Siirry suoraan sisältöön

Basics of Game Design (5 op)

Toteutuksen tunnus: HG00CF49-3002

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 30
Koulutus
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Opettajat
Mika Karhulahti
Ryhmät
HTG25SA
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
ZJAHTG25S1
Avoin AMK, Tiko, amk-väylä, BIT, tradenomi amk
HTG25S1
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Opintojakso
HG00CF49
Toteutukselle HG00CF49-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Kurssin tavoite
Haluatko tietää, mikä saa pelit toimimaan? Kiinnostaako sinua suunnitella houkutteleva peli? Pelisuunnittelun perusteet -kurssi auttaa sinua ymmärtämään, miksi ihmiset pelaavat tiettyjä pelejä ja miten suunnitella peli tavoitteellisella ja yleisötietoisella lähestymistavalla.

Kurssin suoritettuasi olet valmis työskentelemään pelisuunnittelijana monitaitoisessa pelikehitystiimissä.

Kurssin kompetenssit
Poikkitieteellinen osaaminen peleissä
Opiskelija osaa analysoida, arvioida ja kehittää toimintaa tällä alalla.

Pelituotannon kompetenssi
Opiskelija voi tuottaa arvoa peliprojektille työskennellessään tietyssä erityisasiantuntijan roolissa.

Kurssin oppimistavoitteet
Kurssin suorittanut opiskelija ymmärtää ihmisen psykologian perusnäkökohdat pelisuunnittelun näkökulmasta. Opiskelija pystyy määrittämään esteettiset vaatimukset ja suunnittelupäätökset, jotka vaaditaan pelin toteuttamiseen artefaktina, joka luo kokemuksen pelaajalle. Opiskelija ymmärtää rahastuksen periaatteet osana pelisuunnitteluprosessia.

Opiskelija oppii dokumentoinnin tärkeyden ja oppii kommunikoimaan suunnitteluperiaatteet kehitystiimille, julkaisijoille ja muille sidosryhmille.

Sisältö

Kurssilla keskitytään pelisuunnittelun peruskäsitteisiin: pelaajakokemus, pelimekaniikat, estetiikka, pelin tasapaino, tason suunnittelu, pelikonseptit, pelimaailmat, eri genret, rahastus, käyttöliittymä ja peliohjaimet, pelattavuus & pelityylit, pelitestaus, teknologia, suunnittelijan rooli, tarinat, kerronta ja pelisuunnittelun dokumentaatio.

Oppimateriaalit

The Art of Game Design: A Book of Lenses, Third Edition
by Jesse Schell
A k Peters/CRC Press; 3 edition (August 27, 2019)
ISBN-13: 978-1138632059

Fundamentals of Game Design, Third Edition
by Ernest Adams
Pearson Education (2014)
ISBN-13: 978-0321929679

Opetusmenetelmät

Most of the contents are delivered in classroom presentations, lecturing. Workshops are also used and some of the contents are studied in small project teams. The course includes a short project part where students work together with couple of fellow students to produce a short design documentation, rules and a prototype for a ttrpg, board or card game. To deliver the results you will work in a project using agile methods.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

No exams on the course. The evaluation is based on the tasks made during the course. Failure to submit tasks for deadlines results in failure on the course. If the deadline is missed, discussion with the teacher is required for chance to complete the course.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

No alternatives for completion.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Student workload is heavier than the course contact implies. Most of the learning comes from completing design tasks.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1): Sinulla on tietoa pelisuunnittelun alueelta. Tunnet pelisuunnittelun käsitteet ja niiden merkityksen. Voit työskennellä pelikehitysprojektissa ja olla tuottava rajoitetussa roolissa suunnittelijana.

Tyydyttävä (2): Ymmärrät pelisuunnittelun käsitteet ja miten ne liittyvät pelikehitykseen. Sinulla on käsitys eri suunnitteluprosessin elementeistä. Ymmärrät pelisuunnittelijan roolin pelikehitysprosessissa ja voit toimia tuottavasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Ymmärrät pelisuunnittelun käsitteet ja voit soveltaa hankittua tietoa todellisessa kehitysprojektissa. Voit soveltaa taitoja ja tietämystä ongelmien ratkaisemiseen. Voit osoittaa mekaniikkoja ja analysoida käsitteitä olemassa olevissa peleissä.

Erittäin hyvä (4): Ymmärrät pelikehityksen käsitteet perusteellisesti ja pystyt analysoimaan olemassa olevia pelejä yksityiskohtaisesti. Voit analyyttisesti kehittää prosesseja tuotannossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Ymmärrät pelikehityksen käsitteet perusteellisesti ja pystyt analysoimaan olemassa olevia pelejä kriittisesti. Voit analyyttisesti keskustella pelikehityksen käsitteistä ja esittää sekä puolustaa (tiedon ja todisteiden perusteella) mielipiteitäsi. Pystyt osoittamaan yksityiskohtia mekaniikoista, yhteyksistä ja tasapainokysymyksistä olemassa olevien pelien suunnittelussa. Voit kyseenalaistaa esitetyn tiedon ja antaa päteviä vaihtoehtoja. Pystyt arvioimaan prosesseja ja valitsemaan oikeat menetelmät käsillä olevaan tehtävään.

Lisätiedot

All mandatory tasks are required to be finished before evaluation is possible. Both team effort and individual assignments are evaluated and basis for grade.

Siirry alkuun