Game Engine (5 op)
Toteutuksen tunnus: HG00CI47-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 30
- Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
- Opettajat
- Risto Koskenkorva
- Ryhmät
-
HTG25SABachelor's Degree Programme in Business Information Technology
-
HTG25S1Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
-
ZJAHTG25S1Avoin AMK, Tiko, amk-väylä, BIT, tradenomi amk
- Opintojakso
- HG00CI47
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Tässä osiossa kuvataan kurssin aikataulutus. Eli mitä tapahtuu viikoittain (rytmi, ajoitus, viikoittaiset tehtävät, toteutuksen pakolliset osat)?
Kurssin viikoittainen aikataulutus:
~4,25 tuntia viikossa pakollisia lähiopetusaktiviteetteja (teoria ja esimerkit + demot: toteutus ja testaus)
~5-6 tuntia viikossa itsenäistä työskentelyä tehtävien (viikoittaiset ja muut) osalta, moduulitehtäviä, luennoille valmistautumista ja lopputuotteen työstämistä (kaiken tulisi edistää opiskelijan lopputuotetta)
Tämä tarkoittaa, että sinun tulisi varata ~9-11 tuntia työaikaa joka viikko tälle kurssille!
Kurssi koostuu viidestä moduulista:
- Moduulit ovat 3-5 viikon pituisia
- Jokainen moduuli on pakollinen ja sisältää viikoittaisia lähiopetusaktiviteetteja ja itsenäistä työskentelyä
- Jokaisen moduulin lopussa on pakollinen moduulitehtävä, jolla tarkistetaan opiskelijan edistymistä ja moduuliin liittyvää ymmärrystä ja taitoja
- Yksityiskohtaiset moduulin sisällöt ja kesto ovat saatavilla oppimisympäristössä
Kurssi alkaa kolmen viikon mittaisella moduulilla. Moduuli keskittyy kurssin esittelyyn, työkalujen ja ympäristöjen käyttöönottoon sekä kurssin aiheen ensimmäiseen käsittelyyn. Ensimmäisen moduulin loppuun mennessä jokaisen opiskelijan on täytettävä seuraavat kriteerit:
- Osallistunut kaikkiin kurssin lähiopetusaktiviteetteihin (merkitty osallistuminen)
- Palauttanut hyväksytyn moduulitehtävän
- Jos yhtä tai useampaa kriteeriä ei täytetä, opiskelija katsotaan passiiviseksi / kurssilta eronneeksi (Jamkin kurssin resurssivaatimusten mukaisesti)
Jokaisen kurssin opiskelijan odotetaan tuottavan kurssin loppuun mennessä lopputuotteen:
- Lopputuote osoittaa opiskelijan ymmärryksen ja taidot kurssin aiheisiin liittyen.
- Kurssi päättyy lopputulosten esittelyihin ja henkilökohtaisiin arviointeihin joulukuussa
Tavoitteet
Kurssin tavoite (tavoitteet):
Oletko koskaan pohtinut, miten pelit luodaan ja mistä ne koostuvat?
Nykyään peleillä on samankaltaisia rakenteita, vaikka pelattavuus vaihtelee suuresti. Monet pelit tehdään ammattimaisilla ydinkehitystyökaluilla, kuten pelimoottoreilla, ja on erittäin tärkeää, että kaikki peliteollisuuden ammattilaiset ymmärtävät näiden työkalujen tarkoitukset ja miten niitä käytetään mahdollistamaan, tukemaan tai nopeuttamaan pelin tuotantoprosesseja.
Nyt on sinun tilaisuutesi saada ensimmäinen yhteinen kokemus pelin prototyypin luomisprosessista. Niinpä liity mukaan ja anna luovuutesi kukkia!
Kurssin osaamiset:
- Pelituotanto: Opiskelija voi tuottaa (käyttää) sisältöä peliprojektille ja osaa työskennellä työkalujen kanssa merkityksellisellä ja systemaattisella tavalla. He voivat käyttää resursseja ja pelimoottoria toteuttaakseen pelin prototyypin (He voivat toteuttaa resursseja pelimoottorilla). Opiskelija ymmärtää resurssien ja pelimoottorin roolin.
