuote/palvelutarjonta
Brändi
Hinnoitteluprosessi
Integroitu markkinointiviestintä
Vastuullisuus
Oppimateriaalit
ISBN 978-1-292-09289-8 Kotler, P., Armstrong, G, Harris, L.C. & Piercy, N. 2013. Principles of Marketing. Pearson. 7th edition. (Chapters: 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 14, 18, 20)
Opetusmenetelmät
Markkinointi on lähiopetuksessa toteutettava opintojakso. Opiskelet lisäksi Moodle-oppimisympäristössä. Moodlesta löydät opintojakson ohjeistukset, aikataulut, tehtävät ja opiskelumateriaalit.
Kontaktitunneilla aiheeseen perehdytään luentojen ja muun oppimateriaalin avulla. Osallistut myös soveltavien oppimistehtävien tekemiseen ryhmissä. Ryhmissä reflektoit ja jaat oppimaasi yhteisöllisesti vertaisopiskelijoidesi kanssa.
Osallistut ensimmäiseen kontaktitapaamiseen, joka vahvistaa läsnäolosi opintojaksolla.
Ohjaus
Saat ohjausta lähiopetuksessa suoraan opettajalta ja Moodle-oppimisympäristössä (mm. kysymys- ja vastauspalsta). Ohjausta saat myös vertaisopiskelijoiltasi.
Palaute
Saat laadullista arviointia ja palautetta ryhmä- ja oppimistehtävästäsi.
Annat palautetta opintojaksosta (loppupalaute) toteutuksesta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijaryhmäsi ja soveltavat tuntitehtävät mahdollistavat työelämälähtöisen vertaisoppimisverkoston.
Tutustumme työelämään videohaastattelujen avulla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuuksien ohjeet Moolde-oppimisympäristössä.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla hyödynnät kansainvälistä oppikirjallisuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjeellinen ajankäyttösi 5 opintopisteen opintojaksolla on 135 työtuntia, joka jakautuu seuraavasti:
Lähiopetus 26 h
Oppimateriaaliin perehtyminen 30 h
Oppimistehtävien tekeminen 30 h
Verkkoluennot ja virtuaaliopiskelu 26 h
Tentti ja siihen valmistautuminen (yksilötehtävä) 20 h
Itsearviointi ja palautteen antaminen 3 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1
Ymmärrät markkinoinnin keskeisiä käsitteitä ja teoriaa sekä menetelmää ja kuvaat toteutusta näiden avulla. Käsittelet aihetta eri näkökulmista. Tulkitset tuloksia ja esität kehittämisehdotuksia. Toimit tutuissa ongelmanratkaisutilanteissa annetun ohjeen mukaan itsenäisesti. Tunnistat vuorovaikutustaitosi ja osaat toimia ryhmässä tavoitteellisesti. Tuot esille näkökulmasi ja perustelet sen. Otat vastuuta omasta työstäsi. Arvioit omaa markkinoinnin osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi. Raportoit havainnollisesti, mutta raportti sisältää epäloogisuuksia ja puutteita. Kirjoitat jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia toistuvia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta puutteellisesti.
Tyydyttävä 2
Sovellat markkinoinnin teoriaa ja keskeisiä käsitteitä sekä menetelmää, joita hyödynnät ratkaisun perusteluissa. Esität tulokseen perustuen soveltuvan ratkaisuehdotuksen. Osaat käytännön taidot, joilla selviät tutuissa tilanteissa. Osaat tehdä yhteistyötä vastuullisesti ongelmanratkaisutilanteissa. Sovellat vuorovaikutustaitojasi eri tilanteissa ja kehität niitä. Otat vastuuta vertaisen työstä. Arvioit omaa markkinoinnin osaamistasi esimerkkien avulla ja esität kehittämisen kohteesi. Raportoit johdonmukaisesti ja havainnollisesti, mutta raportti sisältää puutteita. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat Jamkin raportointiohjeistusta puutteellisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Analysoit ja luokittelet ratkaisuissasi markkinoinnin keskeisiä teorioita ja käsitteitä. Osaat yhdistää useita eri tietoja ja taitoja sekä menetelmiä toisiinsa, kun ratkaiset ongelmatilannetta. Analysoit ja vertailet tuloksia ja esität niiden perusteella soveltuvan ratkaisuehdotuksen. Hallitset käytännön taidot, joita tarvitset itsenäisen työn tekemisessä. Osoitat kykenevänsä ratkaisemaan alan ongelmia. Osaat organisoida ryhmän toimintaa ja otat vastuuta sen tehtävistä. Osaat argumentoida näkökulmaasi vuorovaikutustilanteissa. Analysoit omaa markkinoinnin osaamistasi ja kehittämiskohteitasi perustellen. Raportoit johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat Jamkin raportointiohjeistusta.
