Siirry suoraan sisältöön

Kohtaaminen ja vuorovaikutus ohjaustyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SZ00CI71-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

10.03.2025 - 19.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)

Opettaja

  • kp 502 Toimintaterapia 1 Virtuaaliopettaja
  • Sanna Harjula
  • Jenni Koivumäki

Ryhmät

  • ZJASOS24SM
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
  • ZJASKO24SM
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, kuntoutuksen ohjaaja monimuoto
  • SKO24SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • ZJASFT24S1
    Avoin AMK, sote, AMK-väylät, fysioterapeutti päivä
  • ZJASTT25KM
    Avoin AMK, sote, AMK- Väylät, toimintaterapeutti monimuoto
  • SFT24S1
    Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
  • ZJA25KS
    Avoin AMK, sote
  • SOS24SM
    Sosionomi (AMK)
  • STT25KM
    Toimintaterapeutti (AMK)
  • 20.03.2025 08:00 - 10:00, Kohtaaminen ja vuorovaikutus ohjaustyössä SZ00CI71-3006
  • 27.03.2025 09:00 - 14:00, Kohtaaminen ja vuorovaikutus ohjaustyössä SZ00CI71-3006
  • 07.04.2025 10:00 - 15:00, Kohtaaminen ja vuorovaikutus ohjaustyössä SZ00CI71-3006
  • 30.04.2025 08:00 - 14:00, Kohtaaminen ja vuorovaikutus ohjaustyössä SZ00CI71-3006

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on tarkastella vuorovaikutuksen ja kohtaamisen merkitystä erilaisissa toimintaympäristöissä tapahtuvassa ohjaustyössä.

Opintojakson osaamiset:

Työelämässä toimiminen
Eettisyys
Ammatillinen vuorovaikutusosaaminen (Fysioterapeutti AMK)
Kuntoutuksen ohjaustyö ja ohjaaminen (Kuntoutuksen ohjaaja AMK)
Asiakastyön osaaminen (Sosionomi AMK)
Terapeuttinen vuorovaikutussuhde ja monitoimijuus (Toimintaterapeutti AMK)

Opintojakson osaamistavoite:

Osaat toimia ammatillisesti ohjaustyön erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa. Osaat toimia rakentavasti asiakasohjauksessa ja verkostoyhteistyössä.

Osaat ottaa toiset huomioon kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa ja edistää yhdenvertaisuuden toteutumista niissä. Edistät toiminnassasi moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.

Osaat ottaa huomioon ammatillisen, ymmärrettävän ja dialogisen vuorovaikutuksen merkityksen erilaisissa toimintaympäristöissä. Osaat perustella ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn merkityksen ohjaustyössä.

Sisältö

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on dialogisen kohtaamisen ja vuorovaikutustaitojen sekä asiakaslähtöisyyden merkitys hyvässä ohjauksessa. Opintojaksolla tarkastellaan yhdenvertaisuuden edistämistä yksilöllisissä ja moninaisissa ohjaustilanteissa sekä ohjaustyön toteuttamista asiakaslähtöisesti erilaisissa toimintaympäristöissä kasvokkain, digitaalisesti ja kirjallisesti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lahti, J. 2021. Kohtaava asiakastyö ohjauksellisena lähestymistapana ja käytännön työotteena. Raportteja 3/2021. Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. E-julkaisu.

Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Tallinna: Gaudeamus. E-julkaisu.

Mönkkönen, K., Kekoni, T. & Pehkonen, A. 2019. Moniammatillinen yhteistyö: vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus. E-julkaisu.

Stevanovic, M. (toim.). 2023. Yhdessä päätetty: kohti tasa-arvoista vuorovaikutusta ja osallistumista. Helsinki: Gaudeamus. E-julkaisu.

Vehviläinen, S. 2020. Ohjaustyön opas: yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus. E-julkaisu.

Opetusmenetelmät

Aloituswebinaarin lisäksi opintojakson opetus toteutuu kokonaan lähiopetuksena kampuksella.

Lähiopetuksessa demonstroidaan ja reflektoidaan vuorovaikutus- ja kohtaamistilanteita erilaisissa toimintaympäristöissä tapahtuvan ohjaustyön näkökulmasta. Opetus- ja oppimismenetelminä lähiopetuksessa sovelletaan yhteistoiminnallista oppimista ryhmissä opettajien ohjauksessa. Siksi tulet lähiopetuspäiviin aina ennakkoon annetun tehtävän avulla valmistautuneena. Jatkuva palaute, itsearviointi ja vertaispalaute ovat osa oppimisprosessia.

