Skip to main content

Mielenterveys-, päihde- ja kriisityö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SZ00BB73-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

10.03.2025 - 19.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Merja Nybacka
  • kp 502 Kuntoutuksen ohjaus 1 virtuaaliopettaja

Ryhmät

  • SOS23SM2
    Sosionomi (AMK)
  • SOS23SM
    Sosionomi (AMK)
  • ZJA25KS
    Avoin AMK, sote
  • SKO23SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • 21.03.2025 12:00 - 15:00, Mielenterveys-, päihde- ja kriisityö SZ00BB73-3017
  • 24.03.2025 12:00 - 15:00, Mielenterveys-, päihde- ja kriisityö SZ00BB73-3017
  • 16.04.2025 12:30 - 16:30, Mielenterveys-, päihde- ja kriisityö SZ00BB73-3017
  • 22.04.2025 12:30 - 15:30, Mielenterveys-, päihde- ja kriisityö SZ00BB73-3017
  • 07.05.2025 08:00 - 12:00, Mielenterveys-, päihde- ja kriisityö SZ00BB73-3017

Objectives

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit mielenterveys- ja päihdepalveluja ohjaavan lainsäädännön perusteet sekä tutustut mielenterveys- päihde ja kriisipalveluja tuottaviin palveluketjuihin ja perehdyt asiakkaiden ohjautumisprosesseihin.

Osaamiset
Kuntoutustarpeiden ja -mahdollisuuksien arviointiosaaminen
Ohjausosaaminen
Sosiaali- ja terveysalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osaaminen

Tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson olet oppinut reflektoimaan omia arvojasi ja asenteitasi mielenterveyden häiriöitä ja päihdeongelmia kohtaan. Tiedät päihdeilmiön ja -ongelmien sekä mielenterveyden monimuotoisuuden. Tunnet päihde- mielenterveyspalveluja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Olet harjaantunut puheeksi ottamisen taidossa
ja osaat hyödyntää motivoivan keskustelun (MI) periaatteita asiakasohjauksessa. Tunnistat myös kriisin vaiheet ja osaat tukea asiakasta kriisistä selviytymisessä

Content

Päihde- ja mielenterveyden häiriöt sekä kriisit biopsykososiaalisena ilmiönä
Päihde- ja mielenterveyspalvelut ja keskeinen lainsäädäntö
Päihde- ja mielenterveystyön menetelmät
Motivointi ja motivoiva haastattelu
Huoli puheeksi -menetelmä
Kriisin vaiheet

Time and location

Opintojakson ajat ja paikat tarkentuvat aikataulujen ja tilojen osalta.
Orientaatiowebinaari, ennakkotehtävän purku ja mielenterveystyö 3h
Huoli puheeksi 3h webinaari
Lähiopetus päihdetyö 4 h
Kriisityön webinaari 3h
Lähiopetus, kriisityön demot 4h

Learning materials and recommended literature

Tenttikirjallisuus:
Hedrenius, S. & Johansson, S. 2016. Kriisituki. Ensiapua onnettomuuksien, katastrofien ja järkyttävien tapahtumien käsittelyyn. Helsinki: Tietosanoma.

Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert C., Seuri T. 2017.
Mielenterveyshoitotyö. Sanoma Pro Oy 2017. 5. uudistettu painos

Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M. ja Salo-Chydenius, S. 2015. Päihdehoitotyö. ProSanoma.

Muu lähdeaineisto:
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014.
Terveydenhuoltolaki 1326/2010.

Teaching methods

Opintojaksolla osallistut kontaktiopetukseen verkossa (webinaareihin) ja kampuksella. Webinaareihin ja kampukselle tulet valmistautuneena moodlessa annettujen ohjeiden mukaisesti. Webinaareihin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa, kuulokkeita ja mikrofonia.

Opit kuuntelemalla luentoja, tekemällä ryhmätöitä, videon, opintokäynnin päihdetyön yksikköön ja erilaisia harjoituksia. Opintojaksolla kuulet myös kokemus- ja työelämäasiantuntijoiden luentoja.

Mikäli käytät tehtävissä tekoälyä, lisää tehtäviin sanallinen kuvaus, miten, missä määrin ja missä kohdin olet sitä hyödyntänyt.

Practical training and working life connections

Opintojaksolla toteutetaan asiantuntijayhteistyötä Kriisikeskus Mobilen, Keski-Suomen hyvinvointialueen, järjestöjen ja hankkeiden kanssa. Opiskelijat tekevät opintokäynnin johonkin päihdetyön toimintayksikköön.

Exam dates and retake possibilities

Oppimistehtävien ja tentin palautusajat ja uusintakerrat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

International connections

---

Alternative completion methods

Työn voi opinnollistaa päihde-, mielenterveys- ja kriisityön yksikössä.

