Siirry suoraan sisältöön

Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: STTS2016-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4.5 op

Toteutustapa

10 % Lähiopetus, 90 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Toimintaterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Maaret Rutanen
  • Emmi Ritvos

Vastuuopettaja

Emmi Ritvos

Ryhmät

  • STT23SM
    Toimintaterapeutti (AMK)
  • STT22S1
    Toimintaterapeutti (AMK)
  • STT22SM
    Toimintaterapeutti (AMK)
  • STT23S1
    Toimintaterapeutti (AMK)
  • 22.01.2025 12:00 - 14:30, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3012
  • 28.01.2025 12:00 - 14:00, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3012
  • 29.01.2025 12:00 - 15:00, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3012
  • 04.02.2025 12:00 - 15:00, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3012
  • 05.02.2025 12:00 - 13:30, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3012
  • 11.02.2025 12:00 - 13:30, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3012
  • 13.02.2025 09:45 - 11:15, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3012
  • 19.02.2025 12:00 - 14:30, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3012
  • 04.03.2025 12:00 - 13:30, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3012
  • 01.04.2025 12:00 - 13:30, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3012

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit ymmärtämään terveyden, toiminnan ja elämäntapojen välistä yhteyttä. Tarkastelet elämäntapojen tukemista ammattillisesta roolistasi ja opit keinoja elämäntapojen toiminnalliseen tukemiseen. Sovellat oppimaasi aidoissa ohjaustilanteissa.

Opintojakson osaamiset
Sosiaali- ja terveysalan asiakkuusosaaminen
Toimintaterapiaprosessin ja ammatillisen harkinnan osaaminen

Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson käytyäsi tiedät, miten terveys, toiminta ja elämäntavat liittyvät toisiinsa. Ymmärrät, miten elämäntapoja voidaan tukea toiminnallisesti oman alasi tietoperustaa ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen. Sovellat tietoa ja ymmärrystäsi aidoissa ohjaustilanteissa, joissa selvität ohjattavien tarpeita ja tuet heitä terveyttä edistävien elämäntapojen noudattamisessa.

Sisältö

Opintojaksolla perehdyt terveyden, toiminnan ja elämäntapojen väliseen suhteeseen. Tarkastelet elämäntapojen tukemisen merkitystä osana sosiaali- ja terveysalan ammatillista toimintaa oman ammattisi näkökulmasta ja ajankohtaista, näyttöön perustuvaa tutkimusta hyödyntäen. Perehdyt elämäntapoja tukeviin, näyttöön perustuviin ohjelmiin kuten Lifestyle Redesign-ohjelmaan. Syvennät osaamistasi asiakkaan motivoinnissa muutosvaihemallia ja motivoivaa keskustelua hyödyntäen. Perehdyt toiminnan käyttämiseen muutoksen välineenä ja teknologisiin sovelluksiin muutosten tukemisessa. Suunnittelet ja toteutat käytännössä elämäntapoja selvittäviä ja tukevia ohjaustilanteita, joissa hyödynnät toiminnallisia menetelmiä.

Aika ja paikka

Työskentely toteutuu verkossa. Ryhmänohjauksen osalta voit valita toteutatko ryhmän kasvotusten vai etänä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Clark, F.A., Blanchard, J., Sleight, A. ym. 2015. Lifestyle Redesign. The Intervention Tested in the USC Well Elderly Studies. 2nd Edition. AOTA Press. tai Mendel, D.R. 1999. Lifestyle redesign: implementing the well elderly prrogram. AOTA cop. tai Craig. C. & Mountain, G. 2007. Lifestyle matters: an occupational approach to healthy aging. Speechmark.

Erlandsson, L-K. & Persson, D. 2020. The ValMO Model: occupational therapy for a healthy life by doing. Studentlitteratur.

Scaffa, M.E. & Reitz, S.M. 2014 Occupatinal therapy in community-based practice settings. Second edition. F.A. Davis. E-kirja. tai Scaffa, M.E. & Reitz, S.M. 2020. Occupational therapy in community and population health practice. Third edition. F.A. Davis. E-kirja.

Ajankohtaiset aihealueen tutkimusartikkelit.

Opetusmenetelmät

Opintojakso perustuu verkkopedagogisiin menetelmiin ja vaatii itsenäistä työotetta. Teorian opiskelun lisäksi pääset harjoittelemaan ryhmänohjausta käytännössä (läsnä tai etäryhmissä).

Opintojakso koostuu webinaareista, tallenteista, itsenäisistä pienemmistä tehtävistä sekä ryhmätyöskentelystä kokousharjoituksessa ja lukupiirissä. Lisäksi teet kirjallisen suunnitelman ryhmäinterventiosta, pidät oppimispäiväkirjaa ohjauksen ajan ja pohdit osaamisesi kehittymistä essee tentissä opintojakson lopussa.

Webinaareihin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa, kuulokkeita ja mikrofonia. Tekoälyn käyttöön on erilliset ohjeet Moodle-työtilassa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson ohjaukseen liittyvä harjoittelu on mahdollista toteuttaa työelämäkonteksissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tentin voit tehdä joustavasti Moodlessa opintojakson loppupuolella. Tarkemmat aikataulut löydät Moodlen-työtilasta.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Voit valita tämän Elämäntapojen toiminnallisen tukemisen opintojakson, jolla etsit ohjattavan ryhmän itse TAI tulla opintojaksolle kesäjaksolla ja ohjata syksyn 25 TOIVO-ryhmää. Tällöin ryhmää ei tarvitse itse etsiä.

Tältä opintojaksolta et voi saada hyväksilukua, vaikka sinulla olisi ryhmänohjauksesta kokemusta, sillä harjoittelet toimintaterapian intervention soveltamista käytännössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuudessaan 5 opintopistettä eli 135 h opiskelijan työtä.

Teoriaosuuden tehtävät 3op eli 81h:
Webinaarit yhteensä 12h
Tallenteet ja niihin liittyvät pienemmät tehtävät 10h
Kokousharjoitus 3h
Lukupiiri 27h
Ryhmän teoreettiset lähtökohdat tehtävä 29h

Käytännön osuuden tehtävät 2op eli 54h:
Ryhmän etsiminen ja suunnittelu 20h
Ryhmänohjaus ja oppimispäiväkirjan pito 20h
Essee tentti 14h

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla opiskelet ensin teoriaa noin 7-8 viikon ajan. Työskentelyviikoille on aikataulutettu joko webinaari, itsenäistä työtä tai ryhmätyötä. Teorian opiskelun jälkeen voit lähteä ohjaamaan ryhmää käytännössä. Myös käytännön ohjauksen ajalle on aikataulutettu opettajan ohjauswebinaari.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson arviointi perustuu itsearviointiin, vertaisarviointiin ja opettajan antamaan palautteeseen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Osoitat ymmärtäväsi terveyden, toiminnan ja elämäntapojen välistä suhdetta. Tarkastelet perustellusti elämäntapojen tukemisen merkitystä sosiaali- ja terveysalalla ja oman ammattisi käytäntöihin liittyen. Suunnittelet ja toteutat käytännössä teoreettisesti perusteltua elämäntapoja tukevaa toiminnallista ohjausta. Osoitat pystyväsi arvioimaan omaa ammatillista toimintaasi teoriaa hyödyntäen.
Hylätty: Et kykene osoittamaan ymmärtäväsi terveyden, toiminnan ja elämäntapojen välistä suhdetta. Elämäntapojen tukemisen merkityksen tarkastelu osana sosiaali- ja terveysalan toimintaa ja ammattiasi ei ole perusteltua. Oman ammatillisen toiminnan arviointi on teoreettisesti puutteellista.

Esitietovaatimukset

Opintojaksolle tullessa sinulla tulee olla perusosaaminen toimintaterapian teoreettisista lähtökohdista sekä terapiaprosessista. Toiminnan ja osallistumisen mahdollistaminen toimintaterapian keinoin tulee olla hallussa. Sinulla tulee olla sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaamista asiakkaan hvyinvoinnin ja toimijuuden edistämiseksi. Sinun tulee tietää ryhmänohjaamisen lähtökohtia ja periaatteita sekä perusteet toiminnallisuudesta ja luovan toiminnan käyttämisestä tavoitteellisessa ryhmätoiminnassa.