Siirry suoraan sisältöön

Basics of Narrative (3 op)

Toteutuksen tunnus: HT00CL43-3002

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 30
Koulutus
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Opettajat
Ilari Miikkulainen
Ryhmät
HTG25SA
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
HTG25S1
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
ZJAHTG25S1
Avoin AMK, Tiko, amk-väylä, BIT, tradenomi amk
Opintojakso
HT00CL43
Toteutukselle HT00CL43-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Kurssin tavoite
Mikä on kerronta? Sinulla on mahtava tarina, mutta miten kertoa se? Mitä elementtejä sisältyy kerrontaan? Tässä kurssissa opit kerronnan ja tarinoiden suunnittelun perusteet. Opit, mitkä elementit ja konventiot ovat tärkeitä hyvän kerronnan luomisessa. Kurssi tutustuttaa kerronnalliseen lähestymistapaan eri mediakentillä, mutta pääpaino on peleissä. Millainen kerrontasuunnittelu on käytössä esimerkiksi avoimissa maailmoissa tai Metroidvania-peleissä? Onko olemassa keskeisiä tekijöitä, jotka erottavat hyvän ja huonon kerronnan toisistaan? Millaiset tarinat sitouttavat ihmisiä pelaamaan pelejä?

Kurssin suoritettuasi sinulla on perustavanlaatuinen ymmärrys kerronnan termeistä ja suuntaviivoista, ja pystyt soveltamaan tietojasi pelikehitysprosessiisi.

Kurssin kompetenssit
Pystyt tuottamaan sisältöä peliprojektille ja työskentelemään työkalujen kanssa merkityksellisellä ja systemaattisella tavalla.
Pystyt tuottamaan arvoa peliprojektille työskennellessäsi tietyn erikoisasiantuntijan roolissa.
Olet myös vastuussa ryhmän oppimisesta ja jaat opitun.

Kurssin oppimistavoitteet
Kurssin suoritettuasi ymmärrät kerronnan perusnäkökohdat ja termit ja pystyt tuottamaan juonimateriaalia eri muodoissa peleille. Pystyt määrittelemään erilaisia tapoja sitouttaa ihmisiä eri alustoilla ja ymmärrät, että ääni ja visuaalisuus ovat myös osa kerronnallista lähestymistapaa. Kerrontaa käytetään myös peliteollisuudessa ei-pelillisissä osissa, kuten markkinoinnissa, ja tämän kurssin aikana opit, miten käyttää kerronnan elementtejä yleisesti pelibisneksessä.

Sisältö

Kurssilla keskitytään kerronnan suunnittelun peruskäsitteisiin ja konventioihin. Opit, miten kerronnan elementit vaikuttavat pelaajakokemukseen esteettisesti ja kuinka toteuttaa pelin esteettisyys ja tarinalliset elementit peliisi. Opit erilaisia tapoja käyttää käsikirjoitusta eri peligenreissä ja alustoilla. Opit myös kerronnan kentän työprosessin sekä kuinka työskennellä muiden taiteellisten/tuotantojäsenten kanssa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1): Sinulla on tietoa kerrontasuunnittelun alueelta. Tunnet kerronnan ja tarinankerronnan käsitteet ja tiedät, mitä ne tarkoittavat.

Tyydyttävä (2): Ymmärrät kerrontasuunnittelun käsitteet ja miten ne liittyvät pelikehitysprosessiin. Sinulla on käsitys suunnitteluprosessin eri osista. Ymmärrät käsikirjoittajan roolin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Ymmärrät pelisuunnittelun käsitteet ja voit soveltaa hankittua tietoa todellisessa kehitysprojektissa. Pystyt käyttämään taitojasi kerrontasuunnittelijana myös muilla alustoilla ja medioissa. Sinun synopsiksiasi ja storyboard-suunnitelmasi ovat hyviä ja johdonmukaisia, vaikkakin pienillä virheillä.

Erittäin hyvä (4): Ymmärrät kerronnan prosessin ja viitekehyksen perusteellisesti ja pystyt analysoimaan annettua kerronnallista materiaalia yksityiskohtaisesti. Kykenet tuottamaan pelikehityksen ja/tai kaupallista kerronnallista materiaalia itse. Pystyt analysoimaan kriittisesti kerronnallista materiaalia tuotannon aikana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Ymmärrät tarinankerronnan prosessin ja kehyksen perusteellisesti ja kykenet analysoimaan annettua tarinamateriaalia yksityiskohtaisesti. Pystyt tuottamaan pätevää taiteellista ja/tai kaupallista tarinamateriaalia itse. Materiaalisi antaa lisäarvoa tuotannoille, ja sinun synopsiksistasi/käsikirjoituksistasi on hyötyä myös työtovereillesi. Voit analyyttisesti kehittää tarinamateriaalia pelituotannon demossa.

Siirry alkuun