Siirry suoraan sisältöön

Kasvatusyhteistyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SOSS2026-3005

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

13.01.2025 - 19.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4.5 op

Toteutustapa

10 % Lähiopetus, 90 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Merja Nybacka
  • Anniina Berg
  • Timo Hintikka

Vastuuopettaja

Timo Hintikka

Ryhmät

  • SOS23SM2
    Sosionomi (AMK)
  • SOS23SM
    Sosionomi (AMK)
  • ZJA25KSSTVO
    Avoin AMK, sote, sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot
  • 23.01.2025 12:30 - 15:30, Kasvatusyhteistyö SOSS2026-3005
  • 04.02.2025 08:30 - 15:30, Kasvatusyhteistyö SOSS2026-3005
  • 05.03.2025 14:30 - 15:30, Kasvatusyhteistyö SOSS2026-3005
  • 09.04.2025 08:30 - 16:00, Kasvatusyhteistyö SOSS2026-3005
  • 15.04.2025 08:30 - 11:30, Kasvatusyhteistyö SOSS2026-3005

Tavoitteet

• tunnet huoltajien kanssa toteutettavan kasvatusyhteistyön perusteita, menetelmiä ja toimintatapoja varhaiskasvatuksessa.
• ymmärrät perheiden arkea ja vanhemmuutta sekä tiedät näiden merkityksen lapsen hyvinvoinnin tukemisessa.
• kykenet kasvatusyhteistyön toteuttamiseen, erilaisten vanhempien kohtaamiseen ja heidän osallisuuden tukemiseen kasvatusyhteistyössä.
• ymmärrät monialaisen yhteistyön lähtökohdat ja merkityksen lapsen ja perheen tukemisessa ja kykenet toimimaan monialaisissa verkostoissa.
• tunnet lapsiperheille suunnatut keskeiset palvelut ja hallitset palveluohjaukseen.
• ymmärrät varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työn tavoitteet ja tehtävät sekä osaat tukea lapsen tasapainoista kehitystä, oppimista ja vanhemmuutta.

Sisältö

• Kasvatusyhteistyön lähtökohdat, muodot ja menetelmät
• Lapsiperheiden arki ja vanhemmuuden tuki
• Perhepolku- ohjaajakoulutus ja menetelmän käytännön toteutus päiväkodissa
• Lapsen hyvinvoinnin ja oppimisen tukeminen huoltajien kanssa
• Monialainen yhteistyö
• Lapsiperheiden palvelut ja palveluohjaus
• Varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työn tehtävät ja tavoitteet

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu kevätlukukaudella 2025 sekä webinaareina että lähiopetuksena

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Koivula, M.,Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (2017) Valloittava varhaiskasvatus Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. Vastapaino.
Opetushallitus 2022. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet.
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki.
Wallin, Anna (2011). Sosiaalityö koulussa: avaimia hyvinvointiin. Tietosanoma.
Talentia 2022. Sosionomit varhaiskasvatuksessa.
Laurea.2023. Ammattina varhaiskasvatuksen sosionomi.

Opetusmenetelmät

Webinaariopetus. Webinaareihin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa, kuulokkeita ja mikrofonia
Lähiopetus
Perhepolkukoulutus
Seminaaripäivä Jyväskylän yliopistolla
Ryhmätehtävä
Yksilötehtävä
Itsenäinen perehtyminen materiaaleihin ja kirjallisuuteen

Mikäli käytät tehtävissä tekoälyä, lisää tehtäviin sanallinen kuvaus, miten, missä määrin ja missä kohdin olet sitä hyödyntänyt.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Perhepolku-ohjaukset päiväkodissa
Työelämävierailijat

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä

Ryhmätyön, yksilötehtävän, hylättyjen tehtävien uusintapäivät ovat Moodlessa

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Voit hakea hyväksilukua aiemmilla vastaavilla korkeakouluopinnoilla (sisältö/tavoitteet/laajuus), perhepolkukoulutuksella tai aiemmin hankitulla vähintään yhden vuoden (12kk) kestäneellä työkokemuksella (varhaiskasvatuksen opettaja/sosionomi). Keskustele osaamisestasi opettajatutorisi kanssa ja tee tarvittaessa e-ahothakemus viimeistään kaksi viikkoa ennen opintojakson alkamista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op 135h, joka jakautuu seuraavasti:
Webinaarit (sis. perhepolkukoulutuksen) 16h
Lähiopetus yliopistolla (yksi kerta) 8h
Opetukseen valmistautuminen 2h
Perhepolkutoteutukset päiväkodeissa + niiden raportointi ryhmätehtävänä 60h
Itsenäinen tehtävä 22h
Kirjallisuuteen perehtyminen 27h

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson numeerinen kokonaisarvosana muodostuu ryhmätyöstä 2/3 ja itsenäisestä tehtävästä 1/3. Ryhmätehtävään sisältyy opiskelijan henkilökohtainen arviointi sekä koko ryhmän
työskentelystä että omasta osuudestaan/työskentelystään.

Avoin amk:
Sos-vaka-täydentävät: 2 paikkaa (ei min-max-määrässä)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Osaat nimetä lapsiperheiden palveluja ja tiedät kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita. Tiedät varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työnkuvan. Tämän lisäksi tiedät lapsen hyvinvointiin liittyviä tekijöitä sekä palveluohjauksen periaatteet. Tuotat tekstiä osittain JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.

Tyydyttävä 2
Osaat kuvata lapsiperheiden palveluja ja tiedät kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita ja toimintamuotoja. Osaat kuvata varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työnkuvan. Tämän lisäksi tiedät lapsen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyviä tekijöitä sekä palveluohjauksen periaatteet. Tuotat tekstiä osittain JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Osaat kuvata havainnollisesti lapsiperheiden palveluja ja osaat kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita, toimintamuotoja ja menetelmiä. Osaat kuvata havainnollisesti varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työnkuvan ja tehtävät. Tämän lisäksi hallitset lapsen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyviä tekijöitä sekä palveluohjauksen periaatteet. Tuotat tekstiä JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.

Kiitettävä 4
Osaat kuvata havainnollisesti ja jäsentyneesti lapsiperheiden palveluja ja osaat kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita, toimintamuotoja ja menetelmiä. Hallitset varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin keskeisimmät tehtävät ja tavoitteet. Tämän lisäksi hallitset lapsen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyviä tekijöitä sekä kykenet toimimaan perheiden osallisuutta huomioiden. Hallitset lapsiperheiden palvelut ja toimit palveluohjauksen periaatteita noudattaen. Tuotat tekstiä JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Osaat kuvata havainnollisesti ja analyyttisesti lapsiperheiden palveluja ja osaat kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita, toimintamuotoja ja menetelmiä. Hallitset varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin keskeisimmät tehtävät ja tavoitteet. Tämän lisäksi hallitset lapsen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyviä tekijöitä sekä kykenet toimimaan perheiden osallisuutta huomioiden. Hallitset lapsiperheiden palvelut ja toimit palveluohjauksen periaatteita noudattaen. Tarkastelet ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta. Tuotat tekstiä JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.

Esitietovaatimukset

Tiedät varhaiskasvatuspalvelut ja lapsen kehitykseen sekä hyvinvointiin vaikuttavat tekijät. Tiedät varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat.

Lisätiedot

Tämä opintojakso on osa varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogisen työn opintoja (yhteensä 60 op), jotka kuuluvat varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen.