Skip to main content

Gerontologinen ja palliatiivinen hoitotyö (4 op)

Toteutuksen tunnus: SA00CG34-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 10.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 04.05.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Kätilö (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Irmeli Matilainen

Ryhmät

  • SAR25KM
    Sairaanhoitaja (AMK)
  • ZJA25KS
    Avoin AMK, sote
  • ZJASAR25KM
    Avoin AMK, sote, AMK- Väylät, sairaanhoitaja monimuoto

Objectives

Opintojakson suoritettuasi tunnet terveeseen ikääntymiseen liittyvät keskeiset muutokset sekä iäkkäiden ihmisten terveyttä ja toimintakykyä edistävät tekijät moninaisissa ympäristöissä. Motivoidut tarkastelemaan ikääntymistä voimavaralähtöisesti eri näkökulmista ja ymmärrät iäkkään ihmisen/asiakkaan terveyden ja toimintakyvyn edistämisen merkityksen osaten hyödyntää monipuolisesti menetelmiä, joilla aktiivista ikääntymistä ja iäkkäiden ihmisten osallisuutta edistetään.

Tiedät keskeisiä iäkkään ihmisen sairauksia, hoitotyön menetelmiä ehkäistä ja hoitaa niitä sekä perusteet iäkkään ihmisen lääkehoidosta. Perehdyt palliatiivisen hoidon ja saattohoidon perusteisiin. Tunnet kulttuuritaustan yhteyksiä ikääntymiseen ja motivoidut tarkastelemaan moninaisuutta huomioivia hoitotyön toimintatapoja.

Osaat hakea gerontologiseen hoitotyöhön liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa ja seurata ajankohtaista keskustelua. Motivoidut tarkastelemaan gerontologista ja palliatiivista hoitoa sekä kyseisten osaamisalueiden kehittämistä eettiset näkökulmat huomioiden.

Content

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on gerontologisen hoitotyön keskeiset käsitteet, iäkäs ihminen yksilönä ja aktiivisena osallistujana osana perhettä, yhteisöä ja yhteiskuntaa sekä monikulttuurista ympäristöä. Opintojaksolla tarkastellaan eettiset näkökulmat huomioiden ikääntymisprosessia ja siihen vaikuttavia tekijöitä, terveyden ja toimintakyvyn edistämistä sekä muistiterveyttä. Opintojakson sisältöinä on myös palliatiivisen ja saattohoidon perusteet, hoitotyön osaaminen sekä siinä kehittyminen, iäkkään ihmisen lääkkeetön ja lääkkeellinen hoito sekä geroteknologian perusteet.

Time and location

Lähioppimisajankohdat julkaistaan lukukauden alussa.

Learning materials and recommended literature

Opintojakson kattava oppikirja on tulossa vuoden 2025 alussa.

Teaching methods

Opintojakson alussa tarkastelet lähioppimistunneilla ikääntymistä monialaisesti erilaisissa toimintaympäristöissä tapahtuvassa hoitotyössä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen. Jakson aikana yhteisissä oppimiskeskusteluissa opit tuntemaan gerontologisen hoitotyön keskeiset käsitteet, lainsäädännöllistä taustaa sekä eettisiä ja ammatillisia periaatteita. Pohdit yhdessä myös terveeseen ikääntymiseen liittyviä keskeisiä muutoksia sekä iäkkäiden ihmisten terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä moninaisissa ympäristöissä. RAI-verkkokoulun (THL - Välineistö ja Arviointi) suoritettuasi saat valmiuksia RAI-arviointiin. Reflektoit ikääntymistä voimavaralähtöisesti eri näkökulmista niin lähioppimistilanteissa kuin myös itsenäisesti tietoa hakien ja oppimistehtäviä tehden. Opit ymmärtämään iäkkään ihmisen/asiakkaan terveyden ja toimintakyvyn edistämisen merkityksen osaten hyödyntää monipuolisesti menetelmiä, joilla aktiivista ikääntymistä ja iäkkäiden ihmisten osallisuutta edistetään. Lähioppimistilanteissa, ryhmätehtävissä ja itsenäisessä työskentelyssä opit tuntemaan keskeisiä iäkkään ihmisen sairauksia, hoitotyön menetelmiä ehkäistä ja hoitaa niitä sekä perusteet iäkkään ihmisen lääkehoidosta. Perehdyt palliatiivisen hoidon ja saattohoidon perusteisiin niin lähioppimisessa sekä verkkokoulun (THL - Saattohoitopassi) että oppimistehtävien avulla. Opintojakson suoritukset auttavat sinua ymmärtämään kulttuuritaustan yhteyksiä ikääntymiseen ja tarkastelemaan moninaisuutta huomioivia hoitotyön toimintatapoja. Näyttöön perustuvaa tietoa sovellat toteuttamalla ja seuraamalla monipuolisia ohjaustilanteita, joihin valmistaudut tekemällä alkukartoituksen ohjattavasta henkilöstä/ryhmästä sekä tavoitteellisen ohjaussuunnitelman. Ohjauksesta teet arvioinnin suhteessa asetettuihin tavoitteisiin sekä itsearvioinnin, jossa tarkastelet, miten olet opintojakson aikana kehittynyt, tunnistat omat vahvuutesi sekä jatkokehityshaasteet. Ohjauksen/toteutettavat ohjaukset voit toteuttaa yksin tai pienryhmässä. Opintojakson lopuksi symposiumissa toteutat asiantuntijapuheenvuoron valitsemastasi gerontologisen hoitotyön sisältöalueesta huomioiden ohjauksen keskeiset elementit (kohderyhmä, tavoitteet, sisältö, menetelmät, havainnollistaminen, resurssit, arviointi), jaat saavuttamaasi osaamista sekä reflektoit koko oppimisprosessia. Opintojakson lopussa osoitat osaamisesi kirjallisessa kokeessa (salitentissä), joka arvioidaan asteikolla 0-5 (muodostaen opintojakson lopullisen arvosanan).

