Strateginen palvelujen johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YH00CL65-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.08.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
15.09.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 45
- Koulutus
- Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Restonomi
- Opettajat
- Anne Törn-Laapio
- Tarja Niemelä
- Ryhmät
-
YJM25S1Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, restonomi
-
ZJAYJM25S1Avoin AMK, marata, Yamk-väylä, Johtaminen, ylempi amk, Vastuullisuuden ja palveluiden johtaminen
-
YMB25S1Projektijohtaminen ylempi AMK, restonomi
-
YJM24S1Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, restonomi
- Opintojakso
- YH00CL65
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso on jaettu kahteen osaan
3 op Strateginen palveluiden johtaminen
2 op Toimintaympäristön analyysi
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Strategisen johtamisen tavoitteena on mahdollistaa resurssien tehokas käyttö, asiakkaan tarpeisiin vastaaminen sekä luoda yritykselle kilpailuetua ja menestystä markkinoilla. Strategisella johtamisella organisaatio vastaa omistajien ja muiden sidosryhmien odotuksiin sekä tuottaa hyötyä yhteiskunnalle. Toimintaympäristön analyysi auttaa huomioimaan ja ennakoimaan toimintaympäristön muutoksia organisaation strategisen päätöksenteon tukena.
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät palvelujen johtamisen ja markkinoinnin teoreettisen viitekehyksen, perehdyt toimialasi toimintaympäristön analysointiin ja osaat soveltaa näitä strategisessa johtamisessa ja kehittämistyössä.
Opintojakson osaamiset
Palveluliiketoiminnan johtamisosaaminen
Hallitset palvelujen johtamisen tietoperustan ja osaat arvioida, analysoida ja soveltaa sitä kriittisesti strategisen johtamisen näkökulmasta. Osaat arvioida ja kehittää palveluliiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen tueksi strategioita ja käynnistää kehittämistoimenpiteitä yhdessä sidosryhmien kanssa muuttuvissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä.
Oppimaan oppiminen
Osaat hankkia, kriittisesti arvioida ja tuottaa tietoa eri alojen näkökulmat huomioiden. Osaat kehittää ja johtaa yhteisöllistä oppimista organisaatioissa.
Eettisyys
Osaat edistää eettisesti kestävää toimintaa ja eettisen reflektion toteutumista erilaisissa toimintaympäristöissä. Toteutat hyvän tieteellisen käytännön periaatteita ja edistät niiden soveltamista työyhteisössäsi.
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Osaat ennakoida globaalin kehityksen ja yhteiskunnallisten ilmiöiden vaikutuksia toimintaympäristöön sekä analysoida niiden vaikutuksia.
Ennakoiva kehittäminen
Osaat analysoida nykytilannetta ja ennakoida oman alasi tulevaisuutta ja toimintaympäristön muutoksia.
Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson suoritettuasi osaat soveltaa strategisen palvelujen johtamisen teorioita. Ymmärrät palveluliiketoimintaa ja sen erilaisia toteuttamisen muotoja. Osaat arvioida ja analysoida palvelujen laatuun vaikuttavia tekijöitä ja tehdä strategisia päätöksiä laadunhallinnan tueksi. Osaat perustella toimintaympäristön analyysimenetelmillä tuottamaasi tietoa strategisessa päätöksenteossa ja osaat perustellen uudistaa palveluliiketoimintaa.
Sisältö
Opintojaksolla opit strategisesta ajattelun merkityksestä organisaatioiden kehittämisessä, palveluiden johtamisesta, palveluiden markkinoinnista, palveluliiketoiminnasta, laadunhallinnasta, asiakaslähtöisyydestä, sidosryhmäjohtamisesta, toimintaympäristön analyysimenetelmistä sekä palveluiden johtamiseen liittyvistä eettisistä kysymyksistä.
Hyödynnät oppimiasi sisältöjä palvelujen johtamisen kehittämisessä.
Aika ja paikka
Opintojakson aikataulu
Opintojakso alkaa 17.9.2025 Moodle-oppimisympäristössä.
Webinaarit
ke 17.9.2025 klo 16.30–18.00 Aloituswebinaari ja johdanto strategiseen palveluiden johtamiseen
ke 6.10.2025 klo 16.30–18.00 Toimintaympäristön analyysi
ke 8.12.2025 klo 16.30–18.00 Päätöswebinaari, reflektio ja palautteenantaminen
Tarkemman aikataulun löydät Moodle-oppimisympäristöstä.
Opintojakso päättyy 19.12.2025.
Aikataulutettu verkossa toteutettava opintojakso
Strateginen palveluiden johtaminen on kokonaan verkossa toteutettava opintojakso.
Opiskelet aikataulutetusti Moodlesta löytyvän tarkemman aikataulun mukaan.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus ja muu opiskelijan itsenäisesti hankkima materiaali
Bordoloi, S., Fitzsimmons, J., & Fitzsimmons, M. (2023). Service management: Operations, strategy, information technology. McGraw-Hill Education.
Grönroos, C. & Tillman, M. (2020). Palvelujen johtaminen ja markkinointi (5. painos). Alma Talent.
Kamensky, M. (2015). Strateginen johtaminen: Menestyksen timantti. Talentum.
