Game Mechanics Implementation (5 op)
Toteutuksen tunnus: HG00CF54-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 30
- Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
- Opettajat
- Kalle Raijonkari
- Mika Karhulahti
- Tuntiopettaja 1 204
- Ryhmät
-
HTG24S1Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
- Opintojakso
- HG00CF54
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
The first ~10 weeks of the course are used to get acquainted with different game mechanics, which is done by weekly lectures and learning assignments. The final weeks of the course are reserved for individual project work and project presentations.
Tavoitteet
Kurssin tavoitteet:
Oletko koskaan miettinyt, miten eri pelit toteuttavat mekaniikkansa? Miksi jokaisessa saman genren pelissä ei ole kaikkia hyödyllisiä ja samankaltaisia mekaniikkoja? Oletko koskaan halunnut tehdä pelin omien toiveidesi mukaan pelimekaniikkojen kautta?
Pelialan kehitys tapahtuu nykyään laajasti hyödyntämällä ammattimaisia ydinkehitystyökaluja. Tällaisten työkalujen käyttö nopeuttaa kehitystä ja antaa sinulle enemmän keskittymistä pelimekaniikkojen kehittämiseen. Kuitenkin, jotta pelimekaniikat toimisivat juuri haluamallasi tavalla näillä työkaluilla, sinun tulisi ymmärtää pelin teknologinen näkökulma suunnittelun ja toteutuksen osalta.
Nyt sinulla on mahdollisuus hyödyntää teknisiä taitojasi ja aloittaa pelit, jotka todella tuntuvat hauskalta pelata! Annetaan pelien pyöriä!
Kurssin osaamiset:
- Pelituotanto: Opiskelija pystyy tuottamaan pelimekaniikkaan liittyvää sisältöä peliprojektiin ja työskentelemään työkalujen kanssa merkityksellisellä ja systemaattisella tavalla. Opiskelija osaa toteuttaa peliteknologian liittyviä varoja pelimoottorilla. Opiskelija osaa ohjelmoida moottorikohtaisella kielellä ja ymmärtää varojen roolin. Opiskelija pystyy tuottamaan arvoa peliprojektille työskentelemällä peliteknologian liittyvässä erikoisasiantuntijan roolissa.
- Oppimisen oppiminen: Ottaa myös vastuun ryhmäoppimisesta ja jakaa opitun.
Kurssin oppimistavoitteet (tulokset):
Kurssin suoritettuasi sinulla on tietoa pelikehityksestä, sen terminologiasta ja niiden suhteesta ydinkehitystyökaluihin. Ymmärrät pelimekaniikoiden suunnittelun, luomisen ja toteuttamisen prosessit ydinkehitystyökalujen avulla. Ymmärrät myös, miten toimivia pelejä voidaan teknisesti suunnitella ja toteuttaa omilla tai muokatuilla valmiiden pelimekaniikkojen liittyvillä rakennuspalikoilla ja valituilla ydinkehitystyökaluilla. Pystyt soveltamaan taitojasi luomaan pelitoiminnallisuus-skriptikirjaston. Pystyt soveltamaan taitojasi pelimekaniikkojen ja toimivan pelin toteuttamiseen skriptikirjaston avulla. Voit kokeilla muokata pelimoottorin editointiohjelmaa. Pystyt soveltamaan taitojasi osana pelikehitysprosessia.
Sisältö
Kurssilla saat kokemusta muun muassa teknisestä suunnittelusta (osittainen), pelimoottorista ja sen sovellusohjelmointirajapinnasta. Hiotaan pelikehitys- ja ydinkehitystyökaluihin liittyviä taitoja. Kehität taitoja luoda ja käyttää skriptikirjastoa pelimekaniikkojen rakennuspalikoiden toteuttamiseen. Kaikki nämä taidot auttavat sinua toteuttamaan toimivan pelin teknisestä näkökulmasta, hyödyntäen ydinkehitystyökaluja. Voit testata pelimoottorin editorin muokkaamista.
Oppimateriaalit
Mandatory learning materials will be provided in the course Moodle-space. Learning materials include videos, articles and e-books from Jamk’s library.
Documentation for tools used on the course:
- Microsoft. (2025). C# programming guide [Documentation website]. https://docs.microsoft.com/en-us/dotnet/csharp/programming-guide/
- Unity Technologies. (2025a). Unity - Manual [Documentation website]. https://docs.unity3d.com/Manual/index.html
- Unity Technologies. (2025b). Unity - Scripting API [Application Programming Interface website]. https://docs.unity3d.com/ScriptReference/index.html
Opetusmenetelmät
The course will be delivered as a weekly theory lecture, as well as a demo session where the week’s topic is brought into practice. The course consists of individual learning assignments and project-based learning. Weekly learning assignments will require students to implement different kinds of game mechanics around different game concepts. The course culminates in the Final Boss, where students will plan, execute and report a mechanics implementation project of their choice based on the theoretical framework provided by the course.
