Vahvistuva vanhemmuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SOSS2025-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 09.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Merja Nybacka
- Katja Kokkinen
Vastuuopettaja
Merja Nybacka
Ryhmät
-
SOS22SMSosionomi (AMK)
-
ZJA25KSAvoin AMK, sote
-
ZJA25KSSTVOAvoin AMK, sote, sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot
- 22.01.2025 08:15 - 11:15, Vahvistuva vanhemmuus SOSS2025-3005
- 31.01.2025 08:30 - 11:30, Vahvistuva vanhemmuus SOSS2025-3005
- 13.02.2025 08:15 - 11:15, Vahvistuva vanhemmuus SOSS2025-3005
- 07.03.2025 08:15 - 11:15, Vahvistuva vanhemmuus SOSS2025-3005
Objectives
Opintojakson jälkeen ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa ja tukea vanhemmuutta. Tämän lisäksi osaat kehittää ja soveltaa reflektiivistä työtapaa perheiden kanssa tehtävässä työssä sekä syvennät teoreettista ajattelua vanhemmuuden tukemisessa. Osaat tunnistaa perheiden kanssa työskentelyyn liittyviä tunteita ja ajatuksia sekä perheen jäsenten kokemuksia, ajatuksia ja tunteita.
Content
Opintojakson sisältöinä ovat mentalisaatio, varhainen vuorovaikutus, kiintymyssuhde ja reflektiivinen kyky. Tämän lisäksi tarkastellaan ylisukupolvista vanhemmuutta sekä reflektiivisyyden merkitystä vanhemmuudessa ja lapsen kehityksessä. Opintojakson aikana opiskellaan terveyttä ja voimavaroja vahvistavaa vanhemmuutta, sekä harjoitellaan reflektiivistä työotetta oman ja vanhemman reflektiivisen kyvyn vahvistamiseksi.
Time and location
Katso koodilla SOSS2025-3005 opintojakson webinaarien aikataulut osoitteesta https://lukkarit.peppi.jamk.fi.
Learning materials and recommended literature
Keinänen, Matti & Martin, Minna (2019) Mieli meissä - Tasapainoista arkea mielentämisen keinoin.
Laitinen, I. & Ollikainen, S. (2017). Mentalisaatio. Teoriasta käytäntöön. Therapeia-säätiö.
Sinkkonen, J. (2019) Kiintymyssuhteet elämänkaaressa. Helsinki: Duodecim.
Viinikka, A. (toim). (2014). Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto Oy. Tampere: Hämeen Kirjapaino Oy.
Teaching methods
Opintojaksolla käytetään opetus- ja oppimismenetelminä yhteiseen keskusteluun perustuvia webinaareja, itsenäistä työskentelyä, lukupiirityöskentelyä sekä kirjallista reflektiotehtävää.
Webinaarit ovat vuorovaikutteisia oppimistilanteita ja tulet niihin valmistautuneena etukäteen annetun ohjeistuksen mukaisesti. Webinaareihin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa, kuulokkeita ja mikrofonia.
Mikäli käytät tehtävissä tekoälyä, lisää tehtäviin sanallinen kuvaus, miten, missä määrin ja missä kohdin olet sitä hyödyntänyt.
Student workload
Webinaarit 12 h, webinaareihin valmistautuminen, itsenäinen työskentely ja reflektiotehtävä 96 h, lukupiirityöskentely 27h, yhteensä 135 h.
Further information for students
Arviointi perustuu opintojakson oppimistehtävän arviointiin sekä itsearviointiin.
Avoin amk: 10 paikkaa (min-max-määrässä)
Avoin amk: 2 paikkaa (joustava väylä)
COL: 7 paikkaa (min-max-määrässä)
Sos-vaka-täydentävät: 3 paikkaa (ei min-max-määrässä) - todennäköisesti nämä paikat eivät toteudu!
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Evaluation criteria, pass/failed
Opiskelija tietää opintojakson keskeiset käsitteet ja osaa pohtia reflektiivisen työtavan merkityksiä ja periaatteita sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä. Opiskelija tiedostaa reflektiivisten menetelmien mahdollisuuksia ja osaa arvioida sekä perustella omaa toimintaansa ammatillisesti sekä kykenee keskustelemaan opintojakson sisällöistä monipuolisesti. Opintojakson kirjallisessa tehtävässä opiskelija osoittaa kykyä pohtia opintojaksoon liittyviä keskeisiä sisältöjä kirjoittaen lähteisiin perustuvaa asiantuntijatekstiä.
Lisätiedot
Opintojakso kuuluu sosionomin tutkinnon täydentäviin opintoihin. Tämä opintojakso on myös osa varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogisen työn opintoja (yhteensä 60 op), jotka kuuluvat varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen.