Family Guidance in Child Welfare (3 cr)
Code: SOSS2019-3006
General information
- Enrollment
-
18.11.2024 - 09.01.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
13.01.2025 - 09.03.2025
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- School of Health and Social Studies
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 45
- Degree programmes
- Bachelor's Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Merja Nybacka
- Riikka Rantanen
- Teacher in charge
- Riikka Rantanen
- Groups
-
SOS22SMSosionomi (AMK)
-
SOS23SM2Sosionomi (AMK)
-
SOS23SMSosionomi (AMK)
-
ZJA25KSAvoin AMK, sote
- Course
- SOSS2019
Realization has 3 reservations. Total duration of reservations is 9 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 14.01.2025 time 08:15 - 11:15 (3 h 0 min) |
Perheohjaus lastensuojelussa SOSS2019-3006 |
Webinaari
|
Thu 30.01.2025 time 12:30 - 15:30 (3 h 0 min) |
Perheohjaus lastensuojelussa SOSS2019-3006 |
Webinaari
|
Wed 12.02.2025 time 08:15 - 11:15 (3 h 0 min) |
Perheohjaus lastensuojelussa SOSS2019-3006 |
Webinaari
|
Evaluation scale
0-5
Objective
After completing the course, you will recognize the issues in family life. You will have a comprehensive understanding of family counselling both from the early support and from the child welfare perspectives. You will be able to structure the family counselling process, evaluate the support needs of families and think
in a child-centred way. Additionally, you will recognize the resources of families and are able to strengthen the activeness and
participation of the family members.
Content
The contents of the course include the concept of family and issues in family life. Additionally, the course explores forms and process of family work. The course focuses on guidance and
assessment methods that strengthen the participation of families.
Materials
Lastensuojelulaki 2007/417.
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014.
Alatalo, M., Lappi, K. ja Petrelius, P. 2017. Lapsikeskeinen suojelu ja perheen toimijuuden
tukeminen lastensuojelun perhetyössä ja perhekuntoutuksessa. Kohti monitoimijaista, yhteistä perhetyötä. THL. Saatavissa: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/134616/URN_ISBN_978-952-302-859-3.pdf?sequence=1&isAllowed=y Viitattu
Rönkkö, L. & Rytkönen, T. 2010. Monisäikeinen perhetyö. Helsinki: WSOYPro.
Vilén, M., Seppänen, P., Tapio, N., Toivanen, R. & Vilén, M. (2010). Kohtaamisia lapsiperheissä: Menetelmiä perhetyöhön. Helsinki: Kirjapaja.
Teaching methods
Teaching and learning methods used in the course include webinars, independent article analysis, independent work and media monitoring assignment and reporting in pairs as teaching and learning methods.
The webinars are interactive learning situations and you will be prepared for them according to the instructions given in advance. To participate in webinars, you need a working camera, headphones and a microphone.
If you use AI in your assignments, please include a verbal description of how, to what extent and where you have used it.
Employer connections
Visits by representatives of working life.
Exam schedules
Article analysis
Media monitoring and reporting
More detailed timetables can be found in the Moodle workspace.
Completion alternatives
You can apply for admission with previous equivalent higher education studies (content/objectives/extent), or with at least one year (12 months) of work experience in family work that is relevant to the content and objectives of the course. Discuss your competences with your tutor and, if necessary, submit an eApplication form at least two weeks before the start of the course.
Student workload
Webinars 9h, preparation 6h, article analysis 27h, independent work and media monitoring and reporting 39h. Total 81h.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Välttävä 1
Osaat hankkia tietoa perhe-elämän ilmiöihin ja perheohjaukseen liittyen. Tiedät perheohjauksen muotoja ja menetelmiä sekä tunnet sen prosessin. Osaat kuvata kirjallisissa tehtävissä aihealueen sisältöjä noudattaen osittain JAMK:n raportointiohjetta.
Tyydyttävä 2
Osaat hankkia monipuolista tietoa perhe-elämän ilmiöihin ja perheohjaukseen liittyen. Ymmärrät perheohjauksen muotoja ja menetelmiä sekä tunnet prosessin. Osaat kuvata kirjallisissa tehtävissä aihealueen sisältöjä noudattaen osittain JAMK:n raportointiohjetta.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä 3
Osaat hankkia ja soveltaa monipuolista tietoa perhe-elämän ilmiöihin ja perheohjaukseen liittyen. Ymmärrät perheohjauksen muotoja ja menetelmiä sekä tunnet prosessin ja osaat perustella ja arvioida niihin liittyviä valintoja. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Kiitettävä 4
Osaat hankkia, soveltaa ja arvioida monipuolista tietoa perhe-elämän ilmiöihin ja perheohjaukseen liittyen. Ymmärrät perheohjauksen muotoja ja menetelmiä sekä tunnet prosessin ja osaat perustella ja arvioida kriittisesti niihin liittyviä valintoja. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata, perustella ja analysoida aihealueen ilmiöitä JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen 5
Osaat hankkia, soveltaa ja arvioida monipuolista tietoa perhe-elämän ilmiöihin ja perheohjaukseen liittyen. Ymmärrät perheohjauksen muotoja ja menetelmiä laaja-alaisesti. Tunnet perheohjauksen prosessin ja osaat perustella, soveltaa ja arvioida kriittisesti sekä prosessiin että menetelmiin liittyviä valintoja. Osoitat kirjallisissa tehtävissä erinomaista kykyä kuvata, perustella ja analysoida aihealueen ilmiöitä JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Qualifications
You are familiar with the Finnish social welfare system (specially child protection) and support services for families. You can perceives the connection between social factors and human everyday life and you are familiar preventive child welfare work.
Further information
The course will be assessed on the basis of article analysis (0-5) and media monitoring and its written reporting (0-5). The media monitoring assignment includes a personal self-assessment of the student based on the learning objectives of the course. The assignment will also include optional peer feedback. The numerical grade for the course will be based on the average of the grades for the article analysis and the media monitoring assignment.