Skip to main content

Toiminnan ja osallistumisen arviointi toimintaterapiassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: STTS2013-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

10.03.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Toimintaterapeutti (AMK)

Opettaja

  • kp 502 Toimintaterapia 1 Virtuaaliopettaja
  • Jaana Ritsilä

Vastuuopettaja

Liisa Mattila

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Capacity: 20. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Capacity: 20. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • STT24KM
    Toimintaterapeutti (AMK)

Small groups

  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2
  • 12.03.2025 08:30 - 11:30, Toiminnan ja osallistumisen arviointi toimintaterapiassa STTS2013-3014
  • 26.03.2025 08:30 - 11:30, Toiminnan ja osallistumisen arviointi toimintaterapiassa STTS2013-3014
  • 31.03.2025 10:00 - 18:00, Toiminnan ja osallistumisen arviointi toimintaterapiassa STTS2013-3014
  • 01.04.2025 08:00 - 16:00, Toiminnan ja osallistumisen arviointi toimintaterapiassa STTS2013-3014
  • 02.04.2025 10:00 - 18:00, Toiminnan ja osallistumisen arviointi toimintaterapiassa STTS2013-3014
  • 03.04.2025 08:00 - 16:00, Toiminnan ja osallistumisen arviointi toimintaterapiassa STTS2013-3014
  • 09.04.2025 12:00 - 15:00, Toiminnan ja osallistumisen arviointi toimintaterapiassa STTS2013-3014
  • 17.04.2025 08:30 - 11:30, Toiminnan ja osallistumisen arviointi toimintaterapiassa STTS2013-3014
  • 30.04.2025 08:30 - 11:30, Toiminnan ja osallistumisen arviointi toimintaterapiassa STTS2013-3014
  • 14.05.2025 09:00 - 12:00, Toiminnan ja osallistumisen arviointi toimintaterapiassa STTS2013-3014

Objectives

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt toimintaperustaisten luotettavien arviointimenetelmien käyttöön ihmisen toimintaa ja osallistumista arvioitaessa. Ihmisen toiminnan ja osallistumisen tukemisen tulee perustua huolelliseen lähtötilaanteen arvioimiseen sekä tavoitteiden asettamiseen. Toimintaa ja osallistumista voidaan arvioida havainnoimalla toimintaa, haastattelemalla, itsearvioinnilla sekä mittaamalla.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen
Toimintaterapian teorieettisen perustan osaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat valita sekä käyttää asiakaskeskeisiä toimintaan perustuvia ja kohdentuvia arviointimenetelmiä luotettavasti toiminnan, asiakkaan kokemuksen ja osallistumisen arvioimiseksi. Osaat havainnoida sekä kuvata toiminnan laatua kirjallisesti ja sanallisesti. Ymmärrät toimintaan vaikuttavat tekijät ja toiminnan tilannesidonnaisuuden. Tiedät ei standardoidun ja standardoidun arviointimenetelmien erot, ja osaat valita tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä. Ymmärrät arviointimenetelmän ja sen käytön luotettavuuden ja käytettävyyden merkityksen menetelmien valinnassa. Osaat tarkastella toteuttamaasi arviointia eettisistä näkökulmista.

Content

Opintojaksolla opiskelet toimintaan perustuvia- ja kohdentuvia arviontimenetelmiä asiakkaan toiminnan, kokemuksen toiminnasta ja osallistumisen arvioimiseksi. Opettelet käyttämään arviointiamenetelmiä luotettavasti sekä eettisesti. Opiskelet miten toimintaa havainnoidaan toiminnan aikana. Paneudut arviointimenetelmällä saatujen tulosten tulkintaan sekä dokumentointiin sanallisesti ja kirjallisesti. Opettelet erottelemaan standardoidun ja ei-standardoidun arviointimenetelmän toisistaan sekä perehdyt mitä tarkoittaa arviointimenetelmien luotettavuus ja toistettavuus ja miten arviointia tarkastellaan ICF viitekehyksen valossa.

Learning materials and recommended literature

Fisher, A.G & Marterella, A. 2019. Powerful Practice. A Model for Authentic Occupational Therapy. Kappaleet 2 ja 3 (s15-56), kappale 6 (s131-215) sekä Appendix A B,C ja D (s327-377)

Hyvät arviointikäytänteet suomalaisessa toimintaterapiassa. Aralinna, V, Heiskanen, T, Juntunen, K., Kantanen, M. Kanto-Ronkanen, A., Karhula, M., Lautamo, T. 2021. Suomen Toimintaterapeuttiliitto.