Kiitettävä 4
Arvioit, analysoit ja yhdistät ratkaisuissasi markkinoinnin keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä. Arvioit lopputulosta ja siihen johtanutta prosessia johdonmukaisesti ja perustellusti tavoitteisiin nojatuen. Osoitat kykyä erottaa olennaiset asiat ja tehdä perusteltu arvio ja ratkaisu kokonaistilanteesta alan monimutkaisessa ongelmassa. Esität soveltuvat johtopäätökset ja kehittämisen toimenpiteet. Hallitset käytännön taidot, joissa sovellat tietoa. Osaat organisoida yhteisön toimintaa ja ottaa vastuuta tehtävistä sekä ongelmanratkaisutilanteista tavoitteellisesti. Keskustelet vastavuoroisesti, jossa tavoitteena yhteisymmärrys ja osapuolten yhteistyön vahvistaminen. Otat vastuuta henkilöiden ja ryhmän kehittymisestä. Arvioit reflektoiden omaa osaamistasi eri osa-alueissa ja osoitat markkinoinnin osaamisen kehittymisesi. Raportoit loogisesti, analyyttisesti ja asiantuntevasti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä. Noudatat Jamkin raportointiohjeistusta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Arvioit kriittisesti ja hyödynnät ratkaisuissa ja ehdotuksissa relevantteja markkinoinnin teorioita, käsitteitä, tutkimusta, menetelmiä ja periaatteita. Määrittelet ja tulkitset keskeiset alaan ja kehittämiseen sisältyvät käsitteet ja teoriat ajankohtaiseen tietoon ja/tai tutkimuskirjallisuuteen perustuen. Osaat tuottaa uusia näkökulmia ja tehdä yleistyksiä. Arvioit, analysoit ja vertailet perustellusti prosessia, lopputulosta ja ehdotuksia, joilla on yhteys asetettuihin tavoitteisiin sekä kriteereihin. Hallitset käytännön taidot, joilla kehität toimintaa. Johdat tavoitteellisesti ottaen vastuuta tehtävistä tai projekteista monimutkaisissa ongelmanratkaisutilanteissa. Työskentelet yhteistyössä ja tuotat uusia tai luovia ratkaisuja ennakoiden toimintaympäristön muutoksia. Otat vastuuta ryhmän tai yhteisön kehittymisestä. Keskustelet vastavuoroisesti ja kyseenalaistaen kehittäen ryhmän myönteistä vuorovaikutusta. Reflektoit ja kehität markkinoinnin osaamistasi perustellen kriittisesti, kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti. Raportoit vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden. Osoitat kriittistä ajattelua. Kirjoitat argumentoivaa, oivaltavaa ja virheetöntä asiatyyliä. Noudatat Jamkin raportointiohjeistusta.
Lisätiedot
Arviointimenetelmät:
Tentti, monivalinta, yksilötehtävä 80% kokonaisarvosanasta
Aktiivisuus tunnilla, osallistuminen ryhmän toimintaan 20% kokonaisarvosanasta.
Lisäksi saat formatiivista ja summatiivista arviointia (opettaja-/vertaisarviointi) sisällön jaksotuksen sekä tehtävien mukaisesti.
Opintojaksolla tekoälyn hyödyntämisessä, ohjeistuksissa ja mahdollisissa eettisissä kysymyksissä noudatetaan päivitettyjä Arenen suosituksia ja Jamkin sääntöjä.
Arviointikriteerit
Välttävä 1
Tunnistat markkinoinnin käsitteitä, menetelmiä ja teoriaa. Otat vastuuta omasta työstäsi.
Tyydyttävä 2
Osaat markkinoinnin keskeisiä käsitteitä, menetelmiä ja teoriaa. Osaat käytännön taidot, joilla selviät tutuissa tilanteissa. Osaat tehdä yhteistyötä vastuullisesti ongelmanratkaisutilanteissa.
Hyvä 3
Ymmärrät markkinoinnin keskeiset käsitteet, menetelmät ja teoriat. Osaat yhdistää useita eri tietoja ja taitoja sekä menetelmiä toisiinsa, kun ratkaiset ongelmatilannetta.
Kiitettävä 4
Hallitset markkinoinnin keskeiset käsitteet, menetelmät ja teoriat. Osaat soveltaa teoriaa käytäntöön. Osoitat kykyä erottaa olennaiset asiat ja tehdä perusteltu arvio ja ratkaisu kokonaistilanteesta alan monimutkaisessa ongelmassa.
Erinomainen 5
Hallitset markkinoinnin keskeiset käsitteet, menetelmät ja teoriat myös kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta ja/tai ajankohtaista tietoa hyödyntäen. Hallitset käytännön taidot, joilla kehität toimintaa. Osaat tuottaa uusia näkökulmia ja tehdä yleistyksiä. Arvioit, analysoit ja vertailet perustellusti prosessia, lopputulosta ja ehdotuksia, joilla on yhteys asetettuihin tavoitteisiin sekä kriteereihin.