Vargo, S. L., & Lusch, R. F. (2017). Service-dominant logic 2025. International Journal of Research in Marketing, 34, 46–57. https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2016.11.001
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät
Strateginen palveluiden johtaminen on verkossa toteutettava opintojakso. Opiskelet Moodle-oppimisympäristössä, josta löydät opintojakson ohjeistukset, aikataulut, tehtävät ja materiaalit. Osallistut myös webinaareihin. Webinaareissa opit yhteisöllisesti. Teet itsenäistä tiedonhankintaa ja sovellat oppimaasi kahdessa opintojakson pääoppimistehtävässä.
Oppimistehtävät
Opintojakson kolmen ensimmäisen viikon aikana teet ensimmäisen oppimistehtävän, joka vahvistaa läsnäolosi opintojaksolla. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että olet palauttanut ensimmäisen oppimistehtävän 15.10.2025 mennessä.
1) Kirjallisena yksilötehtävänä teet käsitemäärittelyä annetuista artikkeleista ja laadit niistä käsitekartan. Teet yhteen artikkeliin perustuvan oppimistehtävän (arvioitava yksilötehtävä 50 %).
2) Ryhmätehtävässä sovellat valittuja toimintaympäristön analyysimenetelmiä omaan toimialaan/asiantuntijuusalueeseen, joita esittelet webinaarissa (arvioitava kirjallinen yksilötehtävä 50 %).
Ohjaus
Saat ohjausta Moodle-oppimisympäristössä ja webinaareissa.
Palaute
Saat laadullista ja määrällisestä palautetta oppimistehtävistäsi.
Annat myös puoliväli- ja loppupalautteen opintojaksosta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnät toimialasi ja asiantuntijuusalueesi toimintaympäristöä oppimisympäristönä, jota sovellat oppimistehtäviisi.
Opintojakson oppimistehtävissä yhdistyvät työelämän asiantuntijoiden osaaminen sekä korkeakouluopintojen monialainen asiantuntija- ja sidosryhmäverkosto (mm. YAMK-alumnit).
Opiskelijaryhmäsi muodostaa työelämälähtöisen vertaisoppimisverkoston.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla hyödynnät kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta. Opit kansainvälisyyden merkityksestä organisaatioiden strategisessa johtamisessa. Ennakoit globaalin kehityksen vaikutuksia toimialaasi ja asiantuntijuusalueeseesi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit tutustua Jamkin tutkintosäännön 17§:ään harkitessasi opintojakson osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (hyväksilukemista) perustuen aiemmin hankkimaasi osaamiseesi ja opintojakson tavoitteisiin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjeellinen ajankäyttösi 5 opintopisteen opintojaksolla on 135 työtuntia, joka jakautuu seuraavasti:
Verkkoluennot ja webinaarit 8 tuntia
Opiskelumateriaaliin perehtyminen 40 tuntia
Yksilötehtävät 87 tuntia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kokoat strategisen palveluiden johtamisen lähdeaineiston muutamista opintojaksoille osoitetuista artikkeleista ja/tai tietokirjoista. (1-2)
Tunnistat ja luokittelet strategisen palveluiden johtamisen keskeisiä käsitteitä. (1-2)
Kirjoitat jäsentymätöntä tekstiä, jossa on toistuvia kieli- ja tyylivirheitä. Noudat Jamkin raportointiohjeistusta puutteellisesti. (1-2)
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Tuotat valitsemistasi ja opintojaksolle osoitetuista artikkeleista ja/tai tietokirjoista kokoavan matriisitaulukon ja jäsennät käsitteitä ja niiden välisiä yhteyksiä. (3-4)
Erottelet ja vertailet strategisen palveluiden johtamisen keskeisten käsitteiden välisiä suhteita. (3-4)
Kirjoitat johdonmukaisesti, perusteellisesti ja havainnollisesti. Kirjoitat jäsentyneesti, mutta tekstissä esiintyy satunnaisia kieli -ja tyylivirheitä. Noudatat Jamkin raportointiohjeistusta. (3-4)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osoitat lähdevalinnoillasi lähdekriittisyyttä ja osaat tuottaa synteesejä lukemistasi artikkeleista ja/tai kirjoista sekä perustelet valitsemiasi teorioita ja osaat soveltaa niitä toimialasi näkökulmasta. (5)
Arvioit strategisen palveluiden johtamisen keskeisiä käsitteitä kriittisesti ja esität niitä havainnollisesti yhdistämällä teorioita ja käytäntöä. (5)
Kirjoitat vakuuttavasti ja tekstisi muodostaa loogisesti etenevän kokonaisuuden. Kirjoitat kriittisesti ja argumentoit esittämiäsi näkökulmia. (5)
Esitietovaatimukset
Ei vaadi edeltävää osaamista
Lisätiedot
Opintojaksolla oppimaasi arvioidaan laadullisesti osaamistavoitteisiin perustuen hyödyntäen opettajan antamaa palautetta, opiskelijan itsearviointia sekä vertaisilta saatua palautetta.
Opintojaksolla tekoälyn hyödyntämisessä, ohjeistuksissa ja mahdollisissa eettisissä kysymyksissä noudatetaan päivitettyjä Arenen suosituksia ja Jamkin sääntöjä.
Avoin AMK 5