Lastensuojelun menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: SOSS2018-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 20.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4.5 op
Toteutustapa
10 % Lähiopetus, 90 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Merja Nybacka
- Riikka Rantanen
Vastuuopettaja
Merja Nybacka
Ryhmät
-
SOS22SMSosionomi (AMK)
-
SOS23SM2Sosionomi (AMK)
-
SOS23SMSosionomi (AMK)
-
ZJA25KSAvoin AMK, sote
- 15.01.2025 12:00 - 16:00, Lastensuojelun menetelmät SOSS2018-3006
- 28.01.2025 08:00 - 12:00, Lastensuojelun menetelmät SOSS2018-3006
- 13.02.2025 12:00 - 16:00, Lastensuojelun menetelmät SOSS2018-3006
- 06.03.2025 08:15 - 12:15, Lastensuojelun menetelmät SOSS2018-3006
- 20.03.2025 08:30 - 14:00, Lastensuojelun menetelmät SOSS2018-3006
Tavoitteet
Syvennät osaamistasi lapsi- ja perhelähtöisten menetelmien käytössä. Opintojakson jälkeen osaat suunnitella ja käyttää monipuolisia lastensuojelun menetelmiä työskennellessäsi lasten ja perheiden kanssa. Tämän lisäksi osaat työskennellä voimavara- ja ratkaisukeskeisesti. Menetelmien käytössä osaat huomioida perheiden osallisuuden ja lapsen näkökulman.
Sisältö
Opintojakson sisältöinä ovat lastensuojelutyön menetelmät, niiden teoriataustat ja käytäntöön soveltaminen lasten ja perheiden kanssa työskentelyssä. Tämän lisäksi tarkastellaan ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen teoreettisia lähtökohtia, periaatteita ja menetelmiä. Opintojaksolla tarkastellaan arviointimenetelmiä lastensuojelun näkökulmasta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
De Jong, P. & Berg, I. 2016. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Suom. Furman, B. & Mattila, A. Helsinki: Lyhytterapiainstituutti.
Hyvärinen, S. & Pösö, T. (toim.) 2018. Lapsen haastattelu lastensuojelussa. Ps-Kustannus.
Lahtinen, P. & Pynnönen, J. 2020. Opas lapsilähtöiseen palvelutarpeen arviointiin. Pesäpuu ry.
Mönkkönen, Kaarina. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus.
Petrelius, P., Tulensalo, H., Jaakola, A-M. & Hietamäki, J. (toim.). 2016. Lapsen elämäntilanteen ja tuen tarpeiden lapsikeskeinen, monitoimijainen arviointi : Tietoa lastensuojelun kehittämisen pohjaksi. THL.
Ratner, H. & Yusuf, D. 2020. Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen ohjaus ja neuvonta. Helsinki: Lyhytterapiainstituutti.
Seikkula, J. & Arnkill, T. 2009. Dialoginen verkostotyö. Helsinki: Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos.
Seikkula, J. & Arnkill, T. 2014. "Nehän kuunteli meitä": dialogeja monissa suhteissa. Helsinki: Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos.
Sudenlehti, J. & Uusitalo, I. 2018. Tulevaisuuden lastensuojelu. Suomen psykologinen instituutti.
Vilén Marika, Seppänen Paula, Tapio Nina, Toivanen Riikka (toim.). 2010. Kohtaamisia lapsiperheissä. Menetelmiä perhetyöhön. Helsinki: Kirjapaja.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään opetus- ja oppimismenetelminä webinaareja (sis. monialaisen casepäivän terveysalan opiskelijoiden kanssa), lähiopetusta koululla, itsenäistä työskentelyä, ryhmätyöskentelyä (menetelmävideon suunnittelu ja toteutus) sekä pareittain tehtävää kirjallista oppimistehtävää.
Sekä webinaarit että lähiopetus koululla ovat vuorovaikutteisia oppimistilanteita ja tulet niihin valmistautuneena etukäteen annetun ohjeistuksen mukaisesti. Webinaareihin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa, kuulokkeita ja mikrofonia.