Artificial intelligence (AI) usage:
The use of AI LLM tools for mechanics development is permitted and recommended, as long as the student understands and can build upon the results. The use of AI LLM tools is prohibited in written documentation, such as project reports.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
The course can have an industry guest and/or possible excursion.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
There will be no exam during this course.
The main basis for assessment is a game mechanics implementation project, where students showcase their learning. Completing smaller assignments and course activity as well as self-assessment will also contribute to the grade.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
You have the right to apply for recognition of your studies if you have prior learning (e.g. university studies completed elsewhere) that can be accredited towards the degree you are currently completing.
The recognition of prior learning is possible in three primary ways: accreditation (replacement or inclusion), recognition of informal learning and studification. More precise info: Jamk Degree Regulations, section 17.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
One credit corresponds to 27 hours of work, which means that the load of 5 credits is approximately 135 hours.
The 135 hours will divide roughly in the following way:
In-class activities: ~45 hours
Final Project: ~30 hours
Self-study: ~60 hours
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä (1): Tunnet ydinkäyttötyökalujen pelinluontiominaisuuksien päätoiminnallisuudet. Ymmärrät jonkin verran pelinkehitysprosessin teknisiä osa-alueita. Pystyt keräämään ja käyttämään pelitoimintoskriptikirjastoa pelimekaniikkojen toteuttamiseen. Osaat soveltaa taitojasi yksinkertaisten pelimekaniikkojen ja toimivan pelin toteuttamiseen skriptikirjaston avulla. Voit olla tuottelias rajatulla roolilla peliohjelmoijana.
Tyydyttävä (2): Ymmärrät, miten ydinkäyttötyökalujen pelinluontiominaisuudet toimivat. Ymmärrät joitakin pelinkehitysprosessin teknisiä osa-alueita. Pystyt luomaan ja käyttämään pelitoimintoskriptikirjastoa pelimekaniikkojen toteuttamiseen. Osaat soveltaa taitojasi pelimekaniikkojen ja toimivan pelin toteuttamiseen skriptikirjaston avulla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Osaat käyttää päätoiminnallisuuksia ydinkehitystyökalujen pelinluontikyvykkyyksissä. Ymmärrät suurimman osan teknisistä osista pelikehitysprosessissa. Pystyt suunnittelemaan, luomaan, jakamaan ja käyttämään pelitoiminnallisuuskirjastoa pelimekaniikkojen toteuttamiseen. Voit soveltaa taitojasi pelimekaniikkojen toteuttamiseen ja analysoimiseen sekä toimivan pelin luomiseen käyttäen skriptikirjastoa. Pystyt olemaan tuottava roolissa peliohjelmoijana.
Erittäin hyvä (4): Osaat käyttää ja analysoida ydinkehitystyökalujen pelinluontikyvykkyyksien päätoiminnallisuuksia. Ymmärrät ja otat käyttöön suurimman osan teknisistä osista pelikehitysprosessissa. Pystyt suunnittelemaan, luomaan, jakamaan ja käyttämään pelitoiminnallisuuskirjastoa pelimekaniikkojen toteuttamiseen. Voit soveltaa taitojasi monimutkaisten pelimekaniikkojen toteuttamiseen ja analysoimiseen sekä toimivan pelin luomiseen käyttäen skriptikirjastoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Osoitat syvempää ymmärrystä ja kykenet käyttämään tai muokkaamaan päätoiminnallisuutta ydinkyhitystyökalujen pelinluontikyvykkyyksissä. Kykenet ottamaan käyttöön ja analysoimaan suurimman osan teknisistä osista pelinkehitysprosessissa. Pystyt suunnittelemaan, luomaan, jakamaan ja käyttämään pelitoiminnallisuuskirjastoa pelimekaniikkojen toteuttamiseen. Pystyt soveltamaan taitojasi monimutkaisten pelimekaniikkojen toteuttamiseen ja analysoimaan toimivan pelin pelitoiminnallisuuskirjaston avulla. Olet tehnyt yhteistyötä muiden pelikehittäjien kanssa projekteissasi.
Esitietovaatimukset
Vaaditaan riittävät taidot peliohjelmoinnissa, pelimoottorissa ja muissa keskeisissä kehitystyökaluissa. Aiempi pelitoiminnallisuuden koodipohja on plussaa.