Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen (7 op)
Toteutuksen tunnus: ST00CK15-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
7 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
29 % Lähiopetus, 71 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 48
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
- kp 502 Toimintaterapia 1 Virtuaaliopettaja
- Katri Kainulainen
- Tanja Hilli-Harju
Vastuuopettaja
Tanja Hilli-Harju
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä A kontaktit (Capacity: 15. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä C kontaktit (Capacity: 15. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä B kontaktit (Capacity: 15. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
ZJASTT25KMAvoin AMK, sote, AMK- Väylät, toimintaterapeutti monimuoto
-
ZJA25KSAvoin AMK, sote
-
STT25KMToimintaterapeutti (AMK)
Small groups
- Pienryhmä A kontaktit
- Pienryhmä C kontaktit
- Pienryhmä B kontaktit
- 20.01.2025 10:00 - 16:00, Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen ST00CK15-3002
- 18.02.2025 08:00 - 11:00, Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen ST00CK15-3002
- 03.03.2025 10:00 - 18:00, Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen ST00CK15-3002
- 03.03.2025 14:00 - 18:00, Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen ST00CK15-3002
- 04.03.2025 08:00 - 16:00, Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen ST00CK15-3002
- 04.03.2025 12:00 - 16:00, Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen ST00CK15-3002
- 05.03.2025 14:00 - 18:00, Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen ST00CK15-3002
- 06.03.2025 08:00 - 16:00, Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen ST00CK15-3002
- 09.04.2025 12:00 - 15:00, Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen ST00CK15-3002
- 23.04.2025 08:00 - 16:00, Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen ST00CK15-3002
- 24.04.2025 08:00 - 16:00, Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen ST00CK15-3002
- 28.04.2025 10:00 - 18:00, Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen ST00CK15-3002
- 28.04.2025 10:00 - 18:00, Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen ST00CK15-3002
- 29.04.2025 08:00 - 16:00, Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen ST00CK15-3002
- 29.04.2025 08:00 - 16:00, Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen ST00CK15-3002
Objectives
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on ymmärtää toimintaterapian ammatin kehitystä historiasta nykypäivään sekä toimintaterapeutin osaamisella mahdollistuvat laajat työskentelymahdollisuudet yhteiskunnassa. Tarkoituksena on myös aloittaa ammatillisen terapeuttisen vuorovaikutussuhteen teoreettinen sekä käytännön kehittäminen kohti ammattialan asiantuntijuutta monitoimijaisessa yhteiskunnassa.
Opintojakson osaamiset :
Oppimaan oppiminen
Terapeuttinen vuorovaikutussuhde ja monitoimijuus
Kuntoutuksen ja toimintaterapian teoreettinen asiantuntijuus
Opintojakson osaamistavoite:
Tunnistat toimintaterapian ammatin muodostumisen ja kehittymisen sekä ymmärrät toiminnan tieteen keskeisten käsitteiden merkitystä ammatin tausta-ajattelussa. Osoitat osaavasi ottaa vastuuta omastasi sekä ryhmän oppimisesta vuorovaikutuksessa erilaisissa oppimis- ja ryhmätilanteissa. Tunnistat ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn periaatteet ja alat harjoittelemaan terapeuttiseen vuorovaikutussuhteen luomista ammatillisen tietoperustaan pohjautuen. Tunnistat monitoimijaisen yhteistyösuhteen merkityksen toimintaterapian toteuttamisessa.
Content
Opintojakson keskeisempänä sisältönä on toiminnan tieteen keskeiset käsitteet sekä toimintaterapian historia. Toimintaterapian teoreettisten mallien kautta hahmotetaan asiakkaan kunnioittavan kohtaamiseen perustuvaa henkilö-/asiakaslähtöisyyttä sekä onnistuneen toimintaterapiaprosessin keskeistä osa-aluetta, itsen terapeuttista käyttöä sekä terapeuttisen vuorovaikutuksen keskeisiä elementtejä. Opintojaksolla tarkastellaan omaa vuorovaikutusta sekä aloitetaan oman ammatillisen vuorovaikutuksen kehittäminen konkreettisilla harjoitteilla. Oman ammatillisen osaamisen kehittäminen vaatii ammattialan eettisen ajattelun omaksumista ja reflektointia.