- Oppimisen oppiminen: Ottaa myös vastuun ryhmän oppimisesta ja jakaa opitun.
Kurssin oppimistavoitteet (tulokset):
Kurssin suoritettuasi tunnet pelien perusrakenteen. Ymmärrät, mikä pelimoottori on, miten se toimii ja miten sitä voidaan käyttää yhdessä muiden ydinkehitystyökalujen ja resurssien kanssa luomaan pelin prototyyppejä ja pelejä. Voit soveltaa pelimoottoriin liittyviä taitojasi osallistuaksesi prototyyppiprosessiin.
Sisältö
Kurssilla tutustut muun muassa pelimoottoriin, pelimoottorin editoriin, pelituotantoon liittyviin resursseihin ja versionhallintajärjestelmään. Opit käyttämään ainakin joitakin pelimoottorin ominaisuuksia ja komponentteja luodaksesi peruspalikoita peleihin. Saat kokemusta Proof of Concept (POC) -luomisprosessista käyttämällä valmiita resursseja pelimoottorissa.
Oppimateriaalit
Tässä kentässä kuvataan kurssin suorittamiseen vaadittava julkinen oppimateriaali.
Oppimateriaalit:
- Opettajan kirjalliset materiaalit
- Luentomateriaalit (Diat ja muut materiaalit oppimisympäristössä)
- Tietokannat (oppimisympäristössä)
- Toteuttamiseen liittyvät materiaalit (oppimisympäristössä)
- Ylimääräistä luettavaa löytyy verkosta ja Janet Finnasta (https://janet.finna.fi/)
- Oppimateriaalit löytyvät verkosta ja YouTubesta (tai kurssin tietokannasta)
Joitakin kurssin aiheisiin ja työkaluihin liittyviä julkisia oppimateriaaleja:
Microsoft. (n.d.). C# programming guide [Documentation website]. Retrieved April 25, 2025, from https://docs.microsoft.com/en-us/dotnet/csharp/programming-guide/
Unity Technologies. (n.d.-a). Unity - Manual [Documentation website]. Retrieved April 25, 2025, from https://docs.unity3d.com/Manual/index.html
Unity Technologies. (n.d.-b). Unity - Scripting API [Application Programming Interface website]. Retrieved April 25, 2025, from https://docs.unity3d.com/ScriptReference/index.html
Unity Technologies. (n.d.-c). Unity Graphics manual [Documentation website]. Retrieved April 25, 2025, from https://docs.unity3d.com/Manual/Graphics.html
Unity Technologies (2024b). Unity best practices [Link library]. https://unity.com/how-to
Unity Technologies. (2025). Advanced best practice guides [Link library]. https://docs.unity3d.com/Manual/best-practice-guides.html
Käytännöt ja käytetyt työkalut:
- Pelimoottorin kanssa yhteensopiva versionhallintasysteemi (Version Control System - VCS)
- Pelimoottori
- Pelimoottoriin liittyvä integroitu kehitysympäristö (IDE)
- Pelimoottoriin liittyvä ohjelmointikieli
Opetusmenetelmät
Tässä kentässä kuvataan toteutuksessa käytetyt opetus- ja oppimismenetelmät ja miten opiskelijan ohjaus järjestetään.
Muokattu lähiopetuksen malli:
Ensisijainen toteutustapa on kaikki tapahtuvat aktiviteetit lähiopetuksena kampuksella ja vain erityistapauksissa verkossa.
Jos COVID-19 tai muu vastaava tilanne kuitenkin vaatii, oppimista tuetaan verkkotoiminnoilla.
Toiminta syventää oppimista seuraavilla mahdollisilla tavoilla:
- Teoriaa ja esimerkkejä käsitteleviä teorialuentoja + Demoluentoja käytäntöön ja testaukseen
- Yksilöllistä ja mahdollista ryhmätyötä (toteutus)
- Yksilölliset ja mahdolliset ryhmäharjoitukset, oppimistehtävät (tehtävät) ja reflektointi
- Ohjausta lopputulosten tarkastelun ja vastattujen kysymysten muodossa tai apua haasteisiin pyydettäessä
Kurssin toiminta voi sisältää myös:
- Projektipohjainen oppiminen
- Käänteinen oppiminen (aiheen oppiminen ennen teorialuentoja)
- Pistokokeet
- Aihekohtainen opetus
- Aihekohtainen tutkimus
- Tietokannan käyttö haasteisiin/ongelmiin/tutoriaaleihin (ongelmapohjainen oppiminen)
Osallistuminen mahdollisiin online-toimintoihin:
- Zoomia käytetään online-toimintoihin.
