Siirry suoraan sisältöön

3D Basics (5 op)

Toteutuksen tunnus: HG00CF53-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 40
Koulutus
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Opettajat
Risto Koskenkorva
Ryhmät
HTG24S1
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
ZJA25SI
Avoin amk, tiko
Opintojakso
HG00CF53
Toteutukselle HG00CF53-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Tässä osiossa kuvataan kurssin aikataulutus. Eli mitä tapahtuu viikoittain (rytmi, ajoitus, viikoittaiset tehtävät, toteutuksen pakolliset osat)?

Kurssin viikoittainen aikataulutus:
~3,5 tuntia viikossa pakollisia lähiopetusaktiviteetteja (teoria ja esimerkit + demot: toteutus ja testaus)
~6-7 tuntia viikossa itsenäistä työskentelyä tehtävien (viikoittaiset ja muut) osalta, moduulitehtäviä, luennoille valmistautumista ja lopputuotteen työstämistä (kaiken tulisi edistää opiskelijan lopputuotetta)

Tämä tarkoittaa, että sinun tulisi varata ~9-11 tuntia työaikaa joka viikko tälle kurssille!

Kurssi koostuu viidestä moduulista:
- Moduulit ovat 3-5 viikon pituisia
- Jokainen moduuli on pakollinen ja sisältää viikoittaisia ​​lähiopetusaktiviteetteja ja itsenäistä työskentelyä
- Jokaisen moduulin lopussa on pakollinen moduulitehtävä, jolla tarkistetaan opiskelijan edistymistä ja moduuliin liittyvää ymmärrystä ja taitoja
- Yksityiskohtaiset moduulin sisällöt ja kesto ovat saatavilla oppimisympäristössä

Kurssi alkaa kolmen viikon mittaisella moduulilla. Moduuli keskittyy kurssin esittelyyn, työkalujen ja ympäristöjen käyttöönottoon sekä kurssin aiheen ensimmäiseen käsittelyyn. Ensimmäisen moduulin loppuun mennessä jokaisen opiskelijan on täytettävä seuraavat kriteerit:
- Osallistunut kaikkiin kurssin lähiopetusaktiviteetteihin (merkitty osallistuminen)
- Palauttanut hyväksytyn moduulitehtävän
- Jos yhtä tai useampaa kriteeriä ei täytetä, opiskelija katsotaan passiiviseksi / kurssilta eronneeksi (Jamkin kurssin resurssivaatimusten mukaisesti)

Jokaisen kurssin opiskelijan odotetaan tuottavan kurssin loppuun mennessä lopputuotteen:
- Lopputuote osoittaa opiskelijan ymmärryksen ja taidot kurssin aiheisiin liittyen.
- Kurssi päättyy lopputulosten esittelyihin ja henkilökohtaisiin arviointeihin joulukuussa.

Tavoitteet

Kurssin tavoite (tavoitteet):
Kiinnostavatko silmiinpistävät visuaaliset elementit sinua? Oletko miettinyt, miten saada omat 3D-tuotoksesi julkaistuun peliin? Mitkä ovat 3D-taiteen (grafiikan) prosessit pelituotannon kontekstissa? Haluatko luoda tyyliteltyjä hahmoja, rakentaa valokuvan kaltaisia maisemia tai suunnitella vetovoimaisia pelimaisemia?

Nykyään peleillä on upea graafinen esitystapa, vaikka visuaaliset tyylit vaihtelevatkin suuresti. On olemassa monia ydinpelikehitystyökaluja, joilla voidaan luoda näitä visuaalisia elementtejä, ja on tärkeää, että visuaalinen taiteilija ymmärtää työkalujen tarkoitukset ja miten niitä käytetään mahdollistamaan, tukemaan tai nopeuttamaan pelitaiteen (grafiikan) tuotantoprosesseja.

Kurssin osaamiset:
- Pelituotanto: Opiskelija voi tuottaa 3D-grafiikkaan liittyvää sisältöä peliprojektille ja osaa työskennellä työkalujen kanssa merkityksellisellä ja systemaattisella tavalla. Opiskelija voi toteuttaa 3D-grafiikkaan liittyviä resursseja pelimoottorilla. Opiskelija voi tuottaa arvoa peliprojektille työskennellessään 3D-grafiikkaan liittyvässä erikoistumisroolissa.
- Oppimisen oppiminen: Ottaa myös vastuun ryhmän oppimisesta ja jakaa opitun.

Kurssin oppimistavoitteet (tulokset):
Kurssin suoritettuasi ymmärrät, mitä 3D-pelitaide (grafiikka) on ja mitä työkaluja ja tuotantoketjuja käytetään luomisprosesseissa. Pystyt määrittämään tietyn resurssin tekniset vaatimukset ja soveltamaan mallinnustekniikoita ja parametreja sen mukaisesti. Kykenet erottamaan erilaiset 3D-taiteen tyylit ja tuottamaan sisältöä niiden ohjeiden mukaisesti. Voit soveltaa taitojasi 3D-taiteen erikoisosaajana tuottaaksesi 3D-grafiikan rakennuspalikoita (sisältöä) peliin tai monenlaisiin sovelluksiin.

Sisältö

3D-perusteet antavat sinulle tarvittavat työkalut ja tiedon suunnitella ja luoda objekteja hahmoista digitaalisiin ympäristöihin. Joitain teorioita ja työkaluja, joihin perehdyt tällä kurssilla, ovat 3D-grafiikan teoria, suunnittelu ja työkalut. Työkalut sisältävät suunnittelu- ja tuotantotyökalut 3D-sisällölle. Teoria sisältää koko 3D-tuotantoputken, mukaan lukien pelimoottorin 3D-grafiikka. Saat kokemusta 3D-taiteen (grafiikan) luomisprosessista erikoisalan näkökulmasta 3D-rakennuspalikoiden luomisen ja käytön kautta.

Tämä kurssi keskittyy peruskäsitteisiin liittyen 3D-tuotantoketjuun: sisällöntuotantoketjuun, mesh-mallintamiseen, digitaaliseen skulptaukseen, retopologiaan, mallin tektuuripinnan levittämiseen, teksturointiprosesseihin (saumattomat tekstuurit, tekstuurimaalaus, tekstuurin beikkaus), shader-suunnitteluun, tuomiseen-viemiseen pelimoottoriin ja pelimoottorin grafiikkaan liittyviin ominaisuuksiin ja asetuksiin.

Oppimateriaalit

Tässä kentässä kuvataan kurssin suorittamiseen vaadittava julkinen oppimateriaali.

Oppimateriaalit:
- Opettajan kirjalliset materiaalit
- Luentomateriaalit (Diat ja muut materiaalit oppimisympäristössä)
- Tietokannat (oppimisympäristössä)
- Toteuttamiseen liittyvät materiaalit (oppimisympäristössä)
- Ylimääräistä luettavaa löytyy verkosta ja Janet Finnasta (https://janet.finna.fi/)
- Oppimateriaalit löytyvät verkosta ja YouTubesta (tai kurssin tietokannasta)

Joitakin kurssin aiheisiin ja työkaluihin liittyviä julkisia oppimateriaaleja:
Blender Documentation Team. (2025, April 24). Blender manual [Documentation website]. https://docs.blender.org/manual/en/latest/Unity Technologies. (n.d.). Unity Graphics manual [Documentation website]. Retrieved April 25, 2025, from https://docs.unity3d.com/Manual/Graphics.html

Käytännöt ja käytetyt työkalut:
- Pelimoottorin kanssa yhteensopiva versionhallintasysteemi
- Pelimoottori
- Pelimoottoriin liittyvä integroitu kehitysympäristö (IDE)
- Pelimoottoriin liittyvä ohjelmointikieli
- 3D-mallinnus- ja animaatio-ohjelmisto

Opetusmenetelmät

Tässä kentässä kuvataan toteutuksessa käytetyt opetus- ja oppimismenetelmät ja miten opiskelijan ohjaus järjestetään.

Muokattu lähiopetuksen malli:
Ensisijainen toteutustapa on kaikki tapahtuvat aktiviteetit lähiopetuksena kampuksella ja vain erityistapauksissa verkossa.
Jos COVID-19 tai muu vastaava tilanne kuitenkin vaatii, oppimista tuetaan verkkotoiminnoilla.