Time and location
Oppimistilanteet tapahtuvat webinaareissa Zoom-sovelluksessa tai kontaktissa Rajakadun tai Dynamon kampuksella. Toivoryhmät tapaavat ohjaajien ja opiskelijoiden yhdessä sopimissa paikoissa. Sinun tulee valita pienryhmä ilmoittautumisvaiheessa. Mikäli et tee valintaa, opettaja laittaa sinut ryhmään.
Learning materials and recommended literature
Hautala T., Hämäläinen T., Mäkelä L., Rusi-Pyykkönen M. 2019. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä. Edita: Helsinki. (mikä tahansa painos soveltuu)
American Occupational Therapy Association. (2020). Occupational therapy practice framework: Domain and process (4th ed.). American Journal of Occupational Therapy.
Egan, M. & Restall, G (2020)Promoting occupational participation: collaborative relationship-focused occupational therapy. 10th Canadian Occupational Therapy Guidelines. CAOT.
Teaching methods
Opintojaksolla osallistut hyvin erilaisiin oppimistilanteisiin mahdollisesti myös eri ympäristoissä. Opiskelet opintojaksolla itsenäisesti, osallistut aktiivisesti vuorovaikutteisiin webinaareihin ja kontaktiopetukseen flipped learning -ajattelun mukaisesti, eli tulet kaikkiin oppimistilanteisiin valmistautuneena. Oppimistilanteet sisältävät vuorovaikutteisia ja aktiivisia harjoituksia, joihin ei ole poissaolomahdollisuutta. Teet oppimistehtäviä yksilö- ja/tai pienryhmätyöskentelynä. Opintojaksoon kuuluu oppimistilanteiden lisäksi oppimisympäristössä osoitetut itsenäiset tehtävät, vapaaehtoinen avustamistyö, toimintaterapeutin työhön tutustuminen, valmistautumistehtävät opintojaksoilta, TOIVO-ryhmään osallistuminen, ryhmätehtävät sekä oppimispäiväkirja.
Practical training and working life connections
Opintojaksolla teet yhteistyötä toimintaterapeuttien kanssa, joita sinä ja muut opiskelijat olette kontaktoineet työelämästä. Lisäksi teet vapaaehtoistyötä ja etsit haastateltavan kontaktin omista verkostoistasi oppimistehtävää varten.
Exam dates and retake possibilities
Opintojaksolla ei ole erillistä tenttiä.
Oppimisympäristössä on määritelty tehtävien tarkistusajankohdat tutkintosäännön mukaisesti kolmelle eri suorituskerralle. Jamkin tutkintosäännön mukaan opiskelija voi erillisesti opettajan kanssa sopien (esim. pitempi sairastuminen, vaikea elämäntilanne) suorittaa opintojakson seuraavan lukukauden loppuun sakkaa (joulukuu 24)
Student workload
Opiskelijan työmäärä 7op =189 h
Oppimistilanteet ja niihin valmistautuminen (44 h)
Verkkokurssit ja itsenäinen työskentely 1,2 op (33 h)
TOIVO-toiminta 27 h
IRM-työskentely ryhmässä 27 h+ 4 h ryhmätyöskentelyosuus
Asiakkaan kohtaaminen 27 h
Työhön tutustuminen 27 h
Kaikki osiot sisältävät laskennallisesti kirjalliset palautettavat työt moodle oppimisympäristöön
Content scheduling
Opintojakso kestää koko kevätlukauden ajan. Alkukeväästä 3 op itsenäistä työskentelyä sekä vapaaehtoistyö ja toimintaterapeutin työhän tutustuminen ja toisella jaksolla 4 op (oppimistilanteet jaksotettu)
Further information for students
Avoin amk: 2 paikkaa (joustava väylä).
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Evaluation criteria, pass/failed
Hyväksytty
Tunnistat toimintaterapian ammatin kehittymisen sekä toiminnan tieteen näkymisen ammatissa. Osoitat osaavasi ottaa vastuuta omastasi sekä ryhmän oppimisesta vuorovaikutuksessa oppimis- ja ryhmätilanteissa. Tunnistat ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn periaatteet ja terapeuttisen vuorovaikutussuhteen luomisen perusteet teoreettiseen tietoperustan pohjalta käytännön harjoitteissa ja oppimistehtävissä. Osoitat tunnistavasi monitoimijaisen yhteistyösuhteen luomiseen liittyviä tekijöitä toimintaterapeutin ammatissa.
Prerequisites
Toimijuuden, osallisuuden, terveyden ja hyvinvoinnin välisten suhteiden ymmärtäminen.