Mikäli käytät tehtävissä tekoälyä, lisää tehtäviin sanallinen kuvaus, miten, missä määrin ja missä kohdin olet sitä hyödyntänyt.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäedustajien vierailut
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ryhmissä tehtävä videotehtävä + muiden tuottamien videoiden katsominen ja vertaispalautteen antaminen
Pareittain tehtävä kirjallinen oppimistehtävä
Tarkemmat aikataulut löytyvät toteutuksen Moodle- työtilasta.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Voit hakea hyväksilukua aiemmilla vastaavilla korkeakouluopinnoilla (sisältö/tavoitteet/laajuus), tai aiemmin hankitulla opintojakson sisältöihin ja tavoitteisiin soveltuvalla, vähintään yhden vuoden (12 kk) kestäneellä lastensuojelutyön työkokemuksella. Keskustele osaamisestasi opettajatutorisi kanssa ja tee tarvittaessa e-ahothakemus viimeistään kaksi viikkoa ennen opintojakson alkamista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus koululla 4h, webinaarit 18h, lähiopetukseen ja webinaareihin valmistautuminen 8h, ryhmätyöskentely 27h, itsenäinen työskentely ja pareittain tehtävä kirjallinen oppimistehtävä 78h. Yhteensä 135 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson arvioitavat suoritukset ovat ryhmissä tehtävä videotehtävä ja muiden tuottamien videoiden katsominen sekä vertaispalautteen antaminen (hyv-hyl) ja kirjallinen oppimistehtävä (0-5). Oppimistehtävään sisältyy opiskelijan henkilökohtainen itsearviointi, joka perustuu opintojakson osaamistavoitteisiin. Opintojakson numeerinen arvosana annetaan kirjallisen oppimistehtävän perusteella.
Avoin amk: 5 paikkaa (min-max-määrässä)
Joustava väylä: 2 paikkaa (ei min-max-määrässä)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Osaat perustella menetelmiin liittyviä valintoja. Tiedät ratkaisu- ja voimavarakeskeisen työotteen. Tämän lisäksi tiedät lapsi- ja perhelähtöisiä menetelmiä. Osaat kuvata kirjallisessa tehtävässä aihealueen sisältöjä noudattaen osittain JAMK:n raportointiohjetta.
Tyydyttävä 2
Osaat perustella menetelmiin liittyviä valintoja tavanomaisesti. Tiedät ratkaisu- ja voimavarakeskeisen työotteen. Tämän lisäksi tiedät ja tunnistat lapsi- ja perhelähtöisiä menetelmiä. Osaat kuvata kirjallisessa tehtävässä aihealueen sisältöjä noudattaen osittain JAMK:n raportointiohjetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Kykenet hyvin perustelemaan ja arvioimaan menetelmiin liittyviä valintoja. Osaat soveltaa ratkaisu- ja voimavarakeskeistä työotetta. Tämän lisäksi osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsi- ja perhelähtöisiä menetelmiä lastensuojelutyössä. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Kiitettävä 4
Kykenet kiitettävästi perustelemaan ja arvioimaan menetelmiin liittyviä valintojaan. Osaat soveltaa ratkaisu- ja voimavarakeskeistä työotetta. Tämän lisäksi osaat perustella menetelmiin liittyviä valintoja kriittisesti. Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsi- ja perhelähtöisiä menetelmiä lastensuojelutyössä. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata, perustella ja analysoida aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta noudattaen JAMK:n raportointiohjetta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Kykenet erinomaisesti perustelemaan ja arvioimaan menetelmiin liittyviä valintojaan teoreettisesti. Osaat soveltaa ratkaisu- ja voimavarakeskeistä työotetta. Osaat perustella menetelmiin liittyviä valintoja kriittisesti ja analyyttisesti. Osaat erinomaisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsi- ja perhelähtöisiä menetelmiä lastensuojelutyössä. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata, perustella ja analysoida aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Esitietovaatimukset
Ymmärrät lastensuojelun käsitteen, toimintaympäristöt sekä lastensuojelun prosessin. Tunnistat lasten, nuorten ja perheiden tarpeet työskentelyn lähtökohdiksi. Tunnistat lastensuojelun tarvetta aiheuttavat tekijät yhteiskunnassa.