Siirry suoraan sisältöön

Mediakasvatus lapsen ja nuoren hyvinvoinnin tukena (5 op)

Toteutuksen tunnus: SZ00CK70-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 19.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Timo Hintikka

Vastuuopettaja

Timo Hintikka

Ryhmät

  • ZJA25KS
    Avoin AMK, sote

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on, että opit ymmärtämään mediakasvatusta osana lapsen ja nuoren hyvinvointia.

Osaamiset:

Sosiaalialan eettinen osaaminen
Sosiaalialan asiakastyön osaaminen

Osaamistavoitteet:

Huomioit suojelullisen näkökulman mediakasvatuksessa. Tunnistat median käytön ikärajat ja mahdolliset median eri muotojen sekä älylaitteiden liiallisen käytän haitalliset vaikutukset. 

Osaat hyödyntää digitaalisuutta, älylaitteita ja median eri muotoja ohjatessa ja tukiessa lapsen ja nuoren hyvinvointia, kasvua, kehitystä ja oppimista sekä kuntoutumista. Kykenet tukemaan huoltajia lasten ja nuorten mediakasvatuksessa.

Sisältö

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on mediakasvatuksen keskeiset käsitteet, periaatteet ja suojelullinen näkökulma mediakasvatukseen. Perehdyt erilaisiin mediavälineisiin ja -sovelluksiin ja digitaalisuuden hyödyntämiseen mediakasvatuksen toteuttamisessa eri ikäisten lasten ja nuorten kanssa. Lisäksi perehdyt huoltajien tukemiseen mediakasvatuksessa.

Aika ja paikka

Opiskelija voi suorittaa opintojakson oman aikataulun mukaisesti huomioiden oppimistehtävien palautuspäivämäärät.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodle työtilan materiaali, dokumentit, videot, linkit ja tukimateriaali.
Elomaa, K, Haapsalo, T ja Kirkkopelto, K. 2024. Villi juttu : pienten lasten kaveritaitojen vahvistaminen ja kiusaamisen ehkäisy digitaalisessa maailmassa.
Haasio, A. 2016. Koukussa nettiin: lapset, nuoret ja verkon vaarat.
Kosola, S, Moisala, M, & Ruokoniemi, P (toim.) 2019. Lapset, nuoret ja älylaitteet - Taiten tasapainoon.
Lahikainen, A-R, Mälkiä, T & Repo, K (toim.)2021. Media lapsiperheessä.
Willman, Veera (toim.) 2018. Mediakasvatuksen käsikirja

Opetusmenetelmät

tsenäinen verkko-opiskelu ja vaihtoehtoiset oppimistehtävät opiskelijan oman opiskeltavan alan näkökulmasta. Opintojaksolla ei ole webinaareja, mutta se sisältää vuorovaikutteisia tehtäviä keskustelupalstalle.
Tekoälyn käyttö on sallittua tällä opintojaksolla opiskelun ja tehtävien tukena, mutta se pitää kertoa tehtävien yhteydessä ja noudattaa JAMKin ja Arenen linjauksia.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävä 2 voi vaihtoehtoisesti tehdä toiminallisena toteutuksena työelämässä esseetyyppisen tehtävän sijaan. Tällöin opiskelija itse hankkii mahdollisen suorituspaikan mediakasvatuksen toiminnalliseen toteutukseen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävien palautusajat löytyvät Moodlesta maaliskuussa 2025.
Palautusajankohdat ovat maalis-toukokuussa 2025

Kansainvälisyys

Opintojaksolla on tukimateriaaleissa kansainvälistä opiskelumateriaalia.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakson voi hyväksilukea aiemmilla opintojakson tavoitteiden ja sisältöjen mukaisilla korkeakoulutasoisilla (vähintään 5op) opinnoilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op, 135h jakautuu:

Verkko-opiskelu 50h
itsenäinen opiskelu 20h
Oppimistehtävät 65h

Sisällön jaksotus

Opiskelija voi suorittaa opintojakson oman aikataulun mukaisesti, opintojaksolla ei ole aikatauluun sidottuja webinaareja.

Lisätietoja opiskelijoille

Oppimistehtävien arvioinnista lisätietoa Moodlessa maaliskuussa 2025

Avoin amk: 5 paikkaa
COL: 20 paikkaa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1= Tunnistat median roolin lasten ja nuorten arjessa. Kuvaat mediakasvatuksen keskeisiä käsitteitä ja periaatteita. Listaat erilaisia mahdollisuuksia käyttää digitaalisuutta ja median eri muotoja ja välineitä hyväksi lasten ja nuorten parissa.

2= Tunnistat median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Osaat kertoa mediakasvatuksen keskeisiä käsitteitä ja periaatteita. Kerrot erilaisia mahdollisuuksia käyttää digitaalisuutta ja median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa hyväksi lasten ja nuorten parissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3= Osaat esitellä median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Osaat selittää mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Käytät ja sovellat digitaalisuutta ja median eri muotoja, välineitä sekä sovelluksia tukiessa lapsia, nuoria sekä heidän huoltajiansa.

4= Osaat arvioida ja analysoida median merkitystä ja roolia lasten ja nuorten arjessa ja hyvinvoinnissa. Osaat selittää mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Esität ja perustelet erilaisia mahdollisuuksia hyödyntää ja soveltaa digitaalisuutta, median eri muotoja, välineitä ja sovelluksia sekä osaat soveltaa ja arvioida niitä käytännössä tukiessa lapsia ja nuoria sekä heidän huoltajiansa mediakasvatuksessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5= Osaat arvioida ja analysoida median merkitystä ja roolia lasten ja nuorten arjessa ja hyvinvoinnissa. Osaat selittää analyyttisesti mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Osaat analysoiden ja perustellen esittää erilaisia mahdollisuuksia käyttää ja soveltaa digitaalisuutta, älylaitteita ja median eri muotoja sekä sovelluksia ja välineitä tukiessa lapsia ja nuoria sekä heidän huoltajiansa mediakasvatuksessa.