- Edellyttää toimivaa web-kameraa, kuulokkeita ja mikrofonia.
- Zoomissa web-kameran on oltava päällä koko ajan!
- Jos yksi tai useampi laitteisto puuttuu tai sitä ei käytetä, osallistumisesi voidaan hylätä.
Tekoälyn (AI) käyttö:
- Tekoälyn ja tekoälyavusteisten työkalujen käyttö on sallittua ja suositeltavaa.
- Puhdas kopiointi (plagiointi) on edelleen kiellettyä ja siitä seuraa asianmukaiset rangaistukset.
- Kaikesta tekoälyn käytöstä on ilmoitettava asianmukaisesti.
Viralliset viestintäkanavat:
- Uutiset (foorumi)
- Teams (ensisijainen) ja sähköposti
- DiscordApp / WhatsApp / muu viestintä on opettajilta kielletty.
- Jos et pääse osallistumaan luennolle tai demolle, ilmoitathan siitä opettajalle etukäteen!
- Sessiot voidaan tallentaa ja linkit lisätä työtilaan (tallennuslupa pyydetään aina osallistujilta etukäteen).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tämä kenttä kuvaa yhteyksiä työelämään ja harjoitteluun.
Kurssilla voi olla vierailevia luennoitsijoita (pelialan asiantuntijoita) ja mahdollisesti retki (virtuaalinen tai fyysinen).
Mahdollinen kurssiprojekti jäljittelee tosielämän projektikokemuksia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tämä kenttä ilmoittaa varsinaisen kokeen päivämäärän ja kellonajan sekä kaikki uusintamahdollisuudet.
Tällä kurssilla ei ole tenttiä!
- Jokainen opiskelija varaa 20 minuutin arviointiajan, jossa hän esittelee lopputuloksensa (portfolio) varmistaakseen kurssin suorittamiseen vaadittavat taidot ja tiedot
- Arviointi suoritetaan kahdenkeskisenä arviointikeskusteluilla kurssin opettajan/opettajien kanssa
- Arviointipaikkojen varaaminen tapahtuu oppimisalustan kautta
Arvioinnin päivämäärä ja kellonaika:
- Joulukuun puolivälistä tammikuuhun
- Arviointien ja uusintojen tarkat päivämäärät ilmoitetaan kurssin aikana
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tässä kentässä kuvataan kurssin vaihtoehtoiset suoritustavat.
Sinulla on oikeus hakea opintosi hyväksilukemista, jos sinulla on aiempaa koulutusta (esim. muualla suoritettua yliopisto-opintoja), joka voidaan hyväksyä parhaillaan suorittamaasi tutkintoon.
Aiemman osaamisen tunnustaminen on mahdollista seuraavilla tavoilla:
- Korkeakouluopintojen hyväksilukeminen (korvaaminen tai sisällyttäminen)
- Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Tarkempaa tietoa:
- JAMKin tutkintosäännöt, 17 §
- https://www.jamk.fi/fi/opiskelijalle/tutkinto-opiskelija/hyvaksilukeminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tässä osiossa kuvataan oppimistehtävät ja niiden suorittamiseen tarvittava aika sekä opiskelijan muu aikataulutus.
5 opintopisteen työmäärä on 135 tuntia. Työmäärä jakautuu seuraavasti:
~60 tuntia pakollista lähiopetusta: Teoriaopetusta ja ohjattua toimintaa (demoja toteutusta ja testausta varten)
~75 tuntia itsenäistä työskentelyä: Tehtäviä (viikoittaisten demotehtävien ja muiden viimeistely), moduulitehtäviä ja luennoille valmistautumista (tiedon etsiminen ja kirjallisuuden lukeminen). Mahdollinen sprinttiviikko tai protoilu. Lopputyön ja arvioinnin valmistelu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä (1): Tunnet pelien perusrakenteen. Ymmärrät ydinkäyttötyökalujen toiminnallisuudet, valmiit komponentit, resurssit ja/tai esimerkkiprojektit sekä niiden käytön pelien tai pelisisältöjen luomisessa. Voit olla tuottelias rajatulla roolilla tietyn erikoisalan toteuttajana. Olet myös tutustunut joihinkin muihin ydinkäyttötyökaluihin. Ymmärrät proof of concept -luontiprosessin.
Tyydyttävä (2): Kykenet käyttämään ydinkäyttötyökalujen toiminnallisuuksia, valmiita komponentteja, resursseja ja/tai esimerkkiprojekteja, ja miten niitä käytetään pelien tai pelisisältöjen luomisessa. Pystyt osoittamaan taitosi yksinkertaisen valmiiden resurssien avulla luodun proof of conceptin kautta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Good (3): Pystyt analysoimaan erilaisia ydinkehitystyökalujen toiminnallisuuksia, valmiita komponentteja, resursseja ja/tai esimerkkiprojekteja sekä niiden käyttöä pelien tai pelisisältöjen luomisessa. Pystyt käyttämään niitä luomaan yksinkertaisia konseptitoteutuksia, jotka hyödyntävät useita valmiita resursseja. Voit olla tuottava toteuttajan roolissa tietyllä erikoisalalla.
Very Good (4): Sinulla on perusteellinen ymmärrys ydinkehitystyökalujen toiminnallisuuksista, valmiista komponenteista, resursseista ja/tai esimerkkiprojekteista sekä niiden käytöstä pelien tai pelisisältöjen luomisessa. Pystyt käyttämään niitä luomaan monimutkaisia konseptitoteutuksia, jotka hyödyntävät useita valmiita resursseja. Kykenet käyttämään kolmansien osapuolten laajennuksia tai muokkaamaan käytettyjä resursseja (pelisisältöä tai toiminnallisuuksia). Olet tehnyt yhteistyötä toisen pelinkehittäjän kanssa peliproton luomisprosessissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Kykenet arvioimaan kriittisesti ydinkyhitystyökalujen toiminnallisuuksia, valmiita komponentteja, resursseja ja/tai esimerkkiprojekteja sekä niiden käyttöä pelien tai pelisisältöjen luomisessa. Pystyt käyttämään niitä luomaan monimutkaisia proof of concept -toteutuksia. Sinulla on syvällinen tuntemus jostakin(tai joistakin) tietystä pelimoottorin osasta(tai osista) ja resurssista(tai resursseista). Olet osallistunut ryhmässä peliprototyyppien luomisprosessiin.
Esitietovaatimukset
Aiempi kokemus pelimoottoreista ei ole tarpeen. Aiempi osaaminen pelimoottoreiden kanssa on plussaa. Taidot muiden liittyvien työkalujen, kuten versionhallintajärjestelmän, IDE:n tai pelituotantoon liittyvien erikoistyökalujen, kanssa ovat hyödyllisiä.
Avoinna olevat opinnot ja vaihto-opiskelijat: Odottaa vähimmäisohjelmointiosaamista (kielen yleinen osaaminen, perusrakenteet, syntaksi, oliot).
Lisätiedot
Tässä osiossa kuvataan käytetyt arviointimenetelmät. Oppimisen arviointi on kehittämislähtöistä arviointia. Arviointi perustuu oppimistavoitteisiin, -laatuun ja -kriteereihin. Opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli prosessissa.
Arviointi perustuu jatkuvaan palautteeseen viikoittaisten aktiviteettien aikana oppimistavoitteiden mukaisesti. Itsearviointi tapahtuu henkilökohtaisten tavoitteiden, moduulitehtävien reflektoinnin ja loppukeskustelun kautta. Palautetut moduulitehtävät, lopputuote ja sen esitystapa toimivat pohjana loppuarvioinnille, joka noudattaa annettuja arviointikriteerejä ja -ohjeita. Kurssille voidaan järjestää myös vertaisarviointia.