Practical training and working life connections

Opintojakson aikana hankittua osaamista sovelletaan ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa ja erityisesti opintojaksolla Harjoittelu kodinomaisissa ympäristöissä (kuten kotiympäristö, yhteisöllinen asuminen, ympärivuorokautinen palveluasuminen tai muu vastaava valitsemasi ympäristö).

Exam dates and retake possibilities

Kirjallinen tentti salitenttinä opintojakson lopussa - uusintatentit ilmoitetaan opintojakson aikana.

International connections

-

Alternative completion methods

-

Student workload

Perehtyminen Moodle-työympäristöön ja oppimistehtäviin tutustuminen sekä oman oppimisaikataulun suunnittelu 3h
Lähioppimistunnit + pienryhmäohjaukset 14 h
Verkkokoulut (THL) + muut yksilö-/ryhmätehtävät 27h
Simulaatio (lääkehoito) 27h
Symposium - suunnittelu, toteutus ja arviointi 27h
Tentti ja valmistautuminen 10h

Content scheduling

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Further information for students

Lisätietoja: irmeli.matilainen@jamk.fi

Avoin amk: 2 joustavan väylän paikkaa

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Välttävä 1
Tunnistat keskeisimpiä ikääntymismuutoksia sekä terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä. Tiedät menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Tunnet keskeisimpiä iäkkään ihmisen sairauksia, hoitotyön menetelmiä ehkäistä ja hoitaa niitä, sekä perusteita iäkkään ihmisen lääkehoidosta. Asiakaslähtöisen hoitotyön perusteet moniammatillisessa yhteistyössä tulee oppimistehtävissäsi esiin sekä tunnet gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.

Tyydyttävä 2
Osaat kuvata ikääntymismuutoksia sekä terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä. Kuvaat menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Tunnet keskeisimpiä iäkkään ihmisen sairauksia, hoitotyön menetelmiä ehkäistä ja hoitaa niitä, sekä perusteita iäkkään ihmisen lääkehoidosta. Kuvaat elämän loppuvaiheen hoidon lähtökohtia. Asiakaslähtöisen hoitotyön vastuu ja rooli moniammatillisessa yhteistyössä tulee oppimistehtävissäsi esiin sekä kuvaat gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.

Evaluation criteria, good (3-4)

Hyvä 3
Osaat kuvata näyttöön perustuen ikääntymismuutoksia sekä terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä. Tuot oppimistehtävissä perustellen esille menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Osaat oppimistehtävissä tuoda esiin näyttöön perustuvaa tietoa iäkkään ihmisen keskeisistä sairauksista, hoitotyön menetelmistä ehkäistä ja hoitaa niitä iäkkään ihmisen lääkehoidon erityispiirteet huomioiden. Osaat tarkastella hyvän elämän loppuvaiheen lähtökohtia. Hoitotyön vastuu ja rooli moniammatillisessa yhteistyössä tulee tehtävissäsi esiin sekä pohdit gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.

Kiitettävä 4
Osaat kuvata ja tarkastella näyttöön perustuen ikääntymismuutoksia sekä terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä eri näkökulmista. Tuot oppimistehtävissä perustellusti esille menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Osaat oppimistehtävissä soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa iäkkään ihmisen keskeisistä sairauksista, hoitotyön menetelmistä ehkäistä ja hoitaa niitä iäkkään ihmisen lääkehoidon erityispiirteet huomioiden. Osaat perustellen tarkastella hyvän elämän loppuvaiheen lähtökohtia. Hoitotyön vastuu ja rooli moniammatillisessa yhteistyössä tulee tehtävissäsi esiin sekä pohdit monipuolisesti argumentoiden gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.

Evaluation criteria, excellent (5)

Osoitat oppimistehtävissäsi osaavasi soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ikääntymismuutoksista sekä terveyttä ja toimintakykyä edistävistä tekijöistä erilaissa asiakastilanteissa. Hyödynnät monipuolisesti menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Osaat oppimistehtävissä soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa iäkkään ihmisen keskeisistä sairauksista, hoitotyön menetelmistä ehkäistä ja hoitaa niitä iäkkään ihmisen lääkehoidon erityispiirteet huomioiden. Tarkastelet monialaisesti elämän loppuvaiheen laadukkaan hoidon näkökulmia. Reflektoit argumentoiden hoitotyön vastuuta ja roolia moniammatillisessa yhteistyössä sekä gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä. Tarkastelet perustellusti omaa osaamistasi gerontologisen hoitotyön osaamisalueella.

Prerequisites

Hoitotyön sekä anatomian ja fysiologian perusteet.