Student workload

Webinaarit 9h
Lähiopetus 8h
Opintokäynnit 6h
Välitehtävät 27h
Valmistautuminen tenttiin 85h

Further information for students

Opintojakson arvioitavat suoritukset ovat ryhmätehtävä mielenterveyden häiriöistä (hyv-hyl). Ryhmätehtävä sisältää sekä vertaisarvioinnin että itsearvioinnin.

Opintojakson numeerinen arvosana annetaan moodle- tentin perusteella. Tentissä käsitellään opintojakson kaikkia sisältöjä.

Avoin amk: 1 paikka, joustava väylä

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Välttävä (1)

Osaat kuvata päihde- ja mielenterveyden häiriöiden monimuotoisuuden sekä kriisityön vaiheet biopsykososiaalisena ilmiönä
Tuotat Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.

Tyydyttävä (2)

Osaat kuvata päihde- ja mielenterveyden häiriöiden monimuotoisuuden ja kriisityön vaiheet biopsykososiaalisena ilmiönä asiakkaan sekä läheisen näkökulmasta.
Annat esimerkkejä päihde, mielenterveys- ja kriisipalveluista
Osaat nimetä niiden tuottamista ja järjestämistä koskevaa lainsäädäntöä.
Arvioit vahvuuksiasi ja kehittymistarpeitasi motivoinnissa ja puheeksi ottamisen taidoissa
Arvioit omia asenteitassi a arvojasi suhteessa päihde- ja mielenterveyden häiriöihin, kuntoutujiin ja heidän läheisiinsä.
Tuotat Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.

Evaluation criteria, good (3-4)

Hyvä (3)

Osaat kuvata päihde- ja mielenterveyden häiriöiden sekä kriisityön vaiheiden monimuotoisuuden biopsykososiaalisena ilmiönä sekä asiakkaan, että läheisen näkökulmasta.
Kuvaat tutkimus ja kokemustiedon soveltamismahdollisuuksia mielenterveyspäi-, pähde- ja kriisipalveluiden kehittämisessä sekä omassa työssäsi.
Kuvaat päihde- ja mielenterveyspalveluita jäsentyneenä kokonaisuutena sekä selität niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan lainsäädännön pääpiirteittäin.
Arvioit vahvuuksiasi ja kehittymistarpeitasi motivoinnissa ja puheeksi ottamisen taidoissa.
Arvioit omia asenteitasi ja arvojasi suhteessa päihde- ja mielenterveyden häiriöihin, kuntoutujiin ja heidän läheisiinsä.
Tuotat Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.

Kiitettävä (4)

Osaat kuvata päihde- ja mielenterveyden häiriöiden sekä kriisityön vaiheiden monimuotoisuuden biopsykososiaalisena ilmiönä asiakkaan sekä läheisen näkökulmasta.
Arvioit monipuolisesti erilaista päihde- ja mielenterveyden häiriötä koskevaa tutkimus- ja kokemustietoa.
Analysoit tiedon soveltamismahdollisuuksia mielenterveys- ja päihdepalveluiden sekä kriisityön kehittämisessä ja omassa työssäsi.
Kuvaat päihde- ja mielenterveyspalveluita jäsentyneesti kokonaisuutena sekä osaa selittää niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan lainsäädännön pääpiirteittäin.
Arvioit vahvuuksiasi ja kehittymistarpeitasi motivoinnissa ja puheeksi ottamisen taidoissa.
Arvioit monipuolisesti omia asenteitasi ja arvojasi suhteessa päihde- ja mielenterveyden häiriöihin, kuntoutujiin ja heidän läheisiinsä.
Tuotat Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.

Evaluation criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)
Analysoi päihde- ja mielenterveyden häiriöiden monimuotoisuutta sekä kriisityön vaiheita biopsykososiaalisena ilmiönä asiakkaan sekä läheisen sekä erilaisten teorioiden näkökulmasta.
Arvioit monipuolisesti ja kriittisesti erilaisia päihde- ja mielenterveyden häiriötä koskevaa tutkimus- ja kokemustietoa.
Tunnistat tiedon soveltamismahdollisuuksia mielenterveys-, päihde- ja kriisipalveluiden kehittämisessä sekä omassa työssäsi.
Osaat luoda kokonaiskuvan nykyisistä mielenterveys- päihde ja kriisipalveluista ja pystyt analysoimaan niiden tuottamista ja järjestämistä koskevaa lainsäädäntöä.
Arvioit vahvuuksiasi ja kehittymistarpeitasi motivoinnissa ja puheeksi ottamisen taidoissa.
Reflektoit monipuolisesti omia asenteitasi ja arvojasi suhteessa päihde ja mielenterveyden häiriöihin, kuntoutujiin ja heidän läheisiinsä.
Tuottat Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.

Prerequisites

Opiskelijalla on kokonaiskuva sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmästä. Hän osaa nimetä hyvinvointiin ja terveyteen vaikuttavia tekijöitä.