Toiminta syventää oppimista seuraavilla mahdollisilla tavoilla:
- Teoriaa ja esimerkkejä käsitteleviä teorialuentoja + Demoluentoja käytäntöön ja testaukseen
- Yksilöllistä ja mahdollista ryhmätyötä (toteutus)
- Yksilölliset ja mahdolliset ryhmäharjoitukset, oppimistehtävät (tehtävät) ja reflektointi
- Ohjausta lopputulosten tarkastelun ja vastattujen kysymysten muodossa tai apua haasteisiin pyydettäessä

Kurssin toiminta voi sisältää myös:
- Projektipohjainen oppiminen
- Käänteinen oppiminen (aiheen oppiminen ennen teorialuentoja)
- Pistokokeet
- Aihekohtainen opetus
- Aihekohtainen tutkimus
- Tietokannan käyttö haasteisiin/ongelmiin/tutoriaaleihin (ongelmapohjainen oppiminen)

Osallistuminen mahdollisiin online-toimintoihin:
- Zoomia käytetään online-toimintoihin.
- Edellyttää toimivaa web-kameraa, kuulokkeita ja mikrofonia.
- Zoomissa web-kameran on oltava päällä koko ajan!
- Jos yksi tai useampi laitteisto puuttuu tai sitä ei käytetä, osallistumisesi voidaan hylätä.

Tekoälyn (AI) käyttö:
- Tekoälyn ja tekoälyavusteisten työkalujen käyttö on sallittua ja suositeltavaa.
- Puhdas kopiointi (plagiointi) on edelleen kiellettyä ja siitä seuraa asianmukaiset rangaistukset.
- Kaikesta tekoälyn käytöstä on ilmoitettava asianmukaisesti.

Viralliset viestintäkanavat:
- Uutiset (foorumi)
- Teams (ensisijainen) ja sähköposti
- DiscordApp / WhatsApp / muu viestintä on opettajilta kielletty.
- Jos et pääse osallistumaan luennolle tai demolle, ilmoitathan siitä opettajalle etukäteen!
- Sessiot voidaan tallentaa ja linkit lisätä työtilaan (tallennuslupa pyydetään aina osallistujilta etukäteen).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tämä kenttä kuvaa yhteyksiä työelämään ja harjoitteluun.

Kurssilla voi olla vierailevia luennoitsijoita (pelialan asiantuntijoita) ja mahdollisesti retki (virtuaalinen tai fyysinen).

Mahdollinen kurssiprojekti jäljittelee tosielämän projektikokemuksia

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tämä kenttä ilmoittaa varsinaisen kokeen päivämäärän ja kellonajan sekä kaikki uusintamahdollisuudet.

Tällä kurssilla ei ole tenttiä!
- Jokainen opiskelija varaa 20 minuutin arviointiajan, jossa hän esittelee lopputuloksensa (portfolio) varmistaakseen kurssin suorittamiseen vaadittavat taidot ja tiedot
- Arviointi suoritetaan kahdenkeskisenä arviointikeskusteluilla kurssin opettajan/opettajien kanssa
- Arviointipaikkojen varaaminen tapahtuu oppimisalustan kautta

Arvioinnin päivämäärä ja kellonaika:
- Joulukuun puolivälistä tammikuuhun
- Arviointien ja uusintojen tarkat päivämäärät ilmoitetaan kurssin aikana

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tässä kentässä kuvataan kurssin vaihtoehtoiset suoritustavat.

Sinulla on oikeus hakea opintosi hyväksilukemista, jos sinulla on aiempaa koulutusta (esim. muualla suoritettua yliopisto-opintoja), joka voidaan hyväksyä parhaillaan suorittamaasi tutkintoon.

Aiemman osaamisen tunnustaminen on mahdollista seuraavilla tavoilla:
- Korkeakouluopintojen hyväksilukeminen (korvaaminen tai sisällyttäminen)
- Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen

Tarkempaa tietoa:
- JAMKin tutkintosäännöt, 17 §
- https://www.jamk.fi/fi/opiskelijalle/tutkinto-opiskelija/hyvaksilukeminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tässä osiossa kuvataan oppimistehtävät ja niiden suorittamiseen tarvittava aika sekä opiskelijan muu aikataulutus.

5 opintopisteen työmäärä on 135 tuntia. Työmäärä jakautuu seuraavasti:
~50 tuntia pakollista lähiopetusta: Teoriaopetusta ja ohjattua toimintaa (demoja toteutusta ja testausta varten)
~85 tuntia itsenäistä työskentelyä: Tehtäviä (viikoittaisten demotehtävien ja muiden viimeistely), moduulitehtäviä ja luennoille valmistautumista (tiedon etsiminen ja kirjallisuuden lukeminen). Mahdollinen sprinttiviikko tai protoilu. Lopputyön ja arvioinnin valmistelu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1): Tunnet 3D-pelitaiteen teorian periaatteet ja niihin liittyviä keskeiset kehitystyökalut. Ymmärrät, miten luodaan ja käytetään yksinkertaisia 3D-pelitaiteen resursseja työkaluilla ja pelimoottorilla hyödyntäen valitsemasi erikoisalan teoriaa ja taitoja. Voit olla tuottava rajatussa taiteilijan roolissa.