Valmistautumis- ja harjoitustehtävinä etsit ja luet tietoa, katsot videoita sekä teet harjoitustehtäviä Moodlessa itsenäisesti. Ryhmäsi kanssa suunnittelet ja toteutat oppimistehtävän, jonka demonstroitte viimeisessä lähiopetuspäivässä.

Lähiopetuksessa saat ohjausta ja tukea opintojaksolla työskentelyyn ja etenemiseen. Opettajat lähettävät myös ohjausviestejä Moodle-työtilan kautta. Tarvittaessa voit olla opettajiin yhteydessä myös sähköpostitse.

Mahdollisia koko päivän poissaoloja lähiopetuspäivistä ei voi korvata tehtävillä, vaan ne korvataan osallistumalla toisen toteutuksen vastaavaan lähiopetuspäivään.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kokemusasiantuntijoiden ja ammattilaisten vierailut mahdollisuuksien mukaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla opitaan kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen liittyvää kansainvälisyysosaamista intersektionaalisuuden, kulttuurisensitiivisyyden ja monikielisyyden näkökulmista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Orientoituminen opintojaksoon, 2h
Oppimateriaaleihin perehtyminen, 37h
Oppimistehtävien tekeminen (sisältäen tiedonhaun), 74h
Opetukseen ja ohjaukseen osallistuminen, 21h
Vertais- ja itsearvioinnit, 1h

Yhteensä 135h

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetuksessa saat jatkuvaa palautetta muilta opiskelijoilta ja opettajilta sekä teet itsearviointia siitä, miten toimit erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa. Ryhmätehtävä ja opintojakson muut tehtävät arvioidaan erillisten arviointikriteerien perusteella, jotka kerrotaan opintojakson alkaessa Moodle-työtilassa.

Opintojakson hyväksiluku aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen kautta (AHOT) voi olla mahdollista, jos pystyt osoittamaan kykysi toimia dialogisesti, yhdenvertaisesti ja ammatillisesti ohjaustyön erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa. Kerro hyväksilukuhakemuksessasi
- Miten ammatillisuus on näyttäytynyt ohjaustyössäsi erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa.
- Millä tavalla olet toiminut, kun olet työskennellyt rakentavasti asiakasohjauksessa ja verkostoyhteistyössä.
- Miten olet ottanut toiset huomioon kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa ja edistänyt yhdenvertaisuuden toteutumista niissä.
- Kerro esimerkkejä tilanteista, joissa dialogisuus ja asiakaslähtöisyys on toteutunut ohjaustyössäsi.

Hyväksiluvun voit saada kokonaan, jos edellä mainittujen perustelujesi lisäksi sinulla on ohjaustyön työkokemusta vähintään puolen vuoden ajan, sekä vähintään korkeakoulutasoinen ohjausalan koulutus.

Osittainen hyväksiluku on mahdollista saada ohjaustyön kokemuksen perusteella, jos ei ole korkeakoulutason ohjausalan koulutusta. Tässä tapauksessa osallistutaan aloituswebinaariin ja kahteen ensimmäiseen lähiopetuspäivään (3 op). Hyväksiluvun saa ryhmätehtävästä ja viimeisestä lähiopetuspäivästä (2 op).

Hyväksilukuhakemus (AHOT) tulee toimittaa tutkinto-ohjelman vastuuopettajalle viimeistään viikko ennen opintojakson alkua, jotta opettaja ehtii tehdä hyväksiluvusta päätöksen ennen aloituswebinaaria. Kun opintojakso on käynnistynyt, hyväksilukuhakemuksia ei enää käsitellä.

Tutkinnoittain määritellyt vastuuopettajat näet opintojaksokuvauksesta.

Poissaolokäytänteet:
Jos joudut olemaan poissa lähiopetuspäivästä, se korvataan osallistumalla toisen toteutuksen vastaavaan lähiopetuspäivään.

Avoin amk: 5 paikkaa (min-max-määrässä mukana)
Joustava väylä: 1 paikka (ei min-max-määrässä mukana) - saattaa olla, ettei tämä toteudu

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat kuvata vuorovaikutustaitojen, dialogisen kohtaamisen sekä ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn merkityksen ohjaustyössä. Osaat kuvata, mitä yksilöllisyyden ja moninaisuuden huomioiminen tarkoittaa ohjaustyössä ja yhdenvertaisuuden edistämisessä. Osaat kertoa, miten ohjaustyötä toteutetaan asiakaslähtöisesti erilaisissa toimintaympäristöissä kasvokkain, digitaalisesti ja kirjallisesti. Osaat toimia ammatillisesti opintojakson erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa.