Skip to main content

Yrittäjyys (kontaktiopetus suomeksi) (3 op)

Toteutuksen tunnus: ZZ00CK90-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

28.01.2025 - 06.05.2025

Opintopistemäärä

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakoulupalvelut

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Musiikkipedagogi (AMK)
  • Logistiikka (AMK)
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
  • Palveluliiketoiminta (AMK)
  • Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)
  • Sähkö- ja automaatiotekniikka (AMK)
  • Tiimiakatemia (AMK)
  • Kätilö (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Konetekniikka (AMK)
  • Tietojenkäsittely (AMK)
  • Rakennusmestari (AMK)
  • Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
  • Bachelor's Degree Programme in Information and Communications Technology
  • Liiketalous (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Maaseutuelinkeinot (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Anne-Maria Raitio
  • Eetu Lehtonen
  • Juuso Hassi
  • Suvi Salminen
  • Essi Säynätmäki
  • 11.02.2025 08:30 - 11:00, Yrittäjyys (kontaktiopetus suomeksi) ZZ00CK90-3017
  • 18.02.2025 08:30 - 11:00, Yrittäjyys (kontaktiopetus suomeksi) ZZ00CK90-3017
  • 04.03.2025 08:30 - 11:00, Yrittäjyys (kontaktiopetus suomeksi) ZZ00CK90-3017
  • 11.03.2025 08:30 - 11:00, Yrittäjyys (kontaktiopetus suomeksi) ZZ00CK90-3017
  • 01.04.2025 08:30 - 11:00, Yrittäjyys (kontaktiopetus suomeksi) ZZ00CK90-3017
  • 15.04.2025 08:30 - 11:00, Yrittäjyys (kontaktiopetus suomeksi) ZZ00CK90-3017
  • 29.04.2025 08:30 - 11:00, Yrittäjyys (kontaktiopetus suomeksi) ZZ00CK90-3017

Objectives

Opintojakson tarkoitus

Hankit opintojaksolla perustietoa yrittäjyydestä ja yrittäjyyden merkityksestä yhteiskunnassa. Opintojaksolla arvioit omia yrittäjyysvalmiuksia ja laajennat ymmärrystä yrittäjyydestä eri toimialoilla esim. yrittäjätarinoiden avulla. Opintojakson aikana työskentelet monialaisessa tiimissä, jossa kehitätte yritysidean, jonka liiketoimintapotentiaalia ja kannattavuutta arvioitte erilaisten toiminnallisten työkalujen avulla.

Opintojakson osaamiset

Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Ennakoiva kehittäminen

Opintojakson osaamistavoite

1. Tunnistat ja osaat arvioida omia yrittäjyyteen liittyviä valmiuksiasi ja asenteitasi.
2. Tiedät, mitä ovat sisäinen yrittäjyys, yrittäjäksi ryhtyminen sekä yrittäjyyden ja innovaatioiden merkitys yhteiskunnassa.
3. Tunnistat asiakastilanteissa tai palveluissa tarpeita, joita hyödynnät liikeidean kehittämisessä.
4. Ymmärrät kannattavan yritystoiminnan edellytyksiä sekä arvon muodostumisen periaatteita.
5. Osoitat kykyä johtaa itseäsi yrittäjämäisesti monialaisessa tiimissä.
6. Tunnet ja osaat hyödyntää Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja EduJyväskylän yrittäjyys- ja innovaatioympäristöjä sekä niihin liittyviä tukipalveluja.

Content

Tunnistat oman sisäisen yrittäjyyden taitosi ja hyödynnät niitä työskennellessäsi opintojaksolla monialaisessa tiimissä.

Tutustut opintojaksolla yrittäjyyden käsitteisiin teoriassa ja erilaisiin yrittäjyyden tapoihin oppimistehtävien kautta.

Kokemuksesi, havaintojesi ja hankitun tiedon perusteella muodostat näkemyksen asiakkaiden tarpeista, jonka pohjalta kehität tiimisi kanssa yritysidean.

Pohdit ja arvioit yritysidean liiketoimintamahdollisuuksia tiimisi kanssa.

Ideoiden arvioinnissa ja kehityksessä käytät työkaluna ja viestinnän apuvälineenä liiketoimintakaaviota (Business Model Canvas) ja asiakasarvokaaviota (Value Proposition Canvas).

Learning materials and recommended literature

Osterwalder&al. 2014. Value Proposition Design
Osterwalder&Pigneur. 2010. Business Model Generation
Möttönen, Tuomas (toim.). 2019. Yrittäjät Suomessa.
Ries, Eric. 2011. Lean Startup.

Teaching methods

Oppimismenetelmät
- käänteinen oppiminen (flipped learning)
- lukupiiri
- monialainen ryhmätyöskentely

Opiskeluusi opintojaksolla sisältyy työpajatyöskentelyä, ryhmätöitä, itsenäistä työskentelyä, valmennuksia ja asiantuntijaluentoja. Opiskelussa ja opetuksessa pyritään edistämään yhteistyötä alueen yritysten ja yrittäjyyskumppaneiden/verkostojen kanssa (esim. Jyväskylän Yritystehdas, K-S Yritysidea, JES ry, EduFutura). Keskeinen osa oppimiskulttuuria ja oppimistasi on tavoitteellinen työskentely monialaisessa tiimissä valmentajan tukemana. Tiimissä luodaan kuvitteellinen liikeidea, jonka liiketoimintapotentiaalia arvioidaan erilaisten työkalujen avulla. Tiimi- ja työpajatapaamisiin tulet aina valmistautuneena. Opintojakson eri vaiheissa reflektoit omaa osaamistasi.

Student workload

1. Aktiivinen osallistuminen ryhmätyöskentelyyn, liikeidean kehittämiseen (68%)
2. Itsenäiset tehtävät (10%)
3. Kontaktiopetus (22%)

Kontaktiopetus 17,5h
Itsenäistä työskentelyä 8,5h
Ryhmätyöskentelyä 55h

Content scheduling

Opintojakson käynnistyy itsenäisellä tehtävällä T1, joka tulee olla tehtynä palautuspäivämäärään mennessä.

Opintojaksossa on seitsemän 2,5 tunnin työpajaa kampuksella, joissa läsnäolovelvoite.

Opintojakso viimeistellään itsenäisellä tehtävällä T5.

Further information for students

Arviointimenetelminä valmentaja käyttää jatkuvaa ohjausta ja arviointia. Opiskelija arvioi oman osaamisensa kehittymistä opintojakson eri vaiheissa. Opintojakson puolivälissä ryhmä vertaisarvioi toimintaansa. Opintojakson lopussa tehtävän T5 vastauksista valmentaja antaa kirjallisen arvioinnin.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksytty: Ymmärrät yrittäjyyden roolin yhteiskunnassa ja eri toimialoilla. Tunnistat omat sisäisen yrittäjyyden piirteet ja hyödynnät niitä liikeidean kehittämisessä sekä osoitat kykyä johtaa itseäsi yrittäjämäisesti monialaisessa tiimissä. Tunnistat asiakastilanteissa tai palveluissa tarpeita, joita hyödynnät liikeidean kehittämisessä. Ymmärrät asiakkuuden roolin liikeidean kehittämisessä sekä arvon muodostumisen periaatteet. Tunnistat kannattavan liiketoiminnan periaatteita.

Prerequisites

Edeltävät opinnot: Kestävän kehityksen perusteet (1 op) tai vastaava osaaminen

Edeltävä osaaminen: tunnet keskeiset kestävän kehityksen käsitteet ja tavoitteet. Tunnistat kestävän kehityksen merkityksen ja osa-alueet.