Law, M. (2017) Measuring Occupational Performance. Supporting best practice in occupational therapy. SLACK Incorporated

Teaching methods

Opintojaksolla osallistut webinaareihin ja kontaktiopetukseen.
Opetukseen kuuluu opettajan pitämiä alustuksia, toiminnallisia oppimismenetelmiä, oppimisen ohjausta ja opiskeltavien arviointimenetelmien käytön harjoittelua.
Opiskelet arvioinnin toteuttamista harjoitustehtävän avulla ryhmätyönä.
Valmistaudut itsenäisesti oppimistilanteisiin Moodle oppimisympäristössä määriteltyjen materiaalien ja tehtävien avulla.
Perehdyt tenttikirjallisuuteen itsenäisesti sekä opettajan laatiman ja esittelemän oppimateriaalin tuella.
Oppimisen ohjaamisessa hyödynnetään oppimisanalytiikkaa sekä opettajalta saatavaa palautetta.

Exam dates and retake possibilities

Suoritat tentin itsenäisesti Moodle oppimisympäristössä opintojakson loppupuolella.
Tarkemmat tentin aukioloajat ja uusintamahdollisuudet ilmoitetaan Moodle -oppimisympäristössä.

Student workload

Opintojakson laajuus 5 op tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä, jonka ajatellaan jakaantuvan seuraavasti:

Osallistut kontaktiopetukseen 16 tunnin ajan.
Osallistut webinaareihin 16 tunnin ajan.
Tutustut videomateriaaliin 6 tunnin ajan.
Teet valmistautumistehtäviä ja kirjallisia tehtäviä yhteensä 20 tuntia.
Perehdyt suomenkieliseen kirjallisuuteen 10 tunnin ajan.
Perehdyt englanninkieliseen kirjallisuuteen noin 40 tunnin ajan
Arvioit omaa oppimistasi ja osaamistasi 5 tunnin ajan.
Suoritat osaamistestin ja tentin, joihin käytät aikaa yhteensä enintään 5 tuntia.
Toteutat ryhmätyönä tehtävää harjoitustehtävää noin 20 tunnin ajan.

Content scheduling

Osallistut aikataulun mukaisiin webinaareihin ja kontaktitunneille.
Teet webinaareihin ja kontaktipäiviin liittyvät valmistautumistehtävät viimeistään ennen niiden alkua, mutta näitä
valmistautumistehtäviä voit tehdä jo aiemminkin. Havainnointitehtävän voit ajoittaa ryhmällesi sopivaan ajankohtaan opintojaksoa. Tenttiin valmistautuminen kannattaa aloittaa vasta opintojakson puolivälin jälkeen. Kaikki tehtävät tulee palauttaa opintojakson päättymiseen mennessä.

Further information for students

Opintojakson suoritus arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty.
Arviointipäätös perustuu seuraaviin suorituksiin:

Suoritat tentin opintojakson kirjallisuudesta
Suoritat osaamista mittaavan testin
Teet havainnointiin liittyvän oppimistehtävän.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksytty
Osaat valita toimintateperustaisen arviointimentelmän asiakkaan havainnointiin ja perustella valinnan asiakkaan tarpeella sekä menetelmän luotettavuus-, toistettavuus- ja käytettävyystekijöillä. Osaat analysoida asiakkaan toimintaa valitsemaasi menetelmää käyttäen. Kuvaat toiminnan laatua sekä sanallisesti että kirjallisesti tunnistaen toimintaan, kokemukseen omasta toiminnasta ja osallistumiseen keskeisimmin vaikuttavat tekijät. Tunnistat toimintaan vaikuttavia asiakas ja ympäristötekijöitä sekä osaat harkita tarvetta tarkemmalle toimintavalmiukisen arviointia. Osaat selittää mikä ero on ei standardoidulla ja standardoidulla arviointimenetelmällä. Pohdit ja otat huomioon tekemäsi arvioinnin eettisyyden.

Prerequisites

Sinulla tulee olla edeltävänä osaamisena ymmärrys toimintaterapian arviointiprosessin eri vaiheista sekä toimintaterapeutin ja asiakkaan rooleista prosessissa. Lisäksi sinun tulee tietää miten asiakaskeskeisiä ja toimintaan kohdentuvia tavoitteita asetetaan ja sinulla tulee olla kokemusta haastattelu- ja itsearviointimenetelmien käytöstä.