Tyydyttävä (2): Ymmärrät suurimman osan pelitaideteorian periaatteista ja niihin liittyvistä ydinkehitystyökaluista. Ymmärrät omaisuuden työnkulun eri vaiheet. Ymmärrät 3D-taiteilijan roolin resurssien käsittelyssä. Voit tuottaa yksinkertaisia ​​3D-pelitaiteen resursseja pelimoottoriin alusta alkaen tai muokkaamalla valmiita resursseja taidetyökaluilla hyödyntäen valitsemasi erikoisalan teoriaa ja taitojasi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Ymmärrät suurimman osan 3D-pelitaiteen teorian periaatteista ja niihin liittyvistä ydinkehitystyökaluista ja voit analysoida valmiita 3D-taiteen resursseja. Pystyt tuottamaan 3D-pelitaiteen resursseja pelimoottoriin alusta alkaen tai muokkaamalla valmiita resursseja taidetylkaluilla, hyödyntäen valitsemasi erikoisalan teoriaa ja taitoja. Voit soveltaa taitojasi ja tietämystäsi mallien optimointiin ja yleisimpien virheiden korjaamiseen. Pystyt erottamaan erilaiset 3D-taidetyylit toisistaan. Voit soveltaa hankittua tietoa todellisessa kehitysprojektissa.

Erittäin hyvä (4): Hallitset 3D-pelitaiteen teorian peruskäsitteet ja niihin liittyvät ydinkehitystyökalut. Pystyt tuottamaan monimutkaisia valmiita 3D-pelitaiteen resursseja pelimoottoriin alusta alkaen tai merkittävästi muokkaamalla valmiita resursseja taidetyökaluilla, hyödyntäen valitsemasi erikoisalan teoriaa ja taitoja. Pystyt analysoimaan ja muuttamaan työprosessejasi saadaksesi parempia tuloksia nopeammin. Voit hyödyntää hieman edistyneempiä aiheita, kuten ???. Pystyt olemaan tuottava taiteilijan roolissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Ymmärrät perusteellisesti 3D-pelitaiteen teorian periaatteet ja olet erittäin taitava niihin liittyvien ydinkyhitystyökalujen kanssa. Pystyt käyttämään taitojasi suunnitellaksesi ja kehittääksesi korkealaatuisia valmiita 3D-pelitaiteen resursseja pelimoottoriin alusta alkaen tai merkittävästi muokkaamalla valmiita resursseja taidetyökaluilla. Kykenet keskustelemaan analyyttisesti sekä esittämään ja puolustamaan (tiedon ja todisteiden perusteella) mielipiteitäsi valitsemastasi visuaalisesta tyylistä. Osaat arvioida erilaisten työprosessien tehokkuutta ja valita oikean tehtävää varten. Pystyt arvioimaan kriittisesti ja analyyttisesti olemassa olevia valmiita taideresursseja. Olet tehnyt yhteistyötä muiden pelikehittäjien kanssa projekteissasi.

Esitietovaatimukset

Ei edellytetä aiempaa 3D-grafiikkakokemusta. Perustaidot pelimoottorin käytössä odotetaan. Perustuntemus pelitaiteesta on toivottavaa. Taidot muiden liittyvien työkalujen, kuten versionhallintajärjestelmän tai minkä tahansa taiteen tuotantotyökalun, kanssa ovat hyödyllisiä.

Lisätiedot

Tässä osiossa kuvataan käytetyt arviointimenetelmät. Oppimisen arviointi on kehittämislähtöistä arviointia. Arviointi perustuu oppimistavoitteisiin, -laatuun ja -kriteereihin. Opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli prosessissa.

Arviointi perustuu jatkuvaan palautteeseen viikoittaisten aktiviteettien aikana oppimistavoitteiden mukaisesti. Itsearviointi tapahtuu henkilökohtaisten tavoitteiden, moduulitehtävien reflektoinnin ja loppukeskustelun kautta. Palautetut moduulitehtävät, lopputuote ja sen esitystapa toimivat pohjana loppuarvioinnille, joka noudattaa annettuja arviointikriteerejä ja -ohjeita. Kurssille voidaan järjestää myös vertaisarviointia.

Siirry alkuun