Harjoittelu II (15 op)
Toteutuksen tunnus: STTSW202-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 20.05.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
- kp 502 Toimintaterapia 1 Virtuaaliopettaja
- Jaana Ritsilä
- Johanna Juola
- Katri Kainulainen
- 502 sivutoiminen opettaja tt
- Tanja Hilli-Harju
Vastuuopettaja
Katri Kainulainen
Ryhmät
-
STT23SMToimintaterapeutti (AMK)
-
STT23S1Toimintaterapeutti (AMK)
- 14.03.2025 09:00 - 15:00, Harjoittelun syventävä päivä
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Harjoittelujakson aikana opit tuntemaan terapeuttiseen vuorovaikutukseen perustuvan tavoitteellisen toimintaterapian kuntoutusprosessin, joka tukee asiakkaan osallistumista. Toimintaterapian keskeisenä käsitteenä on osallistuminen ja osallisuus, joissa huomioidaan asiakkaan toiminnallisuuteen vaikuttavien tekijöiden moninaisuus sekä asiakkaan kokemus osallistuudestaan sekä myös ammattilaisen näkökulma.
OSAAMISET
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen luominen
Toimintaterapian teoreettisen perustan osaaminen
Toimintaterapiaprosessin ja ammatillisen harkinnan osaaminen
Opintojakson tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat työskennellä asiakaslähtöisten periaatteiden mukaisesti ja luoda terapeuttisen vuorovaikutussuhteen ja kumppanuuden toimintaterapiaprosessin perustaksi. Olet ollut mukana asiakkaiden, perheen tai työryhmän jäsenten ohjaustilanteissa toiminnallisuuden ja osallistumisen mahdollistamiseksi. Osaat toimia yhteistyössä asiakkaiden kanssa puolustaen heidän oikeuksiaan toteuttaa toiminnalliset tarpeensa. Osaat toimia arvostaen ja kunnioittaen yksilöllisiä eroja, kulttuurisia uskomuksia, tapoja ja ymmärrät niiden vaikutusta toimintoihin ja osallistumiseen.
Osaat hyödyntää ammattieettisiä ohjeita toimintaterapiaprosessissa. Osaat havainnoida ja analysoida toimintaa ja tehdä johtopäätöksiä.
Olet tutustunut yhteen toimintaterapian arviointimenetelmään ja tarkastellut arvioinnin tuloksia asiakkaan näkökulmasta.
Sisältö
Ohjattu harjoittelu toimintaterapeutin työympäristöissä, hankkeissa, projektissa tai yrittäjämäisyyttä tukevassa harjoittelupaikassa.
Harjoittelun sisältöalueeseen liittyvät kirjalliset- ja virtuaaliset tehtävät sekä ohjaustapaamiset.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu opiskelijan varaamassa harjoittelupaikassa harjoittelupaikan kanssa sovittuna ajankohtana.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu työelämässä toimintaterapeutin työympäristössä, hankkeessa, projektissa tai yrittäjämäisyyttä tukevassa harjoittelupaikassa.
Opintojakso koostuu harjoittelupaikassa tehdyistä työtunneista (300t) sekä opintojaksoon liittyvistä oppimistehtävistä (105t). Opintojaksolla opiskelijalle nimetään Jamkista opettajaohjaajaa sekä työelämäohjaaja ja oppimisen tukena toteutetaan säännöllisiä oppimiskeskusteluja opintojakson aikana.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson työtunnit toteutuvat työelämässä ja opintojaksoon liittyvät tehtävät tukevat työelämässä tarvittavien taitojen kehittymistä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.
Kansainvälisyys
Opiskelija voi halutessaan suorittaa opiskelun myös ulkomailla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson työtunnit 300t
Oppimistehtävät 105t
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla opiskelija asettaa itselleen henkilökohtaiset oppimistavoitteet yhteistyössä ohjaavan opettajan ja työelämäohjaajan kanssa. Opiskelijaa tuetaan tavoitteiden saavuttamisessa ohjaavan opettajan ja työelämäohjaajan toimesta koko opintojakson ajan. Jakson lopussa tavoitteiden saavuttaminen arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty. Opintojaksoon liittyvät oppimistehtävät arvioidaan myös hyväksytty - hylätty asteikolla ja näistä opiskelija saa ammatillista kehittymistä tukevaa palautetta ohjaavalta opettajalta ja mahdollisuuksien mukaan myös työelämäohjaajalta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytysti suoritettu harjoittelu edellyttää että opiskelija on osoittanut osaavansa työskennellä asiakaslähtöisesti ja luoda terapeuttisen vuorovaikutussuhteen / kumppanuuden. Opiskelija on ohjannut asiakkaita toiminnallisuuden ja osallistumisen mahdollistamiseksi. Hän on näyttänyt toimivansa yhteistyössä asiakkaiden kanssa puolustaen heidän oikeuksiaan toteuttaa toiminnalliset tarpeensa. Opiskelija on osoittanut arvostavansa yksilöllisiä eroja, kulttuurisia uskomuksia ja tapoja.
Opiskelija on käyttänyt ammattieettisiä ohjeita toimintaterapian prosessissa. Hän on analysoinut toimintaa tarkoituksenmukaisesti.
Opiskelija on perehtynyt ja käyttänyt yhtä toimintaterapian arviointimenetelmää.Hän on tarkastellut arvioinnin tuloksia asiakasnäkökulmasta.Opiskelija on osoittanut pystyvänsä luomaan toimivan vuorovaikutussuhteen sekä toteuttamaan arviointiprosessin toimintaterapian teoreettiseen perustaan pohjautuen sekä käyttäen arviointikeskeisiä menetelmiä.
Esitietovaatimukset
Harjoittelu I
Opintojakso soveltuu vain toimintaterapian tutkinto-opiskelijoille.