Economic Responsibility in Tourism (5 op)
Toteutuksen tunnus: MT00CG05-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
24.11.2025 - 06.02.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 45
- Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Tourism Management (AMK)
- Opettajat
- Sanna Niemi
- Ryhmät
-
MTM24S1Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
-
ZJA25SMAvoin amk, marata
- Opintojakso
- MT00CG05
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla vuorottelevat itsenäinen kirjallisuuteen ja videomateriaaliin perehtyminen, luennot sekä oppimis- ja harjoitustehtävät.
Luennot (vko 35-47)
Syysloma (vko 42)
Tentti
Uusintatentti 1
Uusintatentti 2
Opintojakso vaatii viikottaista työskentelyä. Varaathan luentojen lisäksi kalenteriisi viikoittain noin 6-8 tuntia aikaa tälle opintojaksolle.
Tavoitteet
In this course, you familiarize yourself with various aspects of financial decision-making in the context of tourism, equipping you with the knowledge and skills needed to excel in this field. The object of this course is to provide you with a comprehensive understanding of the economic responsibilities within the tourism sector.
Competences
Learning to learn, Tourism business
Learning objectives
You learn how to analyze cost structures, break-even points, and profit potential, to ensure informed decision-making. You learn to use various calculation models and methods to analyze the company's financial situation and to forecast the future. For example, you learn how to prepare cost-volume-profit calculations for determining the profitability. You also learn to look at costs and analyze factors related to pricing and discounts as well as put forward development proposals for them. You understand pricing strategies that maximize revenue while considering the economic, ethical, and environmental responsibilities of tourism businesses.
During the course, your understanding of the profitability of different business areas increases and you understand their effects on the company's overall profitability. You are able to identify and examine factors impacting profitability. You can identify and prioritize valuable customer segments, fostering responsible and profitable customer relationships.
You are able to interpret financial statements and ratios to evaluate the financial health and performance of a company meaning for example to analyze company's profitability, solidity and liquidity through financial ratios.
Sisältö
You learn pricing strategies and methods, cost-volume-profit thinking, profitability, cost concepts, activity-based costing, customer profitability analysis, as well as ratios and different financial statements. Your understanding of profitable business increases, and you develop skills for analyzing and interpreting financial information.
Oppimateriaalit
Harris, Peter: Profit Planning: For Hospitality and Tourism. 2011. Saatavilla e-kirjana JAMKin kirjastosta.
Opetusmenetelmät
Tiedot täydentyvät kesäkuun aikana.
Luennot Rajakadun kampuksen luokkatilassa
Kirjallinen aineisto
Videomateriaali
Harjoitus- ja oppimistehtävät
Ohjaus ja palaute
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti järjestetään viikolla xx.
Kaksi uusintatenttiä järjestetään tutkintosäännön mukaisesti ja ne tulevat olemaan viikoilla xx ja xx.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toisessa korkeakoulussa suoritettu vastaava opintojakso voidaan lukea hyväksi osasuorituksena tai kokonaisuutena. Muulla tavoin hankittu osaaminen voidaan tunnistaa ja tunnustaa näyttökokeeseen osallistumalla. Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus yhteensä 135 h
Luennot ja tentti 40 h
Itsenäinen kirjallisuuteen ja videoihin perehtyminen 50 h
Tehtävien tekeminen yksin ja ryhmässä 45 h
Opetus- ja ohjauskontakteilla perehdyt opintojakson tietopuoliseen sisältöön sekä teet ja tarkastat oppimistehtäviä yksin ja ryhmissä. Teet oppimistehtäviä myös omalla ajallasi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1 (Sufficient)
You name concepts of profitability and know which factors affect profitability. You understand the basic principles of cost-volume-profit analysis and are able to prepare a basic cost-volume-profit calculation. You are able to explain the basic principles of pricing in your own words. Assignments require additional guidance and clarification. You apply the information with guidance and with more detailed instructions.
2 (Satisfactory)
You present factors affecting to profitability and recognize the factors related to the management of profitability. You prepare cost-volume-profit and pricing calculations for an example company under guidance. You are able to explain the principles of cost-volume-profit approach and its application in practice. You recognize factors affecting the pricing in the example company and name key factors in pricing in companies operating in tourism. You are able to do the learning tasks under guidance.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 (Good)
You outline cost-volume-profit analysis and calculations, itemize the process steps and describe the impact of cost-volume-profit based analytical profit calculation factors on profitability. You are able to prepare error-free cost-volume-profit and pricing calculations as well as apply these methods for decision making. You apply different pricing strategies and methods in practice and justify your chosen strategy. You prepare a profitability analysis based on cost-volume-profit calculations and pricing calculations.
4 (Very good)
You assess the impact of cost-volume-profit analysis. You are able to develop profitability analysis as an analytical profit calculation based on cost-volume-profit and pricing calculations. You are able to analyze the effects of pricing on the company's profitability. You compare different pricing strategies, highlighting their advantages and disadvantages. You analyze the financial health and sustainability of a tourism organization based on financial statements and ratios.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 (Excellent)
You plan cost-volume-profit analysis and sensitivity analysis for alternative action plans. You are able to plan active measures related to cost-volume-profit and pricing calculations to influence the company’s profitability. You evaluate different pricing strategies and their long-term effects on the company's financial performance. You critically assess the financial health and sustainability of a tourism organization based on financial statements and ratios.
Esitietovaatimukset
Percentage calculations
Calculation of the value-added tax
Simple interest calculation
Compound interest
Indices
Inflation and deflation
Exchange rate (currency) calculations
Basic statistics
Lisätiedot
Opettaja puhuu sekä suomea että englantia. Kurssin voi suorittaa keskitason englannin kielellä, sujuva englannin taito on eduksi.
Opintojakson arviointi perustuu seuraavien osasuoritusten kautta osoitettuun osaamiseen: harjoitus- ja oppimistehtävät 60 % (3 op) ja tentti 